کفسازی با بتن مسلح

استفاده از بتن مسلح و بتن سبک برای کف سازی

بتن مسلح در کفسازی، یعنی تقویت بتن در بُعد طولی و عرضی که به‌واسطه یک شبکه مسطح میلگرد صورت می‌پذیرد. استفاده از این روش جهت جلوگیری از ترک خوردن و توزیع تنش مناسب توصیه می‌گردد. در این حالت نسبت به بتن معمولی، امکان بارگذاری بیشتری نیز وجود دارد. هم‌چنین در فضایی که بنا به هر دلیلی امکان استفاده از آرماتور در شبکه میلگرد نباشد، الیاف بتنی خیلی راخت قابلیت اختلاط دارند و تقریباً همه پارامترهای بتن حاوی میلگرد را هم شامل می‌شوند.در این روش، کفسازی بتنی در مقابل تغییر شکل بسیار مقاوم خواهد بود؛ مثلاً اگر زیر پی نشستی رخ بدهد، به ندرت این کفسازی غیرقابل استفاده می‌شود. امّا پیش از ریختن بتن باید از ثبات شبکه میلگرد حتماً مطمئن شد. فاصله میان شبکه‌بندی هم باید به صورتی باشد که مشکل گیر کردن دانه بتن به وجود نیاید.

کفسازی با بتن سبک

بتن سبک را به‌واسطه بهره‌مندی از مصالح سبک می‌سازند. استفاده از پوکه و برخی سنگدانه‌های آتشفشانی در بتن جهت سبک کردن بتن یکی از این موارد است. هم‌چنین نوعی دیگر از بتن نیز تحت عنوان فوم بتن وجود دارد که در آن، کف پایدار جایگزین سنگدانه شده است.

سبک سازی سازه از موضوعات چالشی درباره ساخت و طراحی بتن است. زیرا بتن سبک، چگالی کمتر از 2000 کیلوگرم بر متر مکعب دارد، امّا مقاومت این گروه از بتن‌ها بیش از 17 مگاپاسکال خواهد بود. مثلاً اگر کف سازی با پوکه صورت پذیرد، وزن یک مترمربع از این ماده 110 کیلوگرم خواهد بود؛ حال چنانچه با استفاده از فوم کفسازی انجام شود، حدود 38 کیلوگرم در مترمربع وزن خواهد داشت. به موجب این امر می‌توان چنین عنوان کرد که فوم از سبک‌ترین سنگدانه قابل استفاده در کف هم وزن کمتری دارد.

استفاده از بتن‌های سبک در کف سازی موجب می‌شود که علاوه‌بر ایجاد عایق صوتی و حرارتی، وزن کلی سازه کاهش یابد. چنانچه می‌خواهید از این نوع بتن جهت کف سازی استفاده کنید حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پولیش بتن سبک نسبت به بتن معمولی هزینه بالاتری دارد.
  • استفاده از این روش، به دوغاب‌ریزی بیش از حد نیازمند است که این موضوع موجب طولانی شدن زمان کار پروژه خواهد شد.
  • علاوه‌بر دوغاب‌ریزی، مراحل آب‌بندی بتن سبک نیز بیشتر است که این کار جهت حفظ کف از هرنوع گرد و غبار و لک انجام می‌شود.
  • یکی از رایج‌ترین اشتباهات در ساخت بتن سبک، اضافه نمودن آب بیش از حد لازم است، حتماً در تهیه این مخلوط میزان آب کافی را در نظر داشته باشید.

 

استفاده از بتن مسلح در کف سازی

 

بتن مسلح سخت از مواد معدنی و مصنوعی مقاومی مثل کوارتز، کروندوم، بازالت و اکسید آلمینیوم درست می‌شود که موجب افزایش مقاومت سطح نسبت به بتن معمولی می‌گردد. درواقع، می‌توان این ماده را به نوعی پودر سخت کننده بتن برای سطوح بتنی به‌حساب آورد.

درواقع این گزینه جهت مقاوم بودن دربرابر تغییرات آب وهوایی، واکنش‌های شیمیایی و سایش شهرت فراوانی دارد و هم‌چنین از طول عمر بالایی برخوردار است، به‌طوریکه به آن لقب کفپوش زره‌ای را داده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های کف سازی با بتن سخت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کف سازی با بتن سخت در رنگ‌های مختلف قابل اجرا است.
  • این نوع بتن در کف سازی از مقاومت فشاری و مکانیکی بالایی برخوردار است.
  • بتن سخت آنتی استاتیک بوده و ضد گرد و غبار است.
  • امکان انجام بتن‌ریزی و اجرای مواد بتن سخت در یک مرحله وجود دارد.

 

بتن لیسه‌ای در کف سازی

کف سازی با بتن لیسه‌ای به‌صورتی است که یک لایه از مواد را روی کف ریخته و جهت جلوگیری از ایجاد ترک، درز و هرنوع اختلال دیگر روی آن، با استفاده از لیسه یا ماله فلزی، مواد را یکدست می‌کنند.

علاوه بر این، بتن لیسه‌ای با دستگاه ماله پروانه‌ای نیز قابل اجرا بوده که جهت کف سازی محوطه‌های وسیع کاربرد دارد. از ویژگی‌های دیگر کف سازی بتن ماله‌ پروانه‌ای باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌خاطر استحکام کف و مقاومت بالای آن در مقابل مواد شیمیایی، اغلب از این روش در صنایع مختلف استفاده می‌شود.
  • اجرای این روش هیچ تداخلی در اعمال سیستم گرمایش از کف ایجاد نخواهد کرد.
  • در این روش زمان لازم جهت پردازش کف سازی طولانی‌تر از کفسازی صنعتی است.

 

مراحل کف سازی محوطه با بتن

جهت دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب در استفاده از بتن، باید که نکاتی مهم را حتماً درنظر بگیریم. در ادامه مقاله مراحل اجرای کف سازی بتن را خدمت شما مخاطبین محترم شرح می‌دهیم.

  • آماده‌سای کف

پیش از تهیه مخلوط و ریختن آن روی کف، باید ابتدا اقداماتی لازم برای آماده‌سازی صورت پذیرد. اول از همه، جهت اجرای یک لایه جدید بتنی باید سطحی صاف ایجاد نمایید و اگر لایه‌ قدیمی وجود دارد، حتماً آن را از بین ببرید.

البته در برخی از اوقات، لایه‌های قدیمی آسیب جدی ندارند که در این صورت با تراز کردن آن‌ها می‌توان به نتیجه مطلوبی رسید. امّا چنانچخ سطح قدیمی دچار شکاف، ترک و آسیب‌های دیگر است، آن را کاملاً بردارید تا کف شما جهت اجرای لایه جدید آماده شود.

  • نصب عایق

جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و ضدآب کردن کف، باید از یک لایه عایق استفاده شود. عایق را با همپوشانی 20 سانتی‌متر روی کف قرار داده و لبه‌های آن را کاملاً با سطح دیوار مهر و موم نمایید. باتوجه به هدفی که از به‌کارگیری عایق دارید، می‌توانید مواد مختلف مانند پشم معدنی، خاک رس منبسط شده، نئوپان چوبی، ایزولون رول و مواردی از این دست را را به‌کار بگیرید.

  • تقویت کف

درواقع تقویت کف یا به‌اصطلاح مسلح نمودن آن درمواقعی است که فشار وارد بر سطح زیاد باشد. برای اینکار می‌توان از میله‌های فلزی با ضخامت‌های مناسب بهره برد. این میله‌ها به‌صورت شبکه‎ای بهم اتصال دارند و در ارتفاع 2 تا 3 سانتی‌متری قرار می‌گیرند، تا بعد از ریختن مخلوط سطح آن‌ها پوشیده شود.

  • چیدمان قالب

جهت تسهیل عملیات ریختن بتن برروی کف در وسعت زیاد، باید از قالب استفاده نمایید. برای ساخت قالب می‌توان از تخته‌های معمولی و یا سه لایه مقاوم دربرابر رطوبت استفاده نمود. اندازه قالب‌ها را به‌صورتی انتخاب نمایید که هر کدامشان طی یک یا حداکثر دو فرآیند پر شوند.

پس از تعیین اندازه قالب‌ها، نوبت تعیین خط‌های راهنما می‌رسد. این خطوط کف شما را به خانه‌های کوچک مبدل می‌کنند که به نقطه صفر ریختن بتن ختم می‌شوند.

  • آماده‌سازی مخلوط بتن و ریختن آن

پس از ترکیب مواد در دستگاه مخصوص و تهیه مخلوط بتن، از نخستین خانه شروع کنید. مواد را به‌صورت عمودی روی کف ریخته و به طرفین پخش نمایید. به‌واسطه استفاده از این تکنیک،‌ مخلوط به‌تدریج برروی کف متراکم شده و هوا از آن خارج می‌شود.

  • تنظیم سطح و شیب بندی

پس از پرکردن چند خانه،‌ می‌توانید مرحله تراز کردن سطح را شروع کنید. با استفاده از شمشه برروی مخلوط بکشید تا سطحی صاف پدید آید. در این روش مخلوط اضافی به خانه‌های دیگر ریخته می‌شوند.

درصورت نیاز جهت تنظیم شیب می‌توانید در این مرحله اقدام نمایید. درواقع اختلاف تراز دو نقطه را درنظر داشته و فاصله طولی بالاترین نقطه را باتوجه به شیب مورد نیاز،‌ تا پایین‌ترین نقطه تنظیم نمایید.

پس از اتمام ریخته‌گری، به مدت 3 الی 4 روز اجازه دهید تا مخلوط خشک بشود. توجه نمایید که در این مرحله، سطح باید هرروز به‌مقدار کم مرطوب گردد تا ترک نخورد. سپس، به‌مدت 3 تا 4 هفته روی کف را با پلاستیک بکشید تا به‌خوبی سفت شود و هرازگاهی آن را مرطوب نمایید.

 

عیار بتن چیست؟

درواقع بتن کف سازی از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت زیرین آن که جهت هموار کردن سطح و راحتی کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازی به سیمان زیاد ندارد. به‌طورمعمول، بتن حدود 150 کیلوگرم سیمان در مترمکعب دارد. حال برای بتن اصلی باید عیار سیمان بین 350 تا 400 کیلوگرم در مترمکعب تعیین گردد. این میزان جهت دستیابی به مقاومت حداقل بتن کفسازی بسیار الزامی است.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، انواع مختلفی از بتن جهت کف سازی محوطه وجود دارد. درواقع با آگاهی از نوع کاربرد و روش اجرای هرکدام از آن‌ها شما می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. توجه داشته باشید که در اجرای پروژه‌های کفسازی با بتن مسلح رعایت نکات ضروری که در این مقاله در سایت بتن سخت آریان به آن‌ها اشاره شد، بسیار مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *