نصب کفپوش صنعتی

نصب کفپوش صنعتی | راهنمای نصب و نگهداری آن در محیط های پر تردد

تمامی سطوح نیازمند به محافظی دارند که از آن ها در برابر آسیب ها حفاظت کند. یکی از مواردی که بسیار در معرض آسیب های متفاوت می باشد، کف است.  متخصصان برای محافظت از سطوح کف روش های متفاوت پیشنهاد می دهند، که معروف ترین آن ها کفپوش های صنعتی هستند. نصب کفپوش صنعتی در محیط پرتردد مثل هتل ها، مکان های تجاری و… بسیار رایج است اما بسیاری از افراد از آن برای مکان های دیگر نیز استفاده می کنند.

 

ما در این مقاله در رابطه با کفپوش صنعتی و انواع آن، مراحل نصب و همچنین نگهداری از آن با شما صحبت خواهیم کرد. شما در پایان این مقاله کاملا با این از کفپوش آشنا شده، و همچنین مراحل نصب و نگهداری از آن را نیز یاد خواهید گرفت. پس ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

 

کفپوش صنعتی چیست؟

تمامی کف ها از جمله کف ساختمان های مسکونی، ساختمان های تجاری، پارکینگ ها، پیاده رو ها و … نیازمند به کفپوش هستند، اما کفپوش های خانگی با کفپوش های صنعتی متفاوت می باشند.

نصب کفپوش صنعتی در محیط پرتردد یکی از موارد استفاده از این نوع کفپوش است. به طور کل کفپوش های صنعتی در ساخت مکان های تجاری، کارگاه ها، کارخانه ها و در کل مکان های عمومی کاربرد گسترده ای دارد.

لازم به ذکر است که کفپوش های صنعتی از لحاظ دوام و ماندگاری نتیجه و عملکرد بهتری نسبت به تعداد دیگری از کفپوش ها داشته است.

 

نصب کفپوش صنعتی

 

انواع کفپوش صنعتی

برای نصب کفپوش صنعتی باید بدانیم که این کفپوش ها انواع متفاوتی دارند. اما اگر قرار بر این باشد که به طور کامل انواع آن ها را برای شما بازگو کنیم، باید این کفپوش ها را باید از سه جهت تقسیم بندی کنیم. شما در ادامه با این سه دسته آشنا خواهید شد.

 

تقسیم بندی کفپوش های صنعتی بر اساس جنس

معروف ترین نوع دسته بندی این نوع کفپوش، دسته بندی بر اساس جنس آن ها است. بر این اساس ما دو نوع کفپوش صنعتی داریم که عبارت اند از:

 

  • کفپوش صنعتی اپوکسی :

    پوکسی ها نوعی مواد صنعتی هستند که با استفاده از ترکیب دو مواد رزین و هاردنر تولید می شوند. در این مواد رزین ها نقش اصلی و هاردنر ها نقش سخت کنندگی دارند. در زمان نصب این کفپوش صنعتی ، ابتدا مواد به صورت مایع بوده و پس از خشک شدن به شکل سخت سفت تغییر پیدا می کنند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این نوع از کفپوش ها پس از اعمال بر روس سطح حالت کاملاً صاف و یک دستی داشته و تقریباً نیازی به تراز کردن ندارد. این نوع از کفپوش قابلیت اجرا روی سطوح سخت مانند کفپوش بتونی، سیمان، سنگ و سرامیک و سطوح فلزی را دارند. این کفپوش از رنگ بندی بسیار عالی برخوردار بوده به گونه ای که در مصارف خانگی نیز قابل استفاده می باشند.

 

  • کفپوش صنعتی پلی یورتان :

    این نوع کفپوش ها به علت مقاوت بالایی که در برابر نور خورشید و ضربه دارند، بسیار برای مکان هایی باز مناسب بوده و استفاده نیز می شوند. برای نصب این کفپوش ابتدا باید بتن را آماده سازی کرده و بعد کفپوش را بر روی نصب نمایید. کفپوش پلی یورتان همانند کفپوش اپوکسی تا حدودی ضد حریق و مقاوم به شعله است، اما می توان با افزودن موادی مقاوت حرارتی آن را مقداری بالاتر برد. از ویژگی های  مهم کفپوش پلی یورتان می توان به تنوع رنگی و مقاوت بالا در برابر ضربه و خراشیدگی اشاره کرد. این نوع از کفپوش را می توانید در مکان ها مختلف استفاده کنید، اما یکی از پر کاربرد ترین مکان ها برای نصب کفپوش صنعتی پلی یورتان باشگاه ها و یا سالن های ورزشی می باشد.

انواع کفپوش صنعتی بر اساس ضخامت

این دسته بندی به شما کمک می کند که میزان پرداخت نهایی سطح را مشخص کنید. این دسته بندی در چهار مورد تعریف می شود. این موارد عبارت اند از:

  •  نصب کفپوش صنعتی با تردد بسیار سبک
  • نصب کفپوش‌ صنعتی با تردد سبک
  • نصب کفپوش‌ صنعتی در محیط پر تردد
  • نصب کفپوش ‌صنعتی با کاربری بسیار سنگین

 انواع کفپوش صنعتی بر اساس کارایی

این نوع دسته بندی دیدگاه و اطلاعات کاملی در اختیار خریدار قرار می دهد. بر این اساس کفپوش های صنعتی به چهار زیر دسته تقسیم می شوند:

  • کفپوش صنعتی ضد اسید
  • کفپوش‌ صنعتی سالن های تولید
  • کفپوش‌صنعتی با کاربری سنگین
  • کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

مراحل نصب کفپوش صنعتی به صورت گام به گام

کفپوش های صنعتی به علت حساسیت بالایی که دارند، برای نصب آن ها باید دقت و توجه زیادی داشته باشید. در این بخش شما با مراحل نصب این کفپوش ها آشنا خواهید شد.

لازم به ذکر است که مراحل اجرای کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان به طور کل شبیه یکدیگر بوده و تفاوت جزی دارند. به همین دلیل ما این مراحل را با توجه به نصب کفپوش اپوکسی خواهیم نوشت، اما در پایان تفاوت نصب این دو کفپوش را برای شما توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

 

مراحل نصب کفپوش صنعتی اپوکسی

  1. انتخاب نوع کفپوش: در مرحله ی اول شما باید کفپوش مناسب را انتخاب نمایید. کفپوش اپوکسی خود بر سه نوع می باشد. اپوکسی جامد، اپوکسی بر پایه آب، اپوکسی بر پایه حلال، که گران ترین آن ها اپ.کسی جامد بوده، اما محبوب ترین آن ها اپوکسی بر چایه آب است.
  2. تمیز کردن سطح: شما باید با استفاده از مواد مختلف ابتدا کف را تمیز نمایید حتی در صورت نیاز از جاروبرقی نیز استفاده نمایید. اگر بر روی کف لک های چربی وجود داشت، با استفاده از محلول های چربی زدا، آن لکه ها را پاک نمایید.
  3. مرطوب کردن کف: پس از شست و شوی کف با استفاده از قلمو های پرز سفت و دستگاه های مختلف، حال نیاز است که سطح را با محلول آب و کف شسته و بعد با استفاده از تی، آب های اضافه بر روی سطح را جمع کنید.
  4. درست کردن محلول اسید و آب: شما در این مرحله از نصب کفپوش صنعتی باید ترکیبی از اسید موریاتیک 35 درصد و آب را تهیه نمایید. برای درست کردن این محلول باید برای یک بخش اسید 12 بخش آب اضافه کنید. پس از درست کردن این محلول آن را با استفاده از آب پاش بر روی کف بریزید.
  5. تمیز کردن کف با محلول: محلول را پس از درست کردن بر روی زمین ریخته و با استفاده از تی خوب مف را تمیز نمایید، بهتر است برای انجام این کار حداقل 10 دقیقه زمان صرف نمایید. برای از بین بردن این محلول بهتر است 3 الی 4 بار کف را با آب شسته و در نهایت یک روز برای خشک شدن به آن زمان بدهید.
  6. آماده کردن اپوکسی: طرز آماده کردن اپوکسی ها با هم متفاوت است. به همین دلیل باید طبق همان دستور عملی که مخصوص اپوکسیتان هست، انجام دهید.
  7. لایه اول اپوکسی: برای زدن لایه اول اپوکسی از یک غلطک 9 اینچی استفاده کنید. غلطک را تا جایی در اپوکسی فرو نمایید که فقط سطح پایینی غلطک شما آغشته به اپوکسی شود، و سپس اپوکسی را به طور کامل بر روی کف بکشید. فقط توجه داشته باشید که باید کار را در جایی به پایان برسانید که بتوانید به راحتی از محیط خارج شوید.
  8. لایه دوم اپوکسی: برای زدن لایه دوم همان مراحل لایه اول را تکرار نمایید.

نصب کفپوش صنعتی

 

 

تفاوت نصب کفپوش صنعتی پلی یورتان و اپوکسی

نصب پلی یورتان تقریبا شبیه به اپوکسی است، با این تفاوت که به دلیل حساسیت بالای پلی یورتان به رطوبت، باید برای لایه ابتدایی از پرایمر و برای لایه میانی از اپوکسی استفاده شود.

 

نگهداری کفپوش های صنعتی

  • تا جایی که می توانید به کفپوش ها ضربه و تنش های سنگین و سخت وارد نکنید.
  • برای شستن کفپوش ها اصلا از مواد اسیدی و مواد شیمیایی استفاد نکنید.پ
  • بهترین روش برای شستن کفپوش، استفاده از تی های نمناک و یا جارو و جارو برقی می باشد.
  • ترکیب آب و مایع ظرف شویی ( به مقدار کم) بهترین مواد برای تمیز کردن کفپوش است.
  • کفپوش ها نباید در معرض برابر حرارت بالا و یا نقطه جوش قرار بگیرند.

 

سخن پایانی ما با شما عزیزان:

کف یکی از سطوحی است که در معرض بیشترین آسیب ها و ضربات قرار می گیرد، به همین دلیل از کفپوش ها برای محافظت از آن استفاده می کنند. یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین این کفپوش ها، کفپوش های صنعتی می باشند و مهم تر از آن شیوه ی نصب کفپوش صنعتی است. آیا تا به حال از کفپوش های صنعتی استفاده کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *