کاربرد هاردنر در رنگ

مهم ترین کاربردهای هاردنر در رنگ که باید بدانید

هاردنر نامی است که در بیشتر محصولات صنعتی و هنری به چشم می‌خورد؛ امّا اینکه هاردنر چیست و چه کاربردی دارد، سوال بسیاری از افراد است. درواقع این ماده‌ جهت افزایش میزان سختی مواد دیگر به‌کار می‌رود. معمولاً از هاردنر برای افزایش مقاومت در مخلوط‌ها نیز استفاده می‌شود. گاهی هم به عنوان ترمیم‌کننده از این ماده استفاده می‌کنند.چنانچه تمایل دارید در مورد کاربرد هاردنر در رنگ بدانید، تا انتهای مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان با ما همراه باشید.

 

هاردنر چیست؟

هاردنر به زبان انگلیسی (Hardener) به معنای سفت‌کننده است. همانطور که از نام آن هویداست، به منظور سفت کردن یک مخلوط مشخص استفاده می‌شود. از هاردنر به عنوان کاتالیزور شیمیایی هم یاد می‌شود؛ چراکه سرعت انجام برخی فرایندها را افزایش می‌دهد. در برخی مخلوط‌ها از هاردنر به عنوان یک جزء ترمیم‌کننده هم استفاده می‌نمایند.

اغلب هاردنرها جهت استفاده اپوکسی رزین‌ها ضروری هستند. درواقع بدون استفاده از هاردنر، رزین اپوکسی نمی‌تواند به خواص شیمیایی و مکانیکی که در صورت وجود هاردنر می‌رسید، دست یابد. نکته مهم اینجاست رزین اپوکسی الزامات مدنظر را زمانی برآورده می‌نماید که از هاردنر مناسب در تهیه آن استفاده شود. همیشه باید پیش از مخلوط کردن، درباره رزین و هاردنر مربوطه اطلاعات لازم را داشته باشید تا اطمینان حاصل نمایید که نتیجه کار مطلوب خواهد شد. رایج‌ترین نوع هاردنرهای موجود در بازارعبارتند از:

  • انیدرید
  • پلی آمینی
  • آمین
  • پلی‌آمید
  • آلیفاتیک
  • سیکلو آلیفاتیک

مطلب پیشنهادی : کف سازی بتنی چیست ؟

هاردنر چه کاربردی دارد؟

هاردنر یک ترکیب شیمیایی کاربردی است که یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در رزین اپوکسی است. استفاده از هاردنر در رزین اپوکسی بسیار ضرورت دارد. چراکه در غیر این صورت رزین اپوکسی، خواص مکانیکی و شیمیایی نداشته و کارایی خود را به طور کامل از دست می‌دهد. به عبارتی دیگر بدون استفاده از هاردنر جهت ساخت رزین اپوکسی، امکان تبدیل آن از حالت مایع به جامد وجود ندارد. همه رزین‌های اپوکسی برای اینکه سخت شوند به هاردنر نیازمند هستند.

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، هاردنرها با دو هدف مختلف در مخلوط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. حالت اول به عنوان ترمیم کننده؛ این بدان معناست که از هاردنر در رزین‌های اپوکسی جهت ترمیم کردن آن‌ها استفاده می‌شود. البته در برخی از موارد هم اضافه کردن هاردنر به رزین اپوکسی، باعث ترمیم آن‌ها به اندازه کافی نشده‌ است، به موجب این امر از سخت کننده دیگری استفاده می‌شود. روش دیگری که جهت افزایش سرعت ترمیم کنندگی، این است که از هاردنر با موارد افزودنی خاص، استفاده گردد؛ شاید برای شما سوال پیش آید که مواد افزودنی چگونه می‌تواند فرآیند ترمیم کنندگی را سرعت دهند؟

در پاسخ به این سوال بالا باید چنین عنوان نماییم که برخی از افزودنی‌ها می‌توانند درست همانند یک کاتالیزور عمل نموده و در نتیجه آن، فرآیند ترمیم را سرعت بدهند.

پودر سخت کننده

برای سفارش و یا مشاوره رایگان می توانید روی دکمه روبرو کلیک کنید

 

هاردنر رنگ چیست؟

هاردنر رنگ یکی از انواع هاردنر است که جهت قوام دادن به رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. محلولی سازگار با محیط زیست که به رنگ اضافه می‌گردد تا آن را سفت و محکم نماید تا رنگ را برای استفاده در کنار جاده‌ها مناسب‌تر کند. نکته جالب اینجاست که هاردنر رنگ‌های آکریلیک و لاتکس را به سرعت سفت می‌نماید. استفاده از هاردنر رنگ موجب می‌شود تا رنگ‌آمیزی ساختمان و همین طور خشک شدن رنگ زمان کمتری ببرد.

هاردنر‌های اپوکسی

شاید با جستجو و مشاهده انواع هاردنر این سوال برای شما پیش بیاید که هاردنر اپوکسی چیست؟ سخت‌کننده‌های اپوکسی از دو قسمت تشکیل شده‌اند: یک قسمت که به آن سخت‌کننده اطلاق می‌شود، عامل عمل‌آورنده و سخت‌کننده اپوکسی است. عامل قوام‌دهنده اپوکسی مسئولیت کنترل و انجام واکنش با قسمت نخست اپوکسی را هم بر عهده دارد.

هاردنر اپوکسی از انواع هاردنرها محسوب می‌شود که قابلیت‌های زیادی دارد. درواقع از آن برای پخته شدن پوشش‌های محافظ، رنگ‌های لایه نهایی، رنگ‌های پرایمر و برخی ترکیبات آب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده سرعت خشک کردن و پخته شدن را افزایش می‌دهد و هم‌چنین کمک می‌نماید رزین مربوطه با سرعت بیشتری برای وظیفه نهایی‌اش آماده گردد. لازم به ذکر است که هاردنر اپوکسی با انواع حلال‌ها هم سازگاری دارد.

این هاردنر از انعطاف‌پذیری و غلظت بالایی برخوردار است و در برابر ضربه و مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. نکته قابل ذکر این است که باید نسبت مناسب بین رزین و سخت‌کننده حتماً رعایت گردد. زیرا اگر این نکته رعایت نشود فرآیند پخت رزین به‌درستی صورت نمی‌پذیرد. در چنین شرایطی رزین به شکل مایع باقی خواهد ماند یا حالت چسبندگی پیدا می‌کند.

مقاله پیشنهادی : بهترین متریال برای کف پارکینگ

هاردنر سیلیکون چیست ؟

هاردنر سیلیکون کمک می‌نماید تا پخت سیلیکون‌ها در دمای محیط صورت پذیرد. درواقع هاردنر سیلیکون فرایند پخت سیلیکون را سرعت می‌بخشد و هم‌چنین کمک می‌نماید تا سیلیکون قالب‌گیری در بازه زمان کوتاه‌تری به شکل نهایی خود برسد. در حقیقت بدون بهره‌مندی از هاردنر فرایند به‌عمل آمدن سیلیکون مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

معمولاً هاردنر سیلیکون قالب‌گیری با نسبت 2 تا 5 درصد با سیلیکون ترکیب می‌گردد. میزان هاردنر اضافه شده به مخلوط و دمای هوا در سرعت انجام شدن واکنش نقش بسزایی دارند. هاردنر شاید به‌صورت مایع یا پودر به ترکیب اضافه گردد. این نوع هاردنر مصارفی مانند ساخت پروتز، تکثیر قطعات، مجسمه‌سازی، نمونه‌سازی سریع و قطعه‌سازی دارد. علاوه بر این هاردنر سیلیکون یکی از انواع هاردنرها محسوب می‌شود که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و عمر طولانی دارد. هم‌چنین نمونه‌برداری را با دقت زیادی صورت می‌دهد.

قیمت هاردنر رنگ چقدر است ؟

قیمت این نوع از هاردنرها باتوجه به نوع هاردنر و مواد به‌کار رفته در تهیه آن متفاوت است. هم‌چنین در یک نوع مشخص از هاردنر، هر چه مقدار رنگ موجود درون جعبه رنگ بیشتر باشد، قیمت هاردنر رنگ هم به همان میزان بیشتر خواهد بود. پیش از اقدام به تهیه هاردنر رنگ، حتماً از قیمت آن و تناسب آن با کاربرد مدنظرتان اطمینان حاصل نمایید.

نتیجه گیری

ما در این مطلب سعی کردیم تا شما مخاطبین محترم را با کاربرد هاردنر در رنگ آشنا نماییم. چراکه با شناخت این ماده شما می‌توانید از خواص هاردنر در صنایع مد نظر خود، استفاده نمایید. امید است مقاله مهم‌ترین کاربردهای هاردنر در رنگ که باید بدانید مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه یا کفپوش بتنی با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *