محصولات شیمیایی ساختمان

معرفی انواع محصولات شیمیایی ساختمان + مزایا و معایب

مصالح ساختمانی از نوع شیمیایی

مصالح ساختمانی هر روز شاهد توسعه و پیشرفت بوده و بیشتر متریال‌ هایی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می ‌گیرد، دچار تغییر و تحول چشمگیری شده اند. طرز فکرهای جدید و تمایل به ساختن ساختمان ‌های مرغوب و باکیفیت موجب شده انواع مواد و مصالح ساختمانی طبق استانداردهای صنعت ساختمان سازی توجه سازندگان را به خود جلب کند و متخصصان با به کار بردن مواد باکیفیت و اصولی ساختمان را تکمیل کنند. یکی از این مواد با کیفیت و استاندارد انواع محصولات شیمیایی ساختمان است که از عناصر اصلی در ساختمان سازی‌ ها محسوب می ‌شود.

 

محصولات شیمیایی ساختمانی چیست؟

مجموعه بزرگ و وسیعی از محصولات که بعضی به صورت جداگانه، برخی با جایگزین مواد سنتی و بعضی از متریال ها هم با ترکیب با مصالح قبلی برای بیشتر کردن کارایی و عملکرد بهتر و افزایش خاصیت شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی مصالح استفاده می شوند، هستند. این محصولات به پیشرفت و ارتقا صنعت ساخت ‌و ساز و ساختمانی کمک شایانی می کنند. انواع محصولات شیمیایی ساختمان مجموعه ای از انواع فوم ها و پرکننده ها، چسب ها، ملات های ویژه، رنگ و پوشش های مواد عایق بندی، افزودنی های بتن، مواد بندکشی، مواد محافظ و بالا برنده عمر سطح های داخلی و حتی نماهای ساختمان و انواع کف پوش ها را شامل می شوند.

 

محصولات شیمیایی ساختمان چیست

 

بیشتر بخوانید: کفپوش صنعتی

 

محصولات شیمیایی در ساخت و سازها چه تاثیری دارند؟

با وجود ساخت و سازهای روز افزونی که امروزه در صنعت ساختمان سازی به وجود آمده، تولید انواع محصولات شیمیایی ساختمان از لازمه‌ های این صنعت به شمار می ‌آید. این محصولات در ساختمان سازی نقش بسیار مهمی دارند و موجب شده اند که شرکت‌ ها و مراکز تولیدی این محصولات افزایش پیدا کنند.

استفاده از لوازم استاندارد امری ضروری و بسیار کاربردی است. بدون شک اگر ساختمانی بدون اینکه از این محصولات شیمیایی استفاده کند، ساخته شود، دوام چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن است جان افراد زیادی هم به خطر بیفتد. پس باید با دقت و توجه به اصول مهم امنیتی اقدام به ساخت و ساز ساختمان ‌ها کرد.

 

دسته‌بندی و معرفی محصولات شیمیایی ساختمان

مواد و انواع محصولات شیمیایی ساختمان دارای تنوع بسیاری هستند. این محصولات شیمیایی برای حفظ و نگهداری و حتی تعمیر ساختمان‌ها و سازه‌ها تولید شده اند که از اجزای حیاتی در ساختمان‌ ها محسوب می ‌شوند. به معرفی انواع مواد شیمیایی ساختمان می ‌پردازیم که شامل موارد زیر می شوند:

 

مواد شیمیایی آب بندی

این محصولات شیمیایی ضد آب مانند نفوذگر بلور ساز پودری بوده و بیشتر برای جلوگیری از نشت آب در بیشتر ساختمان‌ های مسکونی و تجاری به کار می ‌رود. برای جلوگیری از خراب شدن عناصر روی اجزای ساختمان اجرا می ‌شوند و بیشتر برای سازه ‌هایی استفاده می ‌شود که با آب در تماس هستند.

 

مواد افزودنی بتن

این مواد افزودنی مانند انواع روان کننده‌ ها در آب حل می ‌شوند و برای تغییر خواص به میزان لازم با مخلوط ‌های بتن ترکیب می‌ شوند. هزینه فعالیت ‌های ساختمانی را هم کمتر می‌کنند و خصوصیت بتن سخت کننده را هم تغییر می ‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: محصولات شیمیایی

 

مواد افزودنی بتن (محصولات شیمیایی ساختمان)

 

ترکیبات مناسب کفپوش‌ ها

از انواع محصولات شیمیایی ساختمان در تولید مصالح کفپوش استفاده می ‌شود. کفپوش‌ ها به جذابیت و گرمای ساختمان می ‌افزایند و از اجزای حیاتی هم در سازه‌ ها به شمار می ‌روند. کفپوش‌ ها از مواد مختلف و با استفاده از چسب کفپوش ساخته می ‌شوند که از نمونه‌ های آن می‌ توان به دوغاب آپوکسی اشاره کرد که برای پر کردن درز بین کاشی‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

مواد شیمیایی برای بازسازی سازه‌ ها و تعمیر آنها

هر چیزی که زمانی توسعه پیدا کرده است، بعد از مدتی مشخص به دلیل بعضی از صدمه ‌ها و عوامل خارجی به نگهداری و حتی تعمیر احتیاج پیدا می ‌کند. انواع محصولات شیمیایی ساختمان نقش بسیار مهم و حیاتی در بازسازی سازه ‌ها و ترمیم دارند؛ مانند: دوغاب ها، پرایمرها، ملات ترمیم بتن، چسب‌ ها، پوشش ‌های ضد خوردگی و …

 

درزگیرها

انواع درزگیرها در برابر عوامل خارجی مانند: گرد و غبار، رطوبت، اکسیژن، مایعات و … مانع ایجاد می ‌کنند و سطح یا دهانه را از نشت مایع یا گاز، بسته نگه می ‌دارند. از این درزگیرها برای پر کردن درزها و شکاف و پوشاندن آنها استفاده می‌ کنند و نمی ‌توان با مصالح دیگر مانند دیوار خشک و بتن این کار را انجام داد.

 

بیشتر بخوانید: ترمیم کف قدیمی

 

محصولات تعمیر و تقویت

همان‌طور که گفته شد انواع محصولات شیمیایی ساختمان هم در ساخت و ساز و هم در زمینه تقویت و تعمیر ساختمان‌ ها موثر هستند. تقویت کردن اضافه کردن فناوری‌ ها و خصوصیات جدید به سیستم‌ های قدیمی برای بهتر کردن ساختارهای ملات‌ های رزینی در پایه پلی استر، آپوکسی‌ های حساس به رطوبت، سیستم‌ های تعمیر کف بتنی، افزودنی ‌های ساختاری، زنگ زدا، بازدارنده‌ های خوراکی، چسب ‌های مصنوعی و … است. با محصولات شیمیایی ساختمان می ‌توان پوشش‌ های بتنی، و بناهای تاریخی و قدیمی را بازسازی کرد.

پوشش‌ ها و رزین ‌های محافظ از دیگر انواع محصولات شیمیایی ساختمان و ترکیبات شیمیایی هستند که در زمان بررسی و تحقیق مورد توجه قرار گرفته ‌اند. پوشش ‌ها و رزین ‌های محافظی شامل روکش‌ های ضد آب و رزین‌های آپوکسی هستند. پوشش ‌ها و رنگ‌ هایی که نقش محافظتی دارند، به غیر از زیبایی این مواد، خاصیت چسبندگی، آب بندی، اتصال گرد و غبار را ارائه می دهند و برای خوردگی فولاد و بتن هم کاربرد دارند.

 

محصولات تعمیر و تقویت (محصولات شیمیایی ساختمان)

 

مزایای انواع محصولات شیمیایی ساختمان

استفاده از محصولات شیمیایی در ساخت و سازها مزایای زیادی دارد که در بعضی از مواقع دارای معایبی هم هستند. از مزایای کف‌پوش ‌های آنتی باکتریال می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

بهتر شدن بهداشت

در مکان های پر رفت و آمد مانند: بیمارستان ‌ها، مراکز تفریحی و … استفاده می‌ شود و در بهبود بهداشت تاثیر داشته و انتقال بیماری را کاهش می ‌دهد.

 

طول عمر بیشتر و کاهش رشد باکتری

کفپوش های ساخته شده با محصولات شیمیایی عمر طولانی‌ تری نسبت به کفپوش‌ های معمولی دارند. این کفپوش مانع رشد باکتری در محیط‌ های مختلف می ‌شود.

 

بیشتر بخوانید: پیاده رو و محیط سازی

 

مقاومت در شرایط سخت و ظاهری زیبا

کفپوش‌ های ساخته شده با این محصولات در مقابل شرایطی مانند: تماس با مواد شیمیایی، فشار بالا و حرارت بسیار مقاوم هستند. این کفپوش‌ های آنتی باکتریال طرح و رنگ ‌های متنوعی دارند و به زیبایی دکوراسیون‌ ها می ‌افزایند.

 

مزایای چسب‌های لاتکس

این چسب‌ها دارای تنوع زیادی هستند و از انواع محصولات شیمیایی ساختمان محسوب می‌شوند. از مزایای آن عبارت ‌اند از:

 

  • مقاومت در برابر رطوبت و آب
  • سهولت در زمان استفاده
  • مقاومت بالا در مقابل فشار و کشش
  • توانایی استفاده در دمای پایین

 

علاوه بر مزایا معایبی هم را دارا هستند. از معایب چسب‌های لاتکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • عدم مقاومت در مقابل حرارت
  • عدم مقاومت در مقابل مواد شیمیایی
  • مقاومت کمتر در مقابل آب و رطوبت
  • مقاومت در برابر لرزش و شوک

 

مزایای چسب های لاتکس (محصولات شیمیایی ساختمان)

 

بیشتر بخوانید: هاردنر

 

گروت آپوکسی

از جمله تثبیت کننده ‌ها هستند و در قسمت ‌های زیادی از ساختمان و فونداسیون‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به شکل ملات درآمده و مصرف می ‌شوند و از انواع محصولات شیمیایی ساختمان در آنها به کار برده می‌ شود. از مزایای این محصولات عبارت ‌اند از:

 

  • مقاومت شیمیایی عالی
  • مقاومت در مقابل لرزش و ضربه
  • پاک‌سازی بدون حلال
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • دارای مقاومت های خمشی و فشاری
  • مقاومت در مقابل مواد شیمیایی و ریختگی
  • خود تراز شوندگی
  • زمان کارپذیری بالا
  • استحکام زیادتر در مقابل دیگر گروت ‌ها

 

از معایب محصولات گروت آپوکسی نیز موارد زیر را می‌توان نام برد:

 

  • قیمت بالا نسبت به گروت های سیمانی
  • هزینه تخریب بالا
  • گیرش اولیه بسیار سریع
  • عدم سیالیت و روانی نسبت به گروت سیمانی

 

کلام پایانی

از انواع محصولات شیمیایی ساختمان، ترکیبات شیمیایی هستند که در امور و فرایندهای ساختمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برای سرعت دادن به کارهای ساختمانی جدید، به وجود آوردن دوام و حتی تقویت سازه ‌ها و ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *