مراحل کفسازی سوله

با مراحل کفسازی سوله آشنا شوید + انواع آن

پوشش های کف سوله

برای کفسازی سوله و نحوه اجرای کفسازی آن باید به نوع کاربری و هدف از ساخت سوله توجه کرد؛ زیرا سوله ها باید در مقابل بیشتر بارهایی که به آنها وارد می ‌شود، مانند: وزن کالاها، ترافیک ماشین آلات، تردد، ابزار سنگین، بارهای ناگهانی و… مقاومت زیادی داشته باشند. به همین دلیل از متریال ‌های مختلف در ساخت کف آن استفاده می ‌شود که در این مطلب از بتن سخت آریان با مراحل کفسازی سوله آشنا می ‌شویم.

 

سوله چیست؟

سوله‌ ها سازه‌ های فلزی هستند که دارای سقف ‌های شیب دار بوده و طوری طراحی می ‌شوند که داخل آن از هیچ ستونی استفاده نمی ‌شود و از کاربردی ‌ترین سازه‌ های فولادی در کل دنیا محسوب می ‌شوند. امروزه بیشتر انبارها، سالن ‌های تولید طیور و دام، سالن ‌های ورزشی و … به روش سوله طراحی و ساخته می ‌شوند که دارای شکل ‌های مختلفی هستند.

از سازه‌ هایی که با فضاهای بزرگ در اندازه‌ های مورد نظر و قیمت ‌های مناسب ساخته می شوند، سوله ها هستند. در ساخت سوله ها از فولاد ضد زنگ استفاده می ‌شود تا در مقابل هوا دچار پوسیدگی نشده و پوشش سقف این سوله ‌ها از ورق ‌های گالوانیزه که دارای روکش چوب شیشه ‌ای هستند، اجرا می ‌شود. برای طراحی و ساخت سوله ‌ها به مهندسان و متخصصانی نیاز است تا این سازه ‌ها را در مقابل آسیب ‌های احتمالی مانند: زلزله، برف، باد ایمن کنند.

 

انواع پوشش ‌ها برای کفسازی سوله

برای انتخاب کفپوش مناسب برای سوله ‌ها باید به کاربری و هدف از ساختن این سوله‌ ها توجه کرد و باید به مقاومت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن هم دقت کرد. عوامل زیادی در انتخاب کردن کفپوش مناسب دخیل است و هیچ کدام از پوشش ‌های کف تمام مواردی که موجب انتخاب کفپوش مناسب می ‌شود را ندارند و فقط طبق ایمنی و نظر و اولویت کارفرما می ‌توان از انواع کفپوش ‌ها بهترین آن را انتخاب کرد. انواع پوشش ‌های کفسازی برای مکان ‌های مختلف دارای مراحل خاصی است که در این مطلب به مراحل کفسازی سوله می ‌پردازیم. انواع کفپوش ‌های مناسب سوله عبارت اند از:

 

کفپوش آرمالات

این کفپوش از جنس بتن بوده و دارای دوام بسیار بالا و مقاومت زیادی در مقابل فرسایش است. این کفپوش یک تا دو سانتی‌ متر ضخامت دارد و روی بتن اجرا می ‌شود. در غیر این مورد باید هشت سانتی ‌متر بتن ‌ریزی انجام شود و بعد کفپوش آرمالات روی آن اجرا شود. این آرمالات ‌ها کانی ‌های سخت معدنی و صنعتی هستند و طبق استانداردهای جهانی تولید می ‌شوند.

 

کفپوش پلی اورتان

مراحل کفسازی سوله طبق کفپوش های متنوع، متفاوت بوده و هر کدام مراحل خاص خود را دارد. پلی اورتان معمولا در صنایع پتروشیمی، کشتارگاه‌ ها، صنعت غذایی و دیگر صنایع کاربرد دارند و در مکان ‌هایی که سقف دارد، استفاده شده و از پلی اورتان uv بهره می ‌برند. باید در زمان اجرا بتن زیرین رطوبت زیادی  نداشته باشد و خلل و فرجی در آن نباشد.

 

کفپوش اپوکسی

از این نوع کفپوش بیشتر در کفسازی سوله‌ های صنعتی، انبارها و تجاری استفاده می ‌شود و تنها ایرادی که دارد طول عمر کمتر آن است. اگر روی سطح بتن اجرا شود، بسیار آن را با دوام خواهد کرد. در مورد مراحل کفسازی سوله با آپوکسی در مطالب بعد توضیح خواهیم داد.

 

کفپوش بتن سخت و سخت رنگی

این نمونه از پوشش کف ترکیبی از پودری سیمانی بوده و به دو صورت خشکه پاش و ملاتی انجام می ‌شود. روی بتن تازه اجرا شده و موجب استحکام و دوام زیاد سطح و کف می ‌شود. با ماله کشی آن را یک دست می کنند و از پودر رنگی برای جلوه و زیبایی آن استفاده می‌ شود.

 

کفپوش ورزشی صنعتی pvc

کفپوش ورزشی بسیار منعطف است و دارای نصب راحت و ضخامت ۵ میلی متری است. از این کفپوش با ضخامت ‌های بیشتر برای سالن ‌های فوتسال استفاده می ‌شود و روی آن لایه پلی اورتان قرار می گیرد که از رشد باکتری و قارچ جلوگیری کند. مراحل کفسازی سوله با انواع کفپوش ها متفاوت است و طبق نیاز و سلیقه کارفرما اعمال می ‌شود.

 

کفسازی سوله

مطلب مرتبط : انواع کفسازی پارکینگ را بشناسید

 

مراحل کفسازی سوله

برای انتخاب کفپوش مناسب برای سوله باید به نوع کاربری آن توجه کرد و طبق آن مراحل کفسازی سوله را با کفپوش های مناسب آغاز کرد. مراحل کفسازی عبارت اند از:

 

صاف کردن سطح

در شروع کفسازی باید سطح زمین پاکسازی شود و هیچ نوع گرد و غبار و گیاهی در آن نباشد. جنس خاک هم باید بررسی شود تا در مورد فشارهای وارده آنالیز شود و با دوربین ‌های نقشه برداری آن را تراز کرده و برای صاف کردن سطح و فشرده کردن آن هم از غلطک و یا دستگاه ‌های کمپکتور استفاده می کنند.

 

بتن مگر

برای این که در کفسازی آب بتن جذب، و سطح تراز و یکدست شود، از رشد گیاه و وارد شدن حشرات به کف سوله جلوگیری شود و خاک هم دارای استحکام بیشتری باشد، از لایه بتن که عیار پایینی دارد، استفاده می ‌شود.

 

آرماتور بندی در کفسازی سوله

باید طبق نقشه‌ های ساختمانی که توسط مهندسین طراحی شده، آرماتوربندی کف و شبکه میلگرد انجام شود. به کاور های میلگرد هم باید توجه کرد؛ زیرا برای حفظ آن از بتن مگر استفاده می ‌شود.

 

قالب بندی سطح

بعد از عمل آرماتور بندی معمولا از قالب ‌های مناسب روی زمین دور تا دور سوله بسته می ‌شود.

 

بتن ریزی در مراحل کفسازی سوله

مراحل کفسازی سوله باید با دقت انجام شود و به موقعیت بتن ‌ریزی و موادی که به بتن اضافه می ‌شود و آب در زمان جابجایی بتن توجه کرد. این بتن توسط دستگاه یا خود افراد روی زمین پهن می ‌شود که باید  شرایط آب و هوا را هم مد نظر قرار داد.

 

ماله پروانه ای

برای اینکه بتوان در مراحل کفسازی سوله سطحی یکدست و صاف به دست آورد، باید از انواع مدل ‌های ماله پروانه‌ ای استفاده کرد.

 

عمل آوری بتن از مراحل کفسازی سوله

از اصلی ‌ترین کارها در بتن ‌ریزی عمل آوری بتن ‌ها است که مرحله آخر بوده و دارای اهمیت است. برای اینکه هیدراسیون شود، به دما و رطوبت کافی نیاز دارد و اگر به درستی مراحل کفسازی سوله و مرحله آخر درست انجام نشود، احتمال بروز خسارت ‌های جبران ناپذیری می ‌رود. عمل آوری بتن را می‌ توان به دو روش با آب و با عایق انجام داد.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش بتنی

 

کلام آخر

در این مطلب رایج ‌ترین مراحل کفسازی سوله توضیح داده شد و انواع مختلف پوشش کف برای این سوله‌ ها نام برده شد. برای اجرای کفسازی در سوله حتما باید به کاربری سوله توجه کرده و کفپوش مناسبی را انتخاب کرد. برای اینکار بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *