مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت

مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت چیست ؟ (راهنمای جامع)

 

انواع مواد افزودنی به بتن

قبل از اینکه به بحث افزودنی ‌ها و مقاوم کننده‌ های بتن بپردازیم، باید بدانید که بتن‌ ها موادی چسبناک هستند و ملات سیمان و آب از مهم ‌ترین ترکیبات بتن به شمار می ‌آیند. این ماده چسبناک بسیار قوی که از مهم ‌ترین مواد در قسمت‌ های ساختمان سازی به حساب می ‌آید، در انواع سازه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد و کاربردهای زیادی در ساخت و سازها دارد. برای اینکه بتن دارای کاربری بهتری باشد، از انواع مختلف افزودنی‌ ها و مقاوم کننده ها در ترکیب آن استفاده می ‌شود. مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت داخل ترکیب بتن استفاده می ‌شود تا بتن در مقابل آب و رطوبت مقاوم ‌تر شده و دچار خرابی و تخریب نشود.

 

مقاوم کننده‌ های بتن

این مواد افزودنی از اهمیت زیادی برخوردار است و می ‌تواند سطحی که بتن‌ ریزی شده را تغییر دهد، طوری که آب را دفع کرده یا به معنای دیگر کمتر خیس خوردگی ایجاد کند. البته اگر فشاری که به این سطح از طرف آب وارد می ‌شود، کمتر باشد؛ مانند آب باران یا حتی بالا آمدن آب و صدمات متفاوت که از این مواد مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت و برای بالا بردن کیفیت سطح‌ های بتنی، آجرها، بلوک ‌ها، سفال ‌ها و دیگر پوشش ‌های رسی هم استفاده می کنند.

این مواد افزودنی که به نام مقاوم کننده‌ های بتن هستند، باعث می‌ شوند کیفیت بتن از نظر نگهداری سطحی تمیز در زمان‌ های طولانی بدون ایجاد مشکل بالا برود. این مواد حتی ممکن است در مقابل مقاومت ذوب، انجماد، جمع شدگی و حفظ آرماتورها هم مفید واقع شوند.

 

مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت (مقاومت بتن)

 

مواد شیمیایی مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت

این مواد مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت می ‌تواند یک لایه نازک آب‌گریز را روی سطح بتن ایجاد کند و فضا  های خالی روی سطح ‌ها را به چند طریق پر کند. این سه روش عبارت‌ اند از:

 

  • فرآورده ‌هایی که به هیدراتاسیون سیمان واکنش نشان می ‌دهند. برخی از این مواد مقاوم کننده از اسید های چرب مایع تشکیل شده اند؛ مانند پاپریک، اولتیک، کاپریلیک که از قسمت‌ های مهم ترکیب‌ های اسیدهای چرب هستند و به طور مستقیم به ترکیب بتن اضافه می ‌شوند. استریک اسید هم در این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل پودر مستقیم به مخلوط بتن اضافه می ‌شود. با فیلر درونیمثل سیلیکا یا تالک ترکیب می ‌شود و باعث می ‌شود مخلوط پراکنده شود.
  • از چربی و سبزیجات حیوانی مخصوصی برای مقاوم کننده‌ بتن در برابر رطوبت هم استفاده می ‌شود ولی باز هم خمیرها و امولسیون‌ ها بیشتر کاربرد دارند. چربی‌ های حیوانی مانند: تالو، گریس سفید، سویا هستند که به تولید بتن آب‌گریز کمک می‌ کنند. انواع موادی که با فرآورده ‌های هیدراتاسیون به هم مرتبط می ‌شوند، امولسیون ‌های موم از عوامل مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت هستند و طوری طراحی می ‌شوند که این امولسیون‌ ها زمانی که با محیط قلیایی بتن تماس پیدا می ‌کنند، از بین می ‌روند و یک لایه آب‌گریز تشکیل می ‌شود.

 

مقاوم کننده‌های بتن سخت شده در برابر رطوبت

محصولات شیمیایی که به بتن اضافه می ‌شوند، برای کاهش نفوذ باران و آب به سطح بتن ایجاد شده اند. علاوه بر ویژگی ‌های خوب و مقاوم کنندگی در برابر رطوبت جنبه زیبایی هم دارند. اثرات دیگری روی سطح بتن ایجاد می‌کنند که شامل موارد زیر می شوند:

 

مقاومت کششی و فشاری

انواع مواد افزودنی تاثیر خاصی در دوام ۲۸روزه بتن ایجاد نمی‌ کنند، مگر اینکه ماده افزودنی کاهنده آب در این فرمول گنجانده شود. در این صورت کم کردن نسبت آب به سیمان طبق قانون آبرام دارای مقاومت زیادتری خواهد بود.

 

مدول الاستیسیته

هیچ تحقیق و بررسی نشان نداده است که مواد سختی بتنی که در آن اضافه می ‌شود، تغییر پیدا می‌کند؛ چون این مواد در محیط و معرض هوا قرار می ‌گیرند و نه هیدرات ‌های سیمان، ویژگی ‌های فیزیکی قسمت ‌های پیوندی سیمان سخت شده تغییری پیدا نمی ‌کند.

 

مدول الاستیسیته (مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت)

 

نتیجه اضافه کردن مواد افزودنی و مقاوم کننده به بتن

گفته شد که  اضافه کردن این مواد افزودنی یا مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت دارای اهمیت زیادی است و شرایط سطح ‌های بتنی را تغییر می ‌دهد. باعث می شود آب را دفع کرده و موجب کیفیت بهتر بتن می ‌شود. از نتایج اضافه کردن این مواد به موارد زیر می ‌توان اشاره کرد:

 

  • باید از این مواد مقاوم کننده به حد مناسب اضافه شود تا جذب سطح به میزان قابل قبول کمتر شود و نتیجه مطلوبی را دریافت کنید.
  • با اضافه کردن این مواد مقاوم کننده باعث می ‌شوید، رشد خزه ‌ای که موجب خراب شدن شکل ظاهری سطح‌ ها است، متوقف شود.
  • حتی با اضافه کردن کمترین مقدار از این مواد مقاوم کننده، ذوب و انجماد بتن بهتر می ‌شود که طبق یک آزمایش در نمونه ‌های بتنی که دارای نوعی امولیسیون موم بوده این را ثابت می‌کند. در این حالت کمی هوا حبس شده و موجب کمتر شدن نسبت آب به سیمان می‌ شود. تغییراتی مانند خزش و جمع شدگی در خشک شدگی اثری ندارد.

 

آیا نشتی و ترک خوردگی را می ‌توان با مواد مقاوم کننده بتن ترمیم کرد؟

اگر در هر سازه ‌ای نشتی آب ایجاد شود و بتن سطح مورد نظر در برابر رطوبت، آب بندی شده نباشد، باید سریع نفوذ آب را کنترل کرده و برای ترمیم و بازسازی نشتی از مصالح و ملات‌ های ترمیم کننده بتن استفاده کرد تا نشتی رفع شود. با استفاده از ماده ‌های آب ‌بندی باید سازه‌ ها را در برابر رطوبت و نفوذ آب در آینده هم عایق بندی یا آب بندی کرد تا دوباره این نشتی اتفاق نیفتد.

موادی که برای ترمیم نشتی به کار می ‌رود، از ملات ‌ها و گروت‌ های تعمیری به شمار می ‌روند و زمانی که با آب مخلوط می ‌شوند، جریان آب را در بتن متوقف می‌ کنند. در کمتر از دو دقیقه کاملا سفت و سخت می‌ شوند و دارای استحکام بسیار بالایی هستند.

 

نشتی و ترک خوردگی در مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت

 

کلام پایانی

مواد مقاوم کننده بتن در برابر رطوبت در بیشتر سازه ‌هایی که آب را نگه می ‌دارند یا دارای پی‌ های بتنی هستند و در برابر فشار هیدرواستاتیک زیاد قرار می ‌گیرند، استفاده‌ای ندارند و از آنها در این موارد استفاده نمی‌شود. این مواد شیمیایی که برای تولید مقاوم کنند ه‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند، می ‌توانند یک لایه آب‌ گریز نازک را در سطح ایجاد کنند. از موادی به نام استیرات های آلومینیوم و کلسیم در مقابل رطوبت بیشتر در صنعت و تولیدات بتنی استفاده می ‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *