پودر سخت کننده بتن چیست

پودر سخت کننده بتن چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

بتن یکی از اصلی‌ترین و پر کاربردترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختماین‌سازی و دیگر صنایع محسوب می‌شود از مقاوم بالایی برخوردار است. امّا مانند دیگر مصالح ساختمانی پس از مدتی در معرض ترک و فرسایش می‌یابد و مقاومتش کم می‌شود. به موجب این امر نیاز به محافظت و آب‌بندی بتن ضرورت دارد. با استفاده از پودر سخت کننده بتن می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. این پودر بر پایه سیمان است و به عوان یک افزودنی برای بتن، به آن اضافه می‌گردد. مواد معدنی موجود در پودر سخت کننده بتن باعث مقاومت بتن در برابر عوامل مخرب خواهد شد.

در مقاله پودر سخت کننده بتن چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟ قصد داریم تا شما را با این پودر و کاربردهایش بیشتر آشنا نماییم. پس برای شناخت از پودر سخت کننده بتن تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • پودر سخت کننده بتن چیست؟
  • پودر بتن سخت چگونه ساخته می‌شود؟
  • کاربرد و مزیت پودر سخت کننده بتن
  • آماده‌سازی سطح برای اجرای پودر سخت

پودر سخت کننده بتن چیست؟

نوعی ترکیب پودری سیمانی است که به دو روش ملاتی و خشکه‌پاشی می‌تواند با قرار گرفتن روی بتن تازه مورد استفاده قرار گیرد. درواقع از این طریق باعث دوام و پایداری بیشتر سطوح کفسازی بتنی می‌شود. سپس باهدف یکپارچه‌سازی سطح عملیات مربوط به ماله‌کشی به‌واسطه دستگاه‌هایی مانند ماله پروانه انجام می گیرد.

در روسازی کف‌های بتنی برای کارخانجات و سوله‌ها که از بتن ریزی سنتی بهره می‌برند. این کف‌ها به‌دلیل پرداخت نامناسب در بازه زمانی کوتاه بر اثر حرکت وسایل نقلیه سنگین در معرض انواع سایش و خوردگی قرار می‌گیرند. هم‌چنین به‌بخاطر عدم مقاومت کافی دچار فرسایش و افت مقاومت می‌شوند، به‌همین جهت برای جلوگیری موارد مذکور  از پودر سخت کننده بتن بهره می‌برند.

درواقع استفاده از پودر سخت کننده بتن غیر از برخورداری از تنوع رنگ، مقاومت سایشی بتن را تا 500% افزایش داده و هم‌چنین باتوجه به مقاومت فشاری 800kg/cm2 در فضاهایی که در معرض تنش، سایش، فرسایش، ترافیک و بارهای سنگین قرار دارند، استفاده می‌شود.

پودر بتن سخت چگونه ساخته می‌شود؟

در این بخش از مقاله شما را با نحوه ساحت پودر بتن آشنا خواهیم کرد، که به شرح موارد زیر است:

  • سیمان مبنای اصلی پودر بتن سخت محسوب می‌شود که درست همانند یک چسب، تمام ترکیبات را کنار هم نگه می‌دارد. تقریباً سیمان 45% حجم کل پودر بتن سخت را تشکیل می‌دهد.
  • ماسه سیلیسی که به عنوان سنگدانه و سخت کننده اصلی ترکیب، نزدیک به 50% حجم پودر سخت کننده بتن را تشکیل می‌‌دهد.
  • میکروسیلیس، این ماده پوزولانی جهت افزایش دوام، مقاومت فشاری، مقاومت در مقابل سایش، فرسایش و هم‌چنین ضد آب کردن پوشش پودر بتن سخت، بعد از اجرا به ترکیب اضافه می‌گردد.
  • رنگدانه‌ها بسته به جنسی که دارند، می‌توانند جهت تقویت خواص مدنظر پودر بتن سخت مورد استفاده قرار گیرند. این رنگدانه‌ها چه مصنوعی، پلیمری و یا طبیعی اغلب جنبه تزئینی دارند و به سختی ترکیب کمک می‌نمایند.

کاربرد و مزیت پودر سخت کننده بتن

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، جهت ساخت بتن تنها به سه عنصر نیاز داریم. نسبت آب، سنگدانه و مقدار سیمان اضافه شده، مشخصه‌های محصول نهایی تعیین می‌شود.

  • گزینه‌ای ایده‌آل جهت استفاده در انبار، کارخانجات، پارکینگ، رمپ، گاراژ، اتاق‌های مرطوب و انواع سطوح خارجی
  • کاربری و نگهداری این پود آسان است
  • مقاومت بتن را در مقابل سایش و ضربه بالا را می‌برد
  • این پودر برای مناطق مرطوب گزنه مناسبی است و از ایجاد لغزش جلوگیری می‌کند
  • پودر سخت کننده بتن ضد گرد و غبار است
  • این پودر از مقاومت بالایی در برابر گاز، روغن، مواد معدنی، حلال‌های و دبگر مواد شیمیایی برخوردار است.
  • علاوه بر دوام و پایداری، جرم حرارتی (thermal mass) را هم فراهم می نماید. این مزیت در کاهش مصرف انرژی ساختمان نقش بسزایی دارد.

نقش میکروسیلیس در بتن ضد سایش چیست؟

همانطور که در مزالب بالا اشاره شد، در تهیه پودر بتن سخت از میکروسیلیس به عنوان یک ماده پوزولانی استفاده می‌شود. درواقع این ماده باعث می‌شود تا دوام بتن زیاد شود. هم‌چنین بالا رفتن مقاومت ضد آبی، خمشی و کششی پودر بتن سخت بعد از اجرا به این ماده بستگی دارد. میکروسیلیس پوشش بتنی را در برابر مواد شیمیایی مثل یون کلر مقاوم می‌نماید.

آماده‌سازی سطح برای اجرای پودر سخت

بتن برای کف‌های یکپارچه تکی باید توانایی دستیابی به مقاومت فشاری 28 روزه معادل 20 مگاپاسکال با اسلامپ بین 75 تا 100 میلی‌متر را داشته باشد. درواقع بتن نباید حاوی کلرید کلسیم باشد.

پس از عملیات بتن ریزی عمل ویبره کردن بر روی بتن تازه صورت می‌پذیرد. سطح بتن با استفاده از ماله سریع صاف شود. چنانچه روی سطح بتن آب وجود داشته باشد، پیش از کشیدن ماله باید از روی سطح جمع آوری کرد. توجه داشته باشید که پیش از رفتن به مرحله بعدی، سطح بتن باید به میزان تحمل وزن یک فینیشر سخت شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *