اصول محوطه سازی

با اصول اجرای محوطه سازی خیابان آشنا شوید!

محوطه سازی و طراحی مناظر، هنری در طبیعت محسوب می‌شود که با معماری و خلاقیت، یک محیط زیبا و کاربردی را در فضاهای مختلف ایجاد می‌کند. این طراحی ممکن است در یک پارک تجاری، باغ مسکونی یا حتی فضاهای عمومی اجرا شود. اگر طراحی مناظر به درستی و اصولی انجام بگیرد، در بهبود مناظر اطراف و کیفیت زندگی افراد جامعه مفید بوده و آن را بهبود می بخشد و حتی در سلامت کلی محیط هم تاثیر گذار است. از نکاتی که باید در این طراحی ها رعایت کرد، توجه به اصول محوطه سازی است که در خیابان‌ها انجام می گیرد و دارای اهمیت زیادی است.

 

طراحی و اجرای محوطه سازی یعنی چه؟

یکی از قسمت‌ها و اجزای صنعت ساخت و ساز و طراحی محسوب می شود. از جمله خدماتی است که بسیار تقاضا کننده دارد و در بیشتر پروژه های عمرانی، تفریحی، اداری و تجاری استفاده می شود. برای اینکه محیط یا هر ساختمانی دارای لوکیشن جذابی شود، به اجرای اصول محوطه سازی نیاز دارد. این اصول یعنی اجزای زیاد و عناصر متنوعی را به کار گرفته و در اجرای مناسب آن در کنار یکدیگر موجب زیبا شدن محیط بیرون شد.

یعنی با قرار دادن اجزای مختلف و عناصر متنوع در کنار هم، روش استفاده صحیح از آن ها، چیدمان و طرز سازماندهی آن در محوطه سازی آشنا بوده و به طور صحیح آن را اجرا کرد. پس ‏ منظور از محوطه سازی، آماده سازی ساختمان های پروژه، سیستم های ارتباطی که شامل پیاده روسازی، آب‌رسان، خیابان سازی، شبکه های توزیع نیروی برق و گاز و ایجاد فضاهای سبز است. البته باید توجه کرد که محوطه سازی فقط برای ایجاد فضای سبز نیست و دارای جزئیات بیشتری است.

 

بیشتر بخوانید: هاردنر

 

مهم‌ترین اصول در محوطه سازی چیست؟

هر موضوع و فرایندی مانند محوطه سازی نیاز به قاعده و اصول خاصی دارد که با رعایت کردن و در نظر گرفتن آن می توان به یک نتیجه درست و مطلوبی دست پیدا کرد. در این مطلب به چند نمونه از اصول محوطه سازی اشاره می‌کنیم که بسیار مهم و طلایی هستند. این اصول عبارت‌اند از:

 

ایجاد تعادل بین المان های به کار گرفته شده

استفاده از بعضی از المان ها و زیاده روی در مصرف آن ها در طراحی نتیجه خوبی نمی دهد. چیزی که موجب دلنشین و جذاب شدن محوطه می‌شود، حفظ تعادل و نحوه صحیح استفاده کردن از المان ها است. در اصول محوطه سازی رسمی معمولا از تعادل متقارن و در محوطه سازی های غیر رسمی از تعادل نامتقارن بهره برده می شود.

 

حفظ و ایجاد تمرکز

ایجاد یک نقطه کانونی معمولا طرح را برجسته جلوه می‌دهد. نقطه تمرکز یا همان کانون طرح معمولا مکان هایی هستند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین المان ها در آنجا اجرا می شوند و از هر جهت قابل دید هستند. در اجرای نقطه تمرکز ممکن است از المان های مختلفی استفاده شود که باید در زمان استفاده تمامی نکات و چگونگی استفاده را مورد توجه قرار داد.

 

ساده بودن در نهایت زیبایی

در طراحی و اصول محوطه سازی باید نهایت سادگی را مورد توجه قرار داد. طوری که در آن فضا حس آرامش، امنیت و آسایش القا شود.

 

انسجام و یکپارچگی

یکی از اصول محوطه سازی که بسیار دارای اهمیت است، ایجاد هارمونی طرح است که باعث زیبایی بیشتر و هماهنگی محیط می شود.

 

بیشتر بخوانید: محصولات شیمیایی

 

استفاده از خط و ریتم

در ساخت محوطه استفاده از تکرار های منظم می تواند کار طراحی را خوب و مطلوب جلوه دهد. زیرا با به وجود آوردن خطوط منظم در دید، فضا را از حالت سکون خارج می کنید. المان های نورپردازی، مسیرهای پیاده رو و حرکتی، گیاهان همه از چیز هایی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک زیادی بکند.

 

رنگ بندی

رنگ ها و رنگ بندی درست حس زندگی و زنده بودن را با طرح نشان می‌دهند. همیشه رنگ های گرم نمایان‌تر به چشم می آیند و به نظر می رسد که در حالت حرکت به طرف شما هستند. اما رنگ های سرد همیشه در حال دور شدن هستند.

 

طراحي پياده رو

 

انواع سبک های محوطه سازی

برای طراحی و ساخت محوطه های مختلف باید به اصول و انواع سبک های محوطه سازی توجه کرد. سبک های موجود معمولا برای هر محوطه مناسب نیستند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارا هستند. انواع سبک محوطه سازی عبارت‌اند از:

 

بیشتر بخوانید: ترمیم کف قدیمی

 

سبک فرانسوی

هنگام استفاده از این نوع سبک در محوطه سازی معمولا روی هندسه و تقارن بسیار تاکید می شود. رعایت کردن هارمونی در این سبک از اصول محوطه سازی محسوب می شود. یعنی باید از هر گیاه و درختی در جای مخصوص خود استفاده شود.

 

سبک شرقی یا ژاپنی

این سبک طبق اسمی که دارد از فرهنگ ژاپن الهام گرفته شده که در هارمونی نظم بسیار اهمیت دارد. این سبک حد وسط بین سبک فرانسوی و انگلیسی است. در این سبک از مجسمه، پل و گیاهانی مانند بامبو با استفاده از فواره و… بسیار دیده می شود.

 

سبک انگلیسی

یکی از انواع سبک های محوطه سازی سبک انگلیسی است که در به وجود آوردن توازن بین عناصر به کار رفته و معماری های خانه تمرکز می کند. در این سبک از انواع گیاهان استفاده می شود.

 

سبک غیر رسمی

در این نوع سبک اصول محوطه سازی در به کار گرفتن المان ها و عناصر منحنی شکل است. این سبک برای استفاده در ویلاها و منازل مسکونی بسیار مناسب است. در این سبک از گل‌ها و گیاهان و درختان متنوع کنار هم استفاده می‌شود و امکان رشد طبیعی و عادی همه گیاهان وجود دارد.

 

سبک مدرن

در این سبک از محوطه سازی، از شکل های متنوع هندسی و از خط های مستقیم در اندازه های زیاد استفاده می شود. اصول محوطه سازی در این سبک استفاده از چوب هایی با رنگ های تیره بوده و بتن از مصالح پر استفاده در این سبک است. در این سبک محوطه را به شکل سازمان یافته طراحی می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید: کفپوش صنعتی

 

چرا ساخت محوطه اهمیت دارد؟

طراحی و ساخت محوطه به دلیل ایجاد یک فضای دلچسب و جدید برای نشستن دارای اهمیت است. امروزه در زندگی های شهری خانه ها به شکل آپارتمان ها هستند و فضای سبز کمتری وجود دارد. با ایجاد محوطه سازی در قسمت های شهر به زیبایی شهر هم اضافه می‌شود.

این کار به این دلیل دارای اهمیت است که مشکلات شهرها، آلودگی هوا و پدیده وارونگی وجود دارد و یکی از راه های مقابله با این موارد ایجاد و طراحی اصول محوطه سازی در شهرها است. البته بیشتر افراد فکر می کنند، مشخص کردن فضای سبز و جدول بندی و… محوطه سازی نام دارد؛ اما این موارد از اجزای کوچکی از عملیات و پروژه های محوطه سازی به شمار می آید.

 

کلام آخر

محوطه سازی شامل موارد زیادی است که در این مطلب به اصول محوطه سازی خیابان ها اشاره شد. در واقع خیابان سازی، طراحی پیاده‌رو ها و شبکه های جمع آوری آب و فاضلاب از پروژه‌های مهم محوطه سازی محسوب می شوند. هنگام انجام محوطه سازی ابتدا باید به نکات مهم توجه کرده و با افراد متخصص مشورت کرد. بتن سخت آریان خدماتی از جمله ساخت پیاده رو و محوطه سازی و دیگر خدمات کفسازی را با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت به شما عزیزان ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *