انواع پوشش سیمانی

معرفی انواع پوشش های سیمانی + مزایا و معایب هر کدام

سیمان مقاومت عالی در مقابل شرایط جوی و رطوبت داشته و به دلیل قیمت مقرون به‌صرفه‌ای که نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مانند: گچ، آجر و… دارند، یکی از انواع پوشش سیمانی مناسب برای نماهای ساختمانی محسوب می شوند. البته نماهای سیمانی دارای انواع مختلفی هستند که روش اجرا و مواد مورد استفاده در آن و طرح نماها با همدیگر تفاوت هایی دارند. برای اینکه یک پوشش مناسب و آب‌گریزی را برای نما های داخلی و خارجی ساختمان ایجاد کرد که از مواد آلاینده هم محفوظ بماند و یک سطح تمیز را جلوه دهد، باید از پوشش سیمانی استفاده کرد. تا انتهای این مقاله همراه بتن سخت آریان باشید.

 

پوشش های سیمانی

یکی از مهم‌ترین مرحله های ساخت‌وساز دیوار که بسیار کاربردی است، پوشاندن دیوارهای سیمانی با انواع پوشش سیمانی است. دیوار هایی که از جنس سیمان ساخته می شوند، بیشتر برای مکان های باز و به عنوان دیوارهای نما یا فضای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. این دیوارها به دلیل ظاهر و رنگی که دارند، خوب و مطلوب دیده نمی شوند و برای تزیین آن اقداماتی صورت می‌گیرد. ایده های عالی و پوشش های متفاوتی برای زیباسازی این دیوارهای سیمانی وجود دارد که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

 

روش هایی برای قبل از اجرای پوشش سیمانی

افراد قبل از اینکه از راه های متنوع برای پوشش های سیمانی استفاده کنند، باید اقداماتی برای آماده سازی دیوارهای سیمانی انجام دهند. از مهم‌ترین اقدامات این است که باید رطوبت موجود در این دیوارها را از بین برد. زیرا یکی از اشکالات مهم این است که رطوبت دیوار توسط انواع پوشش سیمانی حبس شود که ممکن است موجب کپک زدن دیوار و حتی ایجاد مشکلات دیگر شود. در نهایت پوشش سیمانی هم دچار خرابی و آسیب شده و هزینه های اضافی را ایجاد می کند.

پس باید دیوار کاملا خشک باشد که می توان از دستگاه های رطوبت‌گیر و در محیط های بسته از بخاری و … استفاده کرد تا دیوار ها کاملا خشک شود. از کارهای مهم دیگری که باید انجام شود، آب بندی کردن آنها است که یعنی تمام ساختار متخلخل سیمان را باید پر کرد. اگر دیوار در فضای باز است، با نفوذ رطوبت موجب خرابی دیوار می‌شود. پس قبل از اجرای پوشش سیمانی می‌توان با موادی مانند نانو تمام ترک ها و قسمت های فرسوده را پر کرد تا از صدمه و پوشش استفاده شده در آن محافظت کرد.

 

بیشتر بخوانید: کفسازی پارکینگ

 

انواع پوشش سیمانی مورد استفاده در دیوارهای سیمانی

بعد از توضیح اقداماتی که برای قبل از اجرای پوشش های سیمانی داده شد، به انواع پوشش ها می پردازیم. انواع پوشش  سیمانی عبارت‌اند از:

 

درای وال دیوار خشک یا کناف

از مواد و متریال هایی که بسیار در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان پوشش سیمانی وجود دارد، انواع متنوعی از دیوارهای خشک هستند که به نام شیت راک، وال برد و گچ برگ وجود دارند و می توان به عنوان پوشش سیمانی از آنها بهره برد. بعد از اجرای درای وال می‌توان به سادگی روی آنها را رنگ آمیزی کرده یا همان‌طور ساده مورد استفاده قرار داد.

 

پوشش نانو محافظ نماهای سیمانی

پوشش نانو از انواع پوشش سیمانی و محافظ نماهای سیمانی است و هزاران برابر از پوشش های معمولی ریزتر و کوچک تر است. این توانایی را دارد تا شکاف موجود در سیمان سخت شده را فقط زیر میکروسکوپ دیده و آن را پر کرد. پوشش نانو به منافذ نفوذ می کند و از نماهای سیمانی محافظت کرده و مقاومت آن را بیشتر می‌کند.

این پوشش، ظاهر و احساسی مواد را تغییر نمی‌دهد و موجب می شود در اکثر شرایط، بتوان در بیشتر سطوح از آنها استفاده کرد. این پوشش هزینه نگهداری و تعمیر نمای ساختمان ها را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد باکتری و آلودگی دارد. در برابر تابش نور و گرما بسیار مقاوم بوده و تمیز شونده است. از مزایای انواع پوشش سیمانی نانو می توان موارد زیر را نام برد:

  • مقاوم در برابر خراش و خوردگی
  • دافع آب و خود تمیز شونده
  • محافظت در مقابل اشعه ماورای‌بنفش
  • افزایش طول عمر و دوام نماها
  • صددرصد عایق رطوبتی
  • بدون بو و رنگ
  • جلوگیری از سفیدک و شوره زدن
  • مقاوم در مقابل ترک خوردگی و یخ زدگی

 

نمای سیمانی

 

بیشتر بخوانید: پیاده رو و محیط سازی

 

عایق پایه سیمانی

عایق‌های رطوبتی پایه سیمانی هم از انواع پوشش سیمانی سخت است که برای محافظت از دیوارهای بیرونی ساختمان در مقابل رطوبت و نفوذ آب به داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای چسبندگی بسیار بالایی نسبت به تمام سطوح و حتی عایق های سنتی است و به دو صورت تک و دو جزئی اجرا می شود. این پایه سیمانی دارای مزایای زیر است:

  • می توان بدون نیاز به مهارت درباره عایق سریع و آسان آن را اجرا کرد.
  • بدون بوی نامطبوع و دوستدار محیط زیست است.
  • در برابر تغییرات آب و هوایی و کلر موجود در آب بسیار مقاوم است.
  • توانایی استفاده به جای رنگ استخری با دوام بالا دارد.
  • دارای رنگ‌بندی‌های مختلف ‏و رال رنگ زیاد نانو اکریلیک است.
  • قابلیت تنفس سطح زیر عایق دارد.
  • به دلیل الیافی که در آن استفاده شده عایق غیر آتش زا است.
  • ضد سایش بوده و طول عمر بالایی دارد.

 

پوشش سیمانی پلیمری

برای اینکه بتوان یک پوشش درست و مناسب و آب‌گریز در نمای خارجی و داخلی ساختمان ها ایجاد کرد، چسبندگی مناسبی را در سطح ساختمان داشت و همین‌طور از مواد آلاینده در امان بود و سطحی تمیز داشت، می توان از انواع پوشش سیمانی پلیمری می توان استفاده کرد. این محصول از ترکیب پلیمر، سیمان و دیگر مواد معدنی تهیه می شود و یکی از مصالح ساختمانی کاربردی است که با ترکیب سیمان قدرت چسبندگی و پیوند خوبی را به وجود می آورد.

پوشش خاصیت عایق رطوبتی و آب‌گریز دارد، همیشه سطح مورد استفاده از این محصول تمیز جلوه می‌کند و در رنگ های متنوعی در بازار عرضه می شود. این محصول در ضخامت دو تا ۱۰ میلی متری در نماهای ساختمان اجرا می‌شود. از مزایای این محصول می‌توان به بدون درز و یکپارچه بودن آنها اشاره کرد و اینکه دارای مقاومت مکانیکی نسبت به ضخامت پایینی که دارد، بوده و بدون افت و ترک‌خوردگی است. همچنین با محیط زیست سازگاری دارد و چسبندگی خوبی را در سطح زیرین ایجاد می‌کند. این محصول در حالت فیزیکی پودری است.

 

بیشتر بخوانید: محصولات شیمیایی

 

پانل های روکش آجری

از دیگر انواع پوشش سیمانی که برای دیوارهای سیمانی مناسب است، پانل های روکش با طرح آجر است که در دیوار های داخلی بیشتر استفاده می‌شود. از جنس پلی‌اتیلن بوده و طرح های زیبایی از آجر با رنگ های متنوع دارد که محیط را جذاب و زیبا می کند. این پانل های آجری را با چسب می توان به سادگی روی تمام سطوح صاف چسباند و در سایز و متراژ های مختلف در بازار وجود دارد.

 

کلام پایانی

در ساخت و سازهای امروزی برای انواع سطح ها، پوشش های متنوعی وجود دارد که نسبت به کاربردی که دارند، دارای متریال های مختلفی هستند. انواع پوشش سیمانی هم دارای متریال های مختلف با کارایی و کاربردهای متنوع هستند که به بخشی از این پوشش ها اشاره کردیم. این پوشش های سیمانی نماهای ساختمان را مقاوم هزینه تعمیر و نگهداری آنها را کاهش می‌دهد. مجموعه بتن سخت آریان در زمینه انواع پوشش های سیمانی و کفپوش صنعتی خدمات با کیفیتی را با پایین ترین قیمت به شما عزیزان ارائه می دهد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *