انواع کفپوش وینیل

کفپوش وینیل چیست؟ + مزایا و انواع آن

از رایج‌ترین گزینه‌ها برای انوع پوشش کف، باید به انواع کفپوش وینیل (Vinyl) اشاره کرد.  این کفپوش‌ها به‌دلیل مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارند، در بازار به PVC هم اطلاق می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا به دانستنی های کفپوش پی وی سی بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید کفپوش وینیل یا همان PVC از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع کفپوش‌ صنعتی برای خانه‌های امروزی محسوب می‌شود.

چراکه به‌دلیل دوام و استحکام بالا، این نوع از کفپوش‌ها طولانی عمر بالایی دارند و هم‌چنین نگهداری از آن بسیار راحت است. ما در این مقاله به نکاتی مهم از دانستنی های این نوع کفپوش ها خواهیم پرداخت. پس برای آشنایی بیشتر با کفپوش وینیل و کاربردهایش در ادامه این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله

  • کفپوش وینیل یا PVC چیست؟
  • انواع کفپوش های وینیل
  • وینیل رولی (Sheet vinyl)
  • کاشی وینیل (Vinyl tiles)
  • کاشی وینیل لوکس (LVT)
  • تخته وینیل (Vinyl planks)
  • مزایای کفپوش وینیل
  • معایب کفپوش وینیل
  • نتیجه گیری

 

کفپوش وینیل یا PVC چیست؟

کفپوش وینیل درواقع نوعی کفپوش است که از مواد مصنوعی مثل فایبرگلاس، پی‌وی‌سی (PVC) یا دیگر پلیمرها تولید می‌شود. طراحی ظاهری این نوع کفپوش بسیار دلنشین بوده، به‌صورتی که در نگاه نخست نظر خریداران را به خود معطوف می‌نماید، ولی همان‌طور که به این نکته واقفید در موضوع کفپوش تنها زیبایی ملاک نیست. این کفپوش‌ها دوام بالایی دارند، چراکه از چندین لایه ساخته شده‌اند و از هسته درونی ضخیمی برخوردار هستند. کفپوش وینیل به‌خاطر مقاومت در مقابل رطوبت نسبت به کفپوش‌های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: پیاده رو و محیط سازی

 

انواع کفپوش های وینیل

به‌طور کلی کفپوش‌های وینیلی طبق ویژگی‌های ظاهری و فنی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدامشان در شکل کاربردی و نحوه استفاده متفاوت عمل می‌نمایند.

 

. وینیل رولی (Sheet vinyl)

این نوع کفپوش‌ها در طول‌ 1 یا 2 متر و عرض‌ بین 1.8 تا 3.6 متر در بازار ارائه می‌شوند که اصطلاحاً به آن‌ها ورق‌های‌ ونیلی نیز اطلاق می‌شود. ویژگی‌های بارز و اصلی این ورق‌ها را می‌توان در هزینه مناسب و راحتی نصب‌شان خلاصه نمود، به‌طوریکه با صرف هزینه‌ای متوسط سطحی یکدست و بدون درز را ایجاد خواهند کرد.

 

. کاشی وینیل (Vinyl tiles)

از انواع کفپوش وینیل می توان تایل‌های وینیلی را نام برد که درواقع کاشی‌هایی محسوب می‌شوند که در ضخامت 1.2 تا 3 میلی‌متری در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌گردند. وجود ابعاد این نوع کفپوش‌های وینیلی موجب آن شده که تعویض تعمیرشان درصورت آسیب دیدگی بسیار آسان باشد. با توجه به اینکه قیمت کفپوش وینیل تایل از ورق‌های آن بسیار گران‌تر است، امّا طیف وسیعتری از رنگ‌ها و طرح‌ها را ارائه می‌نماید. وجود همین ویژگی باعث شده که این کاشی‌ها بسیار مورد توجه صاحبخانه‌ها قرار بگیرند و به‌همین دلیل کاربرد بیشتری در خانه‌های مسکونی دارد.

 

. کاشی وینیل لوکس (LVT)

چنانچه جهت پرداخت هزینه‌‌ بالاتر مشکل ندارید، کاشی‌های وینیل لوکس (LVT) انتخاب جذابی برای منزل شما محسوب می‌شوند. با کمک فناوری تصویر سه بعدی در هر نوع طرح و سبکی را مثل طرح‌های سنگی و چوبی برروی کاشی‌های وینیل لوکس طراحی و اجرا نمود. درواقع کاشی‌های وینیل لوکس از مقاومت بالایی در مقابل رطوبت برخورداز هستند و اغلب جهت اماکن پر تردد طراحی می‌شوند.

 

. تخته وینیل (Vinyl planks)

برای اشخاصی که به ظاهر و دوام چوب سخت علاقه‌مند هستند و مایلند تا با کمترین هزینه آن را در کف خانه خود اجرا نمایند، تخته وینیل (Vinyl planks) بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که به تخته‌های وینیلی پارکت وینیل نیز اطلاق می‌شود، که به‌طور دقیقی متناسب با نمونه‌های چوب سخت تولید شده‌اند و از ظاهر بسیار کلاسیکی برخوردار هستند. امّا جهت نگهداری تخته وینیل بعد از نصب باید دقت بسیاری داشته باشیم، چراکه هرگونه آسیب جزئی، بدان معناست که باید کل کف تعویض شود.

 

بیشتر بخوانید: کفسازی پارکینگ

 

کفپوش وینیل چیست

 

مزایای کفپوش وینیل

 

با بررسی مزایای انواع کفپوش وینیل (PVC) می‌توان بهتر درک کرد که چه فاکتورهایی آن را به یک گزینه مناسب برای اکثر خانه‌ها مبدل می‌نماید. مزایای این کفپوش ها عبارتند از:

 

  • کفپوش پی وی سی (PVC) را به‌راحتی می‌توان ترمیم نمود؛ به صورتی که با بروز هر نوع آسیب می‌توان تایل مدنظر را جدا کرد و دیگری را جایگزین آن نماییم.

 

  • کفپوش‌ وینیلی را می‌توان طی فرآیند ساده روی هر نوع سطحی اجرا نمود. در مرحله نخست باید کف محل مدنظر هموارسازی گردد، سپس به‌واسطه استفاده از چسب مخصوص، کفپوش روی کف جای می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: ترمیم کف قدیمی

 

  • چنانچه از بودجه کمی برخوردار هستیم، بدون شک کفپوش وینیل از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. خصوصاً برای اشخاصی که به طرح‌های چوبی علاقه دارند، استفاده از کفپوش PVC بسیار به‌صرفه‌تر از چوب طبیعی است.

 

  • یکی از مهم‌ترین مزایای کفپوش وینیل می‌توان به خاصیت ضدآب بودن آن اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که دو اصطلاح ضدآب و مقاوم در مقابل آب، هرگز از معنای یکسانی برخوردار نیستند.

 

  • پلاستیک موجود در کفپوش PVC، آن را در مقابل تغییرات دما، سایش و اصطکاک بسیار مقاوم نموده است. به موجب این امر، استفاده از این کفپوش‌ها در اماکن پر تردد مثل کف سازی سوله‌های صنعتی و در خانه‌های پرجمعیت بسیار مناسب است.

 

  • با توجه به آنکه این نوع کفپوش از بافتی برخوردار نیست، درنتیجه سطحش نمی‌تواند آلودگی‌ها را به خود جذب نماید. از سویی دیگر، نگهداری و تمیز نمودن سطح این کفپوش بسیار راحت‌تر است، که همین موضوع به خاصیت آنتی باکتریالی آن اضافه می‌نماید.

 

  • انواع کفپوش های وینیل از خاصیت عایق صدا برخوردار هستند، به‌صورتیکه در زمان راه رفتن روی آن‌ها صدایی ایجاد نمی‌شود. درواقع این ویژگی برای آپارتمان‌ها مزیتی بسیار مهم به‌شمار می‌رود.

 

  • از دیگر مزایای کفپوش وینیل می‌توان به خاصیت ضد حریق و لغزش بودن آن اشاره کرد.

 

معایب کفپوش پی وی سی (PVC)

به طور کلی کفپوش وینیل هم علاوه بر مزایایی که در مطالب بالا عنوان شد از معایبی هم برخوردار است که عبارتند از:

  • این نوع کفپوش درواقع از مواد شیمیایی تولید شده است و شاید برای برخی اشخاص مشکلات تنفسی و یا سوزش چشم را ایجاد نماید.
  • انواع کفپوش وینیل تجزیه پذیر نیست و خیلی کم مورد بازیافت قرار می‌گیرند. پس اگر از طرفداران سرسخت محیط زیست باشید، این گزینه به شما پیشنهاد نمی‌شود.
  • این کفپوش ها چنانچه با موادی پلاستیکی سایش داشته باشد در طولانی مدت تغییر رنگ خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش بتنی

 

نتیجه گیری

جهت ساخت کفپوش وینیل از نوعی ماده پلاستیکی تحت عنوان پلی وینیل کلراید استفاده می‌شود. از ویژگی‌های ماده مذکور می‌توان به مقاومت و انعطاف بالایش اشاره نمود. در این مقاله به معرفی کفپوش وینیل و انواع آن پرداختیم. در ادامه مزایا و معایب کفپوش وینیل را مورد بررسی قرار دادیم. امید است مقاله دانستنی های کفپوش وینیل برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه این نوع کفپوش ها با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *