تفاوت رزین و هاردنر

تفاوت رزین و هاردنر در چیست ؟ + مقایسه کلی

مهم ترین تفاوت رزین و هاردنر

محصولات بسیاری کمی وجود دارد که بتوانند در چند صنعت، کاربرد مختلف متفاوت داشته باشند. مثلاً شما محصولی را می شناسید که هم در صنعت ساختمان سازی و هم در صنایع هنری کاربرد داشته باشد؟ اگر نمی شناسید ما به شما معرفی می کنیم، رزین!. رزین ها می توانند در بسیاری از صنایع، کاربرد های متفاوتی داشته باشند، اما به این شرط که بتوانند آن قابلیت را به دست بیاورند، یکی از راه های کسب این قابلیت، ترکیب شدن با موادی مثل هاردنر ها می باشد.  ما در این مقاله درباره رزین ها و انواع مصنوعی آن، هاردنر ها و همچنین تفاوت رزین و هاردنر با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد، تا بتوانید این محصول پر کاربرد را شناخته و از آن استفاده نمایید. پس ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

 

رزین چیست؟

رزین ترکیب و ماده ای است که به صورت ترکیبی آلی و به صورت طبیعی و مصنوعی در اختیار انسان ها قرار دارد. تفاوت میان رزین های طبیعی و مصنوعی میان طریقه ی ساخت و در نهایت خواص شیمیایی و فیزیکی آن ها می باشد. نوع زبیعی آن شفاف و درخشان بوده و دارای طیف رنگی بین رنگ های زرد تا قهوه ای تیز هستند. نوع طبیعی آن که مطمئناً شما هم دیده اید، شیره و ترشحات درختانی مثل کاج و افرا می باشد که در اثر خراشیدن پوست آن ها به دست می آید. لازم به ذکر است که بسیاری از رزین های طبیعی قابلیت اشتعال بالایی دارند، پس در هنگام استفاده از آن ها بسیار دقت فرمائید.

 

انواع رزین های مصنوعی:

رزین های مصنوعی نیز همانند زرین های طبیعی انواع متفاوتی دارند، که در این بخش قرار است با انواع آن ها آشنا شوید. البته لازم به ذکر است که در این بخش ما در رابطه با 12 مورد از مهم ترین انواع آن با شما صحبت خواهیم کرد اما باید بدانید که انواع رزین ها بسیار بیشتر از این موارد می باشد.

  1. روزین: این رزین را به صورت طبیعی از شیره ی درختان به دست می آورند، اما در نهایت به دلیل خاصیت اسیدی بودن آن را با آهک ترکیب کرده و آن را به روزین آهکی تبدیل می کنند. توجه داشته باشید که روزین ها در کل از قیمت پایینی برخوردارند.
  2. صمغ استری: این نوع رزین مصنوعی از ترکیب روزین با گلیسرول به دست می آید. این ترکیب ثبات رنگی و مقاوت بهتری نسبت به روزین آهکی دارد.
  3. پنتارزین: پنتارزین ها از ترکیب روزین با الکل تولید می شوند. این رزین از ظاهر رنگی خوب و جلای بالایی نیز برخوردار است.
  4. کومار: این نوع رزین ها از قطرات زغال سنگ به دست می آیند. اما به دلیل خنثی بودن برای رنگ کردن سطوح آلمینیومی بسیار مناسب می باشند. بازم به ذکر است که کومار ها در برابر عوامل خورنده مثل آب نمک، اسید های رقیق و آب مقاوم بوده اما ثبات رنگی ضعیفی دارند. این ماده نیز همانند روزین ها قیمت پایینی دارد.
  5. رزین های اپوکسی: به رزین ها موادی برای سخت و سفت شدن موادی اضافه کرده، به آن مواد هاردنر گفته می شود، که در نهایت به این نوع رزین ها، رزین های اپوکسی می گویند. البته در بخش هاردنر چیست به طور کامل در رابطه با این مواد سفت کننده صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

 

 

 

رزین های اپوکسی به شدت در برابر عوامل گوناگون به خصوص آب نفوذ ناپذیر می باشد، به گونه ای هیچ واکنشی با آب انجام نمی دهد.

از این نوع رزین ها برای کار های هنری و همچنین کار های ساختمانی مثل محافظت از فولاد های ساختمانی در برابر زنگ زدن، استفاده می شود.

  1. رزین های فنلی خالص: این نوع رزین ها با ترکیب و واکنش فرمالدئید با فنل تولید می شود و در کل به دو نوع نیز تقسیم بندی می شوند. نوع اول آن در روغن های مخصوص پخته و در نوع دوم به به صورت حل شده در حلالی به فروش می رسد.
  2. رزین های فنلی اصلاح شده: این رزین با ترکیب مواد فنلی خالص با صمغ استری به وجود می آید.
  3. آلکید رزین: این محصول با واکنش یک اسید چند عاملی با یک الکل چند عاملی مثل گلیسرین در کارخانه ها ساخته می شود. این رزین، یکی از مهمترین رزین های استفاده شده در رنگ های تجاری و بسیاری از پوشش های صنعتی می باشد.
  4. مالئیک اسید: این نوع رزین ها از ترکیب و واکنش یک الکل چند عاملی با انیدرید اسید در حضور یک روزین و یا صمغ استر، تولید می شود.
  5. سیلیکون: سیلیکون ها یکی از معروف ترین رزین های موجود در بازار می باشند. این محصول پلیمری از سیلوکسان ها بوده و نسبت به فواید آن کمی نیز گران تر سایر رزین ها است.
  6. آمینو: این مواد معمولاً کو پلیمری از فرم آلدئید با اوره یا ملامین می باشند، اما به دلیل شکننده بودن و چسبندگی کم آن به فلز، این مواد را با رزین های مخصوصی ترکیب می کنند تا بتواند به آن نتیجه ی مطلوب برسد.
  7. سلولزی: یکی از مهم ترین رزین ها، نیترات سلولز و نیترو سلولز می باشد که از واکنش سلولز با اسید نیتریک و یا اسید سولفوریک به دست می آید.

 

 

هاردنر چیست؟

هاردنر ها به منظور سفت کنده هایی هستند که بیشتر برای مخلوط ها استفاده می شوند، البته لازم به ذکر است که از بعضی از هاردنر های می توان به عنوان کاتالیزور به برای سرعت بخشیدن به سرعت واکنش ها نیز استفاده کرد.

یکی از مخلوط هایی نیاز به هاردنر های دارند، اپوکسی رزین ها هستند. این رزین ها در حالی می توانند کاربرد موثر خود را داشته باشند که از هاردنر مناسبی برای سفت کردن آن ها استفاده شود. پس بهتر است قبل از مخلوط کردن هاردنر به رزین، حتماً از مناسب بودن آن اطمینان حاصل نمایید. معروف ‌ترین نوع هاردنر های موجود در بازار آمین، پلی‌آمید، آلیفاتیک و سیکلو آلیفاتیک ها هستند.

 

تفاوت رزین و هاردنر در چیست؟

  1. اولین تفاوت رزین و هاردنر به طبع در کاربرد آن ها می باشد. شما با رزین ها می توانید محصولاتی مختلف مثل وسایل هنری و تزئیناتی، تولید رنگ، ساخت پلاستیک ها، تهیه ی کفپوش ها و … تولید کنید. اما هاردنر ها، رزین مورد نظر را به مواد اولیه ای برای ساخت تبدیل می کند، و به صورت جداگانه نمی توان محصولی با آن تولید کرد.
  2. نسبت رزین و هاردنر در تولید رزین اپوکسی نیز با یکدگر متفاوت می باشد. برای این کار باید از واحد های وزنی استفاده کرده، و برای تولید از 1 واحد وزنی هاردنر و 2 واحد وزنی رزین استفاده نمایید.
  3. از دیگر تفاوت رزین و هاردنر، می توان به انواع آن ها نیز اشاره کرد. رزین ها از انواع بسیار دارند، در حالی که هاردنر ها از انواع بسیار کتری تشکیل شده اند.
  4. رزین ها در رنگ های مختلف تولید می شوند اما هاردنر ها این گونه نیستند.

 

سخن پایانی ما با شما عزیزان:

هر محصولی در بخش مشخصی از صنایع کاربرد دارند، اما تعدادی از کمی از محصولات هستند که در صنعت های متفاوت، کاربرد های متفاوتی نیز داشته باشند، که یکی از این محصولات رزین ها هستند. اما لازم به ذکر است که بسیاری رزین ها هم خود به تنهایی نمی توانند نیاز ها را بر طرف کنند، به همین منظور نیاز است با موادی متفاوت مثل هاردنر ها ترکیب شوند. آیا تا به حال از رزین ها استفاده کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *