نکات اجرایی کفپوش صنعتی

نکات اجرایی کفپوش صنعتی چیست ؟ + انواع کفپوش صنعتی

در انتخاب کفپوش باید دقت لازم را داشته باشیم تا پوشش كف با اهداف کاربردی آن، متناسب باشد. بنابراین باید به نکات اجرایی کفپوش صنعتی توجه کنیم هم‌چنین باتوجه به نوع زمين و نحوه استفاده در کنار محل مدنظر از کفپوش صنعتی استفاده می‌شود.

به‌طور کلی کفپوش صنعتی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. درواقع کفپوش‌های صنعتی از متریالی تولید می‌شوند که کاملاً با محیط مکان مدنظر، هماهنگی دارد. ما در  این مقاله قصد داریم به این مبحث بپردازیم. پس جهت آشنایی با ماهیت کلی کفپوش‌های صنعتی تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کفپوش صنعتی چیست؟
  • انواع کفپوش های صنعتی
  • مهمترین نکات در طراحی و اجرای کفپوش صنعتی
  • نتیجه‌گیری

 

کفپوش صنعتی چیست؟

این نوع از کفپوش‌ها همان طور که نامشان پیداست، اغلب در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه کفپوش در این امکان باید در برابر مواد شیمیایی، گرما، رطوبت، وزن زیاد و ترددهای مداوم از مقاومت بالایی برخوردار باشد و حالت اولیه خود را هرگز از دست ندهد. البته برای هر کدام از موارد مذکور مانند مقاومت در برابر گرما، ضربه، وزن و موارد مشابه کفپوش‌های صنعتی متنوعی وجود دارد که افراد باید طبق نیازشان از آن‌ها استفاده نمایند. درواقع این انتخاب بر عهده شخص است که کدام کفپوش را انتخاب نماید، اما باید اذعان کرد که هر کدام از این کفپوش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و باید نکات اجرایی کفپوش صنعتی را رعایت کرد.

 

انواع کفپوش های صنعتی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، کفپوش‌های صنعتی از انواع مختلفی در جنس‌هایی متنوع برخوردار هستند که هر کدامشان ویژگی‌های خاص خود را دارند و طبق نیاز برای اماکنی مختلف، متفاوت هستند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع کفپوش‌های صنعتی بپردازیم، پس همچنان با وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

به‌طور کلی انواع کفپوش های صنعتی عبارتند از:

  • اپوکسی: این کفپوش به عنوان یک کفپوش رزینی عایق الکتریکی و مقاوم به حرارت است. کفپوش اپوکسی از پایداری مناسبی در مقابل مواد شیمیایی برخوردار است و به‌همین جهت از آن در صنایع داروسازی، کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌ها، صنایع نساجی استفاده می‌شود.
  • پلی یورتان: این نوع کفپوش صنعتی از جدیدترین پوشش‌های کف برای ساختمان به‌شمار می‌رود که کاربردی گسترده در فضای داخلی و بیرونی دارد. کفپوش صنعتی پلی یورتان درواقع از ترکیب مواد پلیمری و محصولات شیمیایی به نسبت‌های مختلف، تولید می‌گررد. درواقع با استفاده از برخی افزودنی‌ها مانند مواد پلاستیکی و فیلرها می‌توان در سطوح کفپوش پلی یورتان تغییراتی زیادی را انجام داد.
  • پلی یوریا: از دیگر کفپوش‌های صنعتی است که به‌دلیل خاصیت عایق حرارت و ضدآب بودن در اماکنی مثل سالن‌های ورزشی و محیط‌های پرتردد کاربرد زیادی دارند. درواقع پخت این ماده بسیار سریع‌تر از پوشش‌های سنتی انجام می‌شود. به موجب این امر، غیرازکاهش اتلاف زمان پس از مدت کوتاهی می‌توان به‌سادگی روی محیط پوشش پلی یوریا تردد داشت.
  • گرانولی: درواقع نوعی از کفپوش لاستیکی بوده که جهت پوشش سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از کفپوش‌ها به‌واسطه ترکیب گرانول لاستیک با مش مناسب و چسب لاستیک صنعتی بعد از فرایند حرارت‌دهی در قالب‌های مخصوص ساخته می‌شوند.

 

نکات اجرایی کفپوش صنعتی

خریداری کفپوش‌ صنعتی در یک تأسیسات صنعتی، ایجاد کف مناسب و استاندارد از موارد اصلی برخورداری از اطمینان در یک محیط عملیاتی ایمن، بهداشتی و کاربردی است. بعد استفاده از کف‌پوش‌های صنعتی و مراحل کف سازی استاندارد به‌صورت ایمن، این نوع از کفپوش‌ها گزینه مناسبی در تأسیسات صنعتی به‌شمار می‌روند.

یکی از نخستین روش‌های مرتبط به کفپوش‌های صنعتی، بتن سخت است. زیرا این نوع از کفپوش‌ها باید دارای بتن تازه‌ای جهت استفاده در لایه‌های پایینی خود باشد. درواقع تازه‌گی بتن بدان معناست که وقت بتن‌ریزی آن چند ساعت مجاز نگذشته باشد.

به‌طور کلی نکات اجرایی کفپوش های صنعتی باهم متفاوت هستند. ما در این بخش از مقاله به مراحل اجرا کفپوش اپوکسی می‌پردازیم.

  1. کف خشک باشد و رطوبتی در کف ساختمان نباشد. شما حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنید. با گذاشتن پلاستیک در سرتاسر سطح، می توانید متوجه شوید که اگر این پلاستیک در مدت 1 روز خیس شد، یعنی سطح دارای رطوبت است و باید بیشتر زمان دهید.
  2. سطح مدنظر را باید پیش از انجام کار از هر گونه رنگ و مواد شیمیایی پاک نمود.
  3. باید سطح زمین را یکبار با جارو برقی حسابی تمیز کرد؛ چراکه سطح لازم است تا عاری از هر نوع چربی و کثیفی باشد.
  4. پس از انجام مراحل بالا، باید مواد اپوکسی را آماده نماییم.
  5. بعد از آماده سازی با یک غلطک حوله‌ای یا پلاستیکی این مواد را روی سطح کف پخش می‌نماییم.
  6. تا حدممکن، یک روز کامل هیچ تماسی با سطح کف نداشته باشیم تا کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن کامل کفپوش قابل تردد است.

توجه داشته باشید که در تمام مراحل مذکور در مطالب بالا، استفاده از ماسک و دستکش به دلیل شیمیایی بود موارد الزامی است.

علاوه بر موارد مذکور کفپوش صنعتی می‌تواند به‌صورت آنتی باکتریال و یا آنتی الکترو استاتیک هم  اجرا شود. به موجب این امر کفپوش‌های صنعتی برای این محیط‌ها بسیار مناسب هستند. به‌عنوان مثال در محیط‌هایی مانند اتاق عمل، اتاق سرور، داروسازی، بیمارستان، آزمایشگاه ومواردی از این قبیل، می‌توان از کفپوش صنعتی اپوکسی آنتی باکتریال و یا اپوکسی آنتی الکترو استاتیک بهره‌مند شد.

 

نکات اجرایی کفپوش صنعتی

 

 

مزایای کفسازی صنعتی

  • آماده‌سازی راحت
  • مقاومت مناسب در برابر آسیب
  • مقاومت بالا در مقابل لکه ها و آب
  • نصب آسان و ایجاد سطوحی یکپارچه

 

 

اماکن مورد استفاده از کفپوش صنعتی

یکی از نکات اجرایی کفپوش صنعتی ای ناست که  متریال مخصوص محیط‌های صنعتی با کاربردهای متنوع تولید می‌شود. به موجب این امر از کفپوش صنعتی می‌توان در باشگاه ورزشی تا صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، الکتریکی و موارد مشابه استفاده می‌شود. باتوجه به محیط نصب کفپوش صنعتی، برخی ویژگی‌ها به مواد اولیه آن افزوده خواهد شد.

 

 

نتیجه‌گیری

امروزه کفپوش‌های صنعتی را می‌توان به‌صورتی گسترده در ساخت و یا افزایش اماکن تجاری به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار دارد. این کفپوش‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در مطالب بالا به آن شاره شد، بنابراین کفپوش صنعتی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.

امید است مقاله نکات اجرایی کفپوش صنعتی چیست ؟ + انواع کفپوش صنعتی برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *