بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد چگونه انجام میشود ؟ + راهنمای جامع مقابله با مشکلات آن

در ایران هوای سرد فقط به زمستان خطم نمی شود و در دیگر ماه های هم این امکان وجود دارد که هوا رو به سردی برود. بتن ریزی در هوای سرد چالشی است که مهندسین با آن درگیر هستند. بتن ریزی در هوای سرد به شرایطی گفته می شود که این عمل در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد انجام شود.

 

مفهوم بتن ریزی در هوای سرد چیست؟

بتن مخلوطی از آب، سیمان و دانه های سنگ است که حالت خمیری دارد. این حالت خمیری به علت وجود آب است، همه ما این را میدانیم که آب در دمای سرد یخ میزند. پس بتن ریزی در هوای سرد یک چالشی است که مهندسین با آن مواجه می شوند.

 

تعریف هوای سرد در آیین نامه بتن ایران چیست؟

طبق آیین نامه بتن ایران اگر منطقه ای برای 3 روز متوالی شرایط زیر را داشته باشد آن منطقه دارای هوای سرد است:

  • در شبانه روز متوسط دمای هوا باید کمتر از 5 درجه سانتی گراد باشد. دمای متوسط هوا از میانگین حداکثر و حداقل دمای هوا در بازه زمانی نیمه شب تا نیمه روز به دست می آید.
  • نباید دمای هوا در بیشتر روز از 10 درجه سانتی گراد زیاد تر نباشد.

 

پس با این شرایط بالا و براساس مقررات ملی به این هوا، هوای سرد میگویند پس باید برای آن امادگی داشت و باید اقداماتی انجام داد.

 

بتن ریزی در سرما

 

بیشتر بخوانید: هاردنر

 

هوای سرد چه تاثیری در بتن دارد؟

بتن در هوای سرد مقاومت خود را از دست می دهد و نرم تر می شود. بتن در دمای زیر انجماد فرایند شیمیایی سخت شدنش کند یا متوقف می شود. در مجموع میتوان گفت که با کاهش دما فرایند مقاوم شدن بتن کند تر می شود و در نتیجه برای یخ نزدن آن باید اقداماتی صورت بگیرد. همچنین بتن ریزی در سرما باعث می شود که آب با سیمان دیرتر مخلوط شود و در نتیجه در روزهای اولیه مقاومت زیادی ندارد.

 

بتن ریزی در هوای سرد چگونه انجام می شود؟

بتن ریزی در هوای سرد دقیقا مانند بتن ریزی در دمای عادی است با این تفاوت که در دمای پایین باید از پایین آمدن دمای بتن جلوگیری شود. اگر این امکان وجود ندارد که دمای بتن را ثابت نگه دارید باید از ضد یخ بتن استفاده کنید که از یخ زدگی بتن جلوگیری می کند. این مواد پاسخ خوبی در مقابل سرما است.

 

بتن ریزی در هوای سرما

 

بیشتر بخوانید: پیاده رو و محیط سازی

 

نکاتی که باید قبل از انجام بتن ریزی در هوای رعایت کرد چیست؟

در این قسمت میخواهیم به نکاتی باید قبل از بتن ریزی در هوای سرد انجام شود، بپردازیم:

  • کنترل دمای هوا و بارندگی روز قبل از بتن ریزی
  • تامین وسایل کارگاه مثل: دما سنم، عایق های حرارتی، وسایل گرمایشی، اضافه کردن زودگیر و ضد یخ
  • گرم نگه داشتن محلی که میخواهید بتن ریزی کنید برای جلوگیری از یخ زدگی
  • پاک کردن برف یا آب باران از روی آرماتور

 

نکاتی که باید برای جلوگیری از یخ زدگی بتن به آن توجه کرد

در ادامه با 5 نکته ای که باید برای جلوگیری از یخ زدگی بتن به آن توجه کرد گفته می شود:

 

1. کاهش حجم آب و ریختن بتن اسلامپ پایین تر

بتن به دلیل ماله کشی، مقداری آب بروی سطح خود به وجود می آورد. در هوای سرد این امکان وجود دارد که آب روی سطح بتن یخ بزند پس با اضافه کردن کمتر آب میتوان از یخ زدگی سطح آن جلوگیری کرد.

 

یخ زدگی بتن

 

2. گرم کردن بتن

یکی از بهترین روش هایی که میتوان از یخ زدگی بتن در بتن ریزی در سرما جلوگیری کرد، گرم کردن آن است. اما در این کار محدودیت هایی وجود دارد. یکی از این محدودیت ها استفاده نکردن از دودزا ها برای گرمایش بتن است زیرا باید دی اکسید کربن از آن محل دور باشد تا بتن کربناته نشود. بتن در کفپوش بتنی نباید کربناته شود.

 

3. زودگیر کردن بتن

با استفاده از زودگیر ها به بتن این کمک را میکنید که زودتر سفت شود و مقاومت خود را به دست بیاورد. اما برای این کار فقط نیاز به زودگیر نیست، شما میتوانید با افزایش حجم سیمان این کار را انجام دهید. برای این کار باید 50 کیلو سیمان بیشتر به بتن اضافه کرد.

 

4. ساخت فضایی برای بتن

شما با ایجاد یک فضای خاص برای بتن، میتوانید از یخ زدگی بتن توسط باد سرد زمستانی جلوگیری کنید. زیرا یکی از اصلی ترین دلایل یخ زدگی در حین بتن ریزی در سرما باد های سرد زمستانی است.

 

بتن ریزی در زمستان

 

بیشتر بخوانید: ترمیم کف قدیمی

 

5. اندازه گیری متعدد دمای بتن

شما باید در نقاط حساس بتن ریزی، در دفعات متعدد دمای بتن را اندازه گیری کنید تا در صورت یخ زدگی از آن جلوگیری کنید.

 

یخ زدگی بتن باید چگونه تشخیص داده شود؟

یخ زدن دگی بتن را میتوار دو دسته قرار داد، طولانی مدت و کوتاه مدت. در طولانی مدت بتن یخ زده ترک میخورد و به صورت مصالح ماسه میشود. اما کوتاه مدت در محل هایی مثل ستون یا دیوار ترک هایی دیده میشود که با ضربه آرام میتوان مقاومت آن را بررسی کرد. اما یک نشانه بارز دارد که سطح آن با یک ضربه کوچک چمع میشود.

 

کلام آخر

بتن ریزی در هوای سرد چالشی است که مهندسین همیشه با آن رو به رو هستند و باید برای آن فکری بکنند. افرادی که بتن ریزی را انجام میدهند باید از دانش کافی در این موضوع برخوردار باشد تا در بتن ریزی در سرما با مشکلی رو به رو نشوند. همچنین باید برای جلوگیری از یخ زدگی تجهیزات و وسایل مورد نیاز را فراهم کرد تا با استفاده از آنها به مشکلی بر نخورند.

 

بیشتر بخوانید: محصولات شیمیایی

 

سوالات متداول

تفاوت بتن ریزی در هوای سرد و گرم چیست؟

تنها تفاوتی که بتن ریزی در هوای سرد و گرم دارد؛ این است که در هوای سرد و با دمای پایین امکان یخ زدگی بتن وجود دارد.

دلیل یخ زدگی بتن در هوای سرد چیست؟

بتن به دلیل داشتن آب در ساختار خود این امکان را برای خود به وجود می آورد که در دمای های زیر صفر درجه دچار یخ زدگی شود.

دلیل یخ زدگی سطح بتن چیست؟

این یخ زدگی زمانی ایجاد میشود که بتن با آب زیادی ساخته شده باشد و در زمان ماله کشی سطح آن آب وجود داشته باشد. این دلیلی است که سطح بتن دچار یخ زدگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *