مزایای گروت منبسط شونده

آنچه که باید درباره مزایای گروت منبسط شونده بدانید

کاربرد گروت منبسط شونده در بتن

در ساختمان سازی ‌های امروزی معمولا از دو روش استفاده می ‌شود که شامل سازه‌ های فولادی و بتنی است. کشور ما به دلیل اینکه مازاد سیمان و بتن زیادی را تولید می ‌کند، بیشتر قسمت ‌های ساختمان ‌ها را از بتن می ‌سازند. این بتن‌ها در ساخت پروژه ‌های ساختمانی و عمرانی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بتن ‌ها به مقاوم سازی و ترمیم احتیاج دارند و نسبت به قدمتی که سازه‌ های بتنی در ایران دارد، پیشرفت و گسترش مصالح مقاوم و ترمیمی بیشتر مورد نیاز است. انواع گروت و مزایای گروت منبسط شونده از مواردی هستند که در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد بوده و استفاده کردن از این محصول و انواع آن نیاز به یک دانش مناسب دارد.

 

گروت منبسط شونده چیست؟

نوعی ماده است که معمولا از ترکیب آب، ماسه، سیمان و دیگر افزودنی ‌ها تولید می ‌شود و به نام گروت معروف است. گروت از پرکاربرد ترین مواد مورد استفاده در بتن و ساختمان سازی به شمار می ‌رود. این ماده برای پر کردن ترک‌ ها، لایه لایه شدن، پر کردن فضاهای خالی استفاده می ‌شود. این گروت ‌ها از لحاظ شکل ظاهری به صورت پودر هستند , زمانی که با آب مخلوط می‌ شوند به صورت ملات سیال در می ‌آیند.

مزایای گروت منبسط شونده که یک محصول بسیار قدرتمند و پرکاربرد در پایه سیمان است که دارای ساختار و دانه ‌بندی خاصی است. برای استواری و ثبات ضعف ستون‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مقاومت بالاتر از ۷۰ مگاپاسکال است که در زمان سفت و سخت شدن اصلا دچار ترک خوردگی نمی ‌شود. به دلیل اینکه دارای انبساط کنترل شده است، تمامی خلل ‌ها، سوراخ و حفره‌ ها و حتی گودال ‌ها را نیز پر می ‌کند.

 

مزایای گروت منبسط شونده

 

کاربردهای گروت منبسط شونده

این گروت در پایه سیمان دارای کاربردهای متنوعی است. موارد استفاده از آن راحت بوده و به سادگی قابل اجرا است و می ‌توان از آن بهره‌ برداری کرد. از کاربردها و مزایای گروت منبسط شونده می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان پر کردن فضاهای خالی بین پل ‌ها و ستون‌ ها را دارد.
  • در تمام مقاطع، پیوستگی مناسبی را ایجاد می‌ کند.
  • برای نصب صفحه ستون ‌ها مناسب است.
  • برای پر کردن گودال ‌ها و حفره‌ ها گزینه خوبی است.
  • برای اجرای عملیات ‌های ترمیمی و کارهای تعمیراتی بسیار مناسب است.
  • فضاهای خالی بین سطح بتن‌ های زیرین را انباشته می ‌کند.
  • برای نصب فونداسیون ماشین ‌های سنگین مناسب است.
  • زیر بیس پلیت ها و زیر سازی ‌های فولادی مناسباست.
  • برای پر کردن حفره‌ های نزدیک میلگردها و انکر بولت‌ ها در لحظه کاشت استفاده می ‌شود.

 

مهمترین مزایای گروت منبسط شونده چیست؟

گروت ‌ها دارای انواع مختلف و کاربردها و مزایای متفاوتی هستند که از مهمترین مزایای گروت منبسط شونده این است که مکان و محیطی که گروت را می ‌ریزند، کاملا محیط پر می ‌شود. زیرا خاصیت غیر انقباضی را دارا بوده و از گروت های آماده در زیر صفحه ستون، نصب ریل، ماشین ‌ها، آنکر بولت ‌ها، پلیت‌ ها، حائل ‌ها و … مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این گروت ‌ها را طوری طراحی می ‌کنند که قدرت و توانایی جذب کردن نیروهای وارد شده و انتقال دادن آن به قسمت زیر کار را داشته باشد.

ملات ‌ها و گروت ‌ها موجب مقاومت مناسب و مطمئن و حتی موجب متصل شدن پایدار ملات یا همان گروت در بین سازه‌ ها می ‌شود. بتن ‌هایی که به دلیل ترک خوردگی و آسیب فضاهای خالی در آنها ایجاد شده را هم توسط گروت های سیمانی ترمیم می ‌کنند. البته فقط فضاهای خالی را پر می‌ کند و سازه بتنی را ترمیم نمی‌کند. این گروت ‌ها شامل افزودنی ‌های لازم، مواد مورد احتیاج سنگدانه و سیمان است و به جز آب به چیز دیگری احتیاج ندارد و دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی ‌شود.

به دلیل حجم کنترل شده ‌و از مزایای گروت منبسط شونده است که با انبساط گازی در فرایند بتن تازه، جمع شدگی و نشست را کنترل و جبران می ‌کند و مقاومت فشاری آن در مدت زمان کوتاه و دراز مدت بیشتر می ‌شود.

 

معایب گروت منبسط شونده

هر نوع مصالح و موادی که مورد استفاده قرار می گیرد یک سری معایب و مزایایی را دارا است. از جمله معایب این گروت ‌ها می ‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • این مواد خطرساز نبوده و برای محیط زیست و سلامتی افراد خطری ندارد. ولی نباید بلعیده شود یا با چشم در تماس باشد.
  • در زمان تماس اتفاقی با پوست یا حتی چشم باید فورا با آب فراوان شسته شود.
  • این ماده آتش ‌زا نیست. مزایای گروت منبسط شونده نسبت به معایب آن خیلی بیشتر و کاربردی ‌تر است.

مزایای گروت منبسط شونده

روش و نحوه استفاده از گروت منبسط شونده

در زمان اجرای گروت منبسط شونده باید از قرار داده شدن بیس پلیت در مکان مخصوص اطمینان حاصل کرد و اندازه و میزان آن را بررسی کرد. باید تراز و صاف بودن بیس پلیت را کنترل کرده تا فضای خالی وجود نداشته باشد. قبل از اجرای گروت، بتنی که زیر بیس پلیت است باید به سن بیش از هفت روز برسد، فاصله بین بتن و بیس پلیت‌ ها ۱۰ میلی ‌متر باید باشد و سطح بتنی هم سالم بی عیب و زبر باشد. تمام قسمت ‌هایی که با گروت در تماس هستند، باید از هر گرد و غبار و ذرات، روغن‌ ها، چربی، زنگ زدگی و … پاک باشند. زیرا موجب آسیب رسیدن و ناپیوستگی شده و به کیفیت آخر فرایند گروت ‌ریزی صدمه وارد می ‌کند.

 

نقش قالب در گروت ریزی

برای اینکه گروت ترک نخورد، قبل از شروع کار گروت ‌ریزی باید فونداسیون ‌ها با آب کاملا اشباع شود و قالب ‌های موجود هم باید نفوذ ناپذیر بوده و آب را جذب نکند. این قالب‌ ها از ۲۵ تا ۵۰ میلی ‌متر از سطح بیس پلیت باید فاصله داشته باشد.

مواد گروت را باید از یک قسمت ریخت تا به بخش ‌های دیگر جریان پیدا کند. زمانی که اجرای گروت‌ ریزی بیشتر و گسترده است، با قالب ‌های موقتی برای انتقال به بخش‌ های کوچک ‌تر تقسیم می‌شود؛ زیرا قالب به پیشروی مناسب گروت کمک می ‌کند. بهترین دما برای اجرای گروت ۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و از مزایای گروت منبسط شونده در زمان مشخص این است که اگر دما بالا باشد، گیرش آن سریع ‌تر رخ می ‌دهد و اگر دما کم باشد، زمان گیرش بیشتر می ‌شود.

گروت های ریخته شده باید تا هفت روز مرطوب شوند و نباید نور خورشید به آنها تابیده شود. از دیگر مزایای گروت منبسط شونده این است که می ‌توان این مواد را در یک ظرف دربسته که از تابش نور خورشید و یخ زدگی دور است، به مدت یک سال نگهداری کرد.

 

مزایای گروت منبسط شونده

 

کلام پایانی

از مزایای گروت منبسط شونده می ‌توان به چسبندگی بسیار بالای آن اشاره کرد که در تمام سنین گیرش دارای مقاومت بسیار خوب و مناسبی است. به دلیل راحتی اجرا و کاربردهای فراوانی که دارد، در پروژه‌ های ساختمانی بیشتر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. حتی در فعالیت ‌ها و پروژه ‌های صنعتی برای اینکه انکر بولت ‌های بزرگ را ثابت کنند یا سازه‌ های بسیار سنگین را در کاشت بولت انجام دهند، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *