بتن رنگی چیست ؟ + چه کاربرد‌هایی دارد (راهنمای جامع بتون رنگی)

سال ها می‌گذرد که انسان برای افزایش کیفیت زندگی خود از بتن در صنایع مختلفی استفاده می‌کند؛ اما به دلیل ظاهر بد و تنها رنگ خاکستری که دارد معماران از آن در نمایه ساختمان ها استفاده نمی‌کنند. در جنوب کالیفرنیا بود که شرکت fd davis با اضافه کردن ماده ای به ساختار بتن توانست انقلابی در بتن ها ایجاد کند و بتن رنگی را بسازد. در این مقاله به توضیح کامل راجب بتن رنگی و مزایای بتن رنگی می‌پردازیم.

 

بتن رنگی چیست ؟

در فرایند ساخت بتن رنگی معمولا رنگدانه ای به مواد بتن اضافه می‌کنند که باعث رنگ گرفتن آن می‌شود. بتن رنگی ماده ای است که در برابر سایش مقاومت بسیار زیادی دارد در نتیجه استفاده از آن در مکان های عمومی عقلانی است. پس از آن در مکان های پر رفت و آمد استفاده می‌شود.

 

 بتن رنگی در کفپوش پیاده رو

 

بیشتر بخوانید: کفسازی غذایی و دارویی

 

چند نوع بتن رنگی وجود دارد ؟

در کل دو نوع بتن رنگی وجود دارد بتن رنگی ساده و بتن رنگی صنعتی که در ادامه به توضیح این دو میپردازیم:

بتن رنگی ساده

بتن رنگی ساده از آب، سیمان سفید، رنگ، شن و ماه ساده تشکیل می‌شود. این نوع بتن رنگی دقیقا ساختار بتن عادی را دارد تنها تفاوتش رنگ آن است. همچنین در ساختار بتن رنگی ساده می‌توان از شن و ماسه رنگی برای جذابیت بیشتر استفاده کرد.

بتن رنگی صنعتی

بتن رنگی صنعتی که از آب، سیمان سفید و رنگ تشکیل شده است، همانند بتن رنگی ساده است اما تنها تفاوتش این است که به جای شن و ماسه از سنگ دانه های مصنوعی استفاده می‌کنند. این سنگدانه ها که خاصیت ضد فرسایشی دارند از ترکیبات بسیار سختی ساخته شده اند. به همین دلیل به آنها بتن ضد سایش و سخت نیز می‌گویند.

 

 

مزایا و معایب بتن رنگی چیست ؟

از مزایای بتن رنگی نمیتوان به چیز خاصی اشاره کرد اما در عین حال مزایای بسیار زیادی دارد که تعدادی از آن در لیست زیر توضیح داده شده است:

  • شما می‌توانید با استفاده از بتن رنگی، از ترکیب چند رنگ در سازه خود استفاده کنید و جلوه زیبا تری به بنای خود بدهید.
  • یکی از مزایای مهم بتن رنگی این است که در برابر آفتاب بسیار مقاوم است و رنگ خود را از دست نمی‌دهد.
  • به دلیل گستردگی در نوع رنگ هادست شما در انتخاب رنگ باز است.
  • بتن رنگی بسیار با دوام و مقاوم است؛ به همین دلیل نیازی به تعویض یا تعمیر آنچنانی ندارد.
  • این محصول در همه جای ایران موجود است و دسترسی به آن بسیار راحت است.

 

مزایای بتن رنگی

 

بیشتر بخوانید: هاردنر

 

از بتن رنگی در کجا استفاده می‌شود ؟

بتن رنگی با توجه به ویژگی هایی که دارد در بسیاری از بناها از آن استفاده می‌شود. از بتن رنگی در ساخت ساختمان های مسکونی و اداری، پارکینگ ها، پیاده رو ها، نمای ساختمان ها، کفپوش بتنی ، سد دریاچه و دیوار های تزئینی استفاده می‌شود.

 

نحوه ساخت بتن رنگی چگونه است ؟

طراحان رنگ آمیزی بتن را پس از اجرا به طور قطع اصلا قبول ندارند زیرا این مدل رنگ به نسبت، عمر کوتاه تری در مقایسه با کل پروژه دارد و در طول زمان چندین بار باید بازسازی شود و این اصلا مورد قبول نیست زیرا بسیار هزینه بردار خواهد بود. اما در مقابل دو راه وجود دارد. یکی استفاده از افزودنی های رنگی به بتن و دیگری استفاده از سیمان رنگی.

افزودنی های رنگی که از مواد معدنی اکسیدی یا مواد زنگ زده طبیعی تشکیل شده است تداوم رنگ بالایی دارند. این مدل بتن ها از نظر قیمت و هزینه هم بسیار مناسب است. اما استفاده از سیمان رنگی به محیط زیست آسیب میرساند و از خود گاز گلخانه ای انتشار میدهد در نتیجه باعث گرم شدن کره زمین می‌شود. متاسفانه استفاده از این نوع بتن متداول تر است.

 

بتن رنگی در زمین بازی کودکان

 

نحوه اجرای بتن رنگی و استفاده از آن چگونه است ؟

بتن رنگی هم دقیقا هم زمان با بتن ریزی انجام می‌شود. با توجه به اینکه از بتن های رنگی بیشتر در کفسازی پارکینگ استفاده می‌شود، برای هر متر مربع پنج کیلوگرم بتن رنگی نیاز است. در ساخت بتن های رنگی ممکن است  ممکن است حباب هایی ایجاد شود، وقتی که مواد بتن خشک می‌شود و در مدت زمان طولانی باعث ترک خوردگی می‌شود.

 

چه استاندارد هایی باید در ساخت بتن رنگی رعایت شود ؟

مواد رنگی که در بتن ها استفاده میشود باید ساختار استانداردی داشته باشد. معروف ترین استاندارد ها در این زمینه ASTM و ACI است که در لیست زیر برخی از آنها ذکر شده است و باید به آنها در خرید دقت کرد:

  • ACI 301
  • ACI 303
  • ASTM C 976
  • ASTM e 308

 

بیشتر بخوانید: کفپوش صنعتی

 

بتن رنگی در ساختمان

 

استفاده از بتن رنگی در نما و کفپوش بناها چقدر هزینه برمیدارد ؟

اول از همه باید این مسئله را در نظر بگیریم که استفاده از بتن رنگی هزینه بیشتری نسبت به بتن ساده برمیدارد. اما بتن رنگی نسبت به مقاومت و زیبایی که دارد می‌تواند انتخاب خوبی باشد در نماها و کفپوش بناها. پس با این شرایطی که گفته شد میتوان به این پی برد که این محصول استحکام، دوام بالا و هزینه بسیار پایینی دارد نسبت به بلوک ها در نمای ساختمان و کف پوش ها.

 

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدید که بتن رنگی چیست و تفاوتش را با بتن های ساده متوجه شدید. بتن رنگی به دلیل خاصیت هایی که دارد و نمایی که به ساختمان ها میدهد، روز به روز با استقبال بیشتری از مردم مواجه می‌شود. این مسئله هم کاملا منطقی است زیرا بتن رنگی به بنای شما زیبایی می بخشد و در عین حال به استحکام بنای شما کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: پیاده رو و محیط سازی

 

سوالات متداول

آیا در انتخاب رنگ بتن رنگی محدودیتی وجود دارد؟

خیر یکی از مزایای بتن رنگی محدودیت نداشتن در رنگ است. شما می‌توانید هر رنگی که مد نظرتان است برای بتن رنگی سفارش دهید.

 

واکنش بتن رنگی در مقابل اشعه آفتاب چیست؟

بتن رنگی به دلیل ساختاری که دارد بسیار مقاوم است و در مقابل اشعه آفتاب و سایش مقاومت بالایی دارد.

 

تفاوت بتن رنگی با بتن ساده چیست؟

تنها تفاوت آنها در مواد اولیه آنها است. در بتن های رنگی به ساختار آن رنگدانه هایی اضافه می‌شود که باعث رنگ گرفتن آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *