انواع ضد یخ بتن

معرفی انواع ضد یخ بتن + معایب ، مزایا و نحوه استفاده

 

ضد یخ بتن اغلب به دو صورت مایع و پودری تولید و به بازار عرضه می‌شود. این محصول همان طور که از نامش پیداست برای اجتناب از يخ زدگی بتن در شرایط آب و هواي سرد و با هدف جلوگیری از توقف بتن‌‌ريزي استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع ضد یخ بتن + معایب ، مزایا و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

ضد یخ بتن که به‌صورت کمی در نقطه انجماد آب تأثیر می‌گذارد که در نام‌های دیگری چون تندگیر کننده یا زودگیر کننده بتن استفاده می‌شود. بهره‌مندی از این محصول، سرعت کار را در شرایط یخبندان بسیار افزایش خواهد داد؛ به‌طوری که با اضافه نمودن این آن به بتن می‌توان قالب را زودتر از حالت عادی باز نمود. در این مقاله از سایت بتن سخت آریان به معرفی انواع ضد یخ بتن + معایب ، مزایا و نحوه استفاده از این محصول خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • ضد یخ بتن چیست؟
  • انواع ضد یخ بتن چیست؟
  • نتیجه گیری

 

ضد یخ بتن چیست؟

ضدیخ بتن (شتاب دهنده هیدراتاسیون) در هنگام بتن‌ریزی در شرایط آب و هوای سرد  بسیار کاربرد دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه است. درواقع ضد یخ بتن محصولی افزودنی بتن زود گیرکننده بر پایه نمک‌های کلسیم اسیدهای معدنی محسوب می‌شود. ترکیبات مذکور با مکانیسم افزایش غلظت یون کلسیم در بتن، موجب افزایش سرعت گیرش در بتن خواهد شد.

در زمستان که شرایط آب و هوایی بسیار سرد است و به موجب این امر سرعت گیرش بتن بسیار کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی به مقدار مشخص این ضد یخ با بتن مخلوط می شود تا کمک نماید که بتن در زمان مناسب به گیرش و سختی لازم برسد و موجب ترک خوردگی در کفسازی پارکینگ نشود. به طور کلی بتن با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، از کیفیت و مقاومت مناسبی در برابرسرما برخوردار است، ولی بازم امکان یخ زدگی آن در آب و هوای سرد وجود دارد.

 

انواع ضد یخ بتن چیست؟

 

انواع ضد یخ بتن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید از چالش‌های بزرگ عمل‌آوری بتن، بتن‌ریزی در فصل سرد زمستان است و زمانی که بتن تازه، در معرض انجماد قرار دارد. درواقع این شرایط، مقاومت بتن را چیزی بین 20 تا 40 درصد کاهش خواهد داد. به موجب این امر، محصول افزودنی مثل انواع ضد یخ بتن می‌توانند تاحد ممکن از انجماد و یخ زدگی بین جلوگیری به عمل آورد.

به‌طور کلی انواع ضد یخ بتن عبارتند از:

  • مایع
  • پودر
  • کلریدی
  • بدون کلراید
  • ضد یخ بتن S
  • اسکیمو
  • ضد یخ بتن آلپاین
  • فابیر

در ادامه مقاله به شرح هر کدام از انواع ضد یخ بتن می پردازیم، پس همچنان با ما در سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

 

ضد یخ مایع

این نوع از ضد یخ به‌شکل حلال در آب عرضه می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن ترکیب نمک فرمات، نیترات، بروم، کربنات کلسیم و پتاسیم است که تمامی آن‌ها در آب حل شده و مایعی به رنگ زرد یا قهوه‌ای را شکل می‌دهند.

عملکرد ضد یخ مایع بدین شکل است که مانع تغییر فاز آب به یخ می‌شود. درواقع روند هیدراتاسیون تا گیرش نهایی بتن پیش ساخته از وظایف مهم و اصلی این ماده محسوب می‌شود. کاربرد این ضد یخ بیشتر برای پروژهایی است که عمل سخت شدن بتن مانند مانند بتن پاششی و بتن زیر آب ضرورت دارد.

 

انواع ضد یخ بتن (ضد یخ مایع)

 

ضد یخ پودری

ساختار شیمیایی ضد یخ پودری بر مبنای نمک کلسیم و فلزات خاکی و هالوژن کلر است. موارد مهم استفاده از این ضد یخ در بتنی است که در معرض فلزات قرار نگرفته باشند. عملکرد ضد یخ پودری هم به‌شکل پوشش ذرات سیمان بوده که از نفوذ آب به این ذرات جلوگیری می‌نماید. درواقع چگالی این مواد حدود 2000 کیلوگرم بر مترمکعب است. علاوه بر این مواد تشکیل دهنده آن مانند نمک‌ها خنثی و سفیدرنگ‌ اند و برای انسان و محیط اطراف هیچ خطری را ایجاد نمی‌کند.

 

ضد یخ بتن کلریدی

از دیگر انواع این محصول، ضدیخ بتن کلریدی است، که به‌شکل جامد از نمک کلر دار تشکیل شده است. از بارزترین ساختار ضدیخ بتن کلریدی می‌توان به کلسیم کلرید و سدیم کلرید اشاره نمود که بیشتر برای ملات و دوغاب مصرف می‌شود.

شایان ذکر است که در اجرای سنگ نمای ساختمان‌ها نباید از این افزودنی در دوغاب استفاده کرد. زیرا با واکنش شیمیایی که ایجاد می‌نماید، اسکوپ‌ یا میله یا سیم نگهدارنده نما را از بین خواهد برد.

 

ضد یخ بتن بدون کلراید

از یون کلر فعال شده، ضد یخ فاقد کلراید را میسازند. هم‌چنین به‌خاطر واکنش شیمیایی بسیار بالا که برای فلزات ایجاد می‌نماید، معمولاً در استفاده از آن با محدودیت مواجه می‌شویم. به موجب این امر استفاده از این ضد یخ در بتن آرمه ممنوعیت دارد.

 

انواع ضد یخ بتن (ضد یخ بتن بدون کلراید)

 

ضد یخ بتن S

مدل ضد یخ بتنS یک مدل بتن پودری است که برای تسریع در فرایند ساخت بتن استفاده می شود. چنانچه مقداری مناسب از این ماده مصرف شود، می‌تواند تاثیری چشمگیر بر سرعت تهیه بتن از خود به جای گذارد. علاوه بر این ضد یخ بتن S تاثیر زیادی بر وضعیت عادی محصول نخواهد گذاشت.

 

ضد یخ بتن اسکیمو

از دیگر انواع این محصول، باید ضد یخ بتن اسکیمو (بدون کلراید) اشاره کرد. درواقع  این محصول به‌نوعی بیشترین استفاده را در هوای بسیار سرد تا 15 درجه سانتی‌گراد را دارد. معمولا برای پروژه های سنگین که هزینه بسیار زیادی دارد در هر متر مکعب از این بتن دو کیلوگرم استفاده میکنند. عملکرد این ضد یخ در رزوهای نخستین بتن موجب مقاومت بیشتر آن می‌شود. علاوه بر این فاقد کلراید بودن این ضد یخ، باعث می‌شود که در سازه بتن آرمه هم کاربرد داشته باشد. نحوه استفاده و مقدار مصرفی این افزودنی بر اساس دمای هوا تفاوت دارد.

 

ضد یخ بتن آلپاین

ضد یخ بتن آلپاین (Alpine) به‌خاطر کلر موجود در آن برای سازه‌های فلزی نباید مورد استفاده قرار گیرد. درواقع کلر و یون موجود در این ضد یخ موجب افزایش زودگیرکنندگی و مانع از یخ زدگی در بتن خواهد شد.

عملکرد این ضد یخ بدین شکل است که حرارت زایی جهت هیدارتاسیون بتن را افزایش خواهد داد و جهت کارهای ترمیمی ساختمان که نیازی به سرعت در روند کار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها کافی‌ست مقدار کمی از ضدیخ آلپاین را در ملات مخلوط نمود تا شاهد افزایش سرعت و کیفیت کار نهایی باشیم.

 

انواع ضد یخ بتن (ضد یخ بتن اسکیمو)

 

ضد یخ بتن فابیر یکی از انواع ضد یخ بتن

این ضد یخ برای بتن مسلح، از تریکب مـواد معدنى و آلـى بر پایه نیتروژن ساخته شده است. در ساخت ضد یخ بتن فابیر مسلح بدون کلراید تحت هیچ عنوان از مواد کلرایدی استفاده نمی‌شود. در کل بتن‌ریزی در شرایط آب و هوای سرد با بهره‌مندی از این ضد یخ امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به استفاده از این ضد یخ یا هر نوع دیگر در زمان بتن ریزی برای هوای سرد، رعایت الزامات این مراحل در چنین شرایط آب و هوایی را نباید فراموش کرد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا ماهیت ضد یخ بتن را مورد بررسی قرار دادیم و سپس به معرفی انواع آن در کنار معایب و مزایایی که دارند پرداختیم. امید است مقاله معرفی انواع ضد یخ بتن + معایب ، مزایا و نحوه استفاده از آن برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از انواع ضد یخ بتن با ما در سایت بتن سخت به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *