ضخامت کف سازی پارکینگ

ضخامت کف سازی پارکینگ چقدر باید باشد؟

ضخامت کف سازی پارکینگ

برای نخستین‌بار استفاده از بتن کم ضخامت پلیمری (بتن‌های UHPPC و HPPC) توسط هانس هنریک باچ مطرح گردید. این بتن در تقویت کف‌سازی، کف‌سازی مجدد و بهسازی کف‌سازی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت. یکی از نخستین و پیچیده‌ترین عملیات‌های اجرایی، اجرای بتن کم ضخامت پلیمری است. در این روش بتن با ضخامت 8 تا 30 میلی‌متر به کف‌سازی قدیم متصل می‌شود. پوشش‌ها و روکش‌های بتن پلیمری مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه دارند. هم‌چنین آن‌ها بسیار متراکم و بادوام بوده و از زمان عمل‌آوری بسیار سریع و کوتاهی برخوردار هستند. لذا جهت استفاده در کف سازی صنعتی مانند کف‌سازی‌های سوله و کف‌سازی پارکینگ گزینه انتخابی بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.

پس جهت آشنا با ضخامت کفسازی پارکینگ تا ادامه این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • ویژگی‌های کف‌سازی بتن پلیمری
  • مشکلات ابتدایی پلیمری
  • ضخامت کف سازی خودتراز
  • ضخامت کف سازی نیمه خودتراز
  • نکات مهم در اجرای کف‌سازی پارکینگ با بتن پلیمری
  • کاربرد بتن کم ضخامت پلیمری
  • نتیجه‌گیری

ویژگی‌های کف‌سازی بتن پلیمری

معمولاً انتخاب کفسازی‌ها بنابر دو عامل صورت می‌پذیرد، که عبارتند از: مدت زمان بهره‌برداری و عمر مفید مورد انتظار از کف‌سازی بتن پلیمری و کف‌سازی سوله. موارد مهمی چون زيبايي و مالي در قبال رعایت استانداردها باهدف عدم توقف بهره‌برداری مجدد کف مدنظر که اهميت كمتري دارد. بتن پلیمری یا همان کف‌سازی کم ضخامت پلیمری بر مبنای سیمان از چندین مزیت مهم در قیاس با دیگر مواد برخوردار است.

درواقع ساخت بتن پلیمری کم ضخامت در کیفیت بالا کاری آسانی نخواهد بود و به نیروی حرفه‌ای، دانش فنی و تجربه بالایی نیاز دارد. موفقیت یا شکست در اجرای بتن کم ضخامت پلیمری به عواملی مانند کیفیت بتن قدیمی سطح، چسبندگی، قرار دادن شرایط، عمل‌آوری و پرداختدر کنار خصوصیات بتن کم ضخامت پلیمری، بستگی خواهد داشت.

در پروژه‌های تقویت و بهسازی کف‌سازی قدیمی و یا کف‌سازی سوله و پارکینگ، دیگر عوامل خصوصاً شرایط محل پروژه و پارامترهای بتن قدیمی از لحاظ مقاومت، کیفیت، ترک، آلودگی هم بسیار حائز اهمیت است. در اکثر مواقع، یک پیمانکار بعد از تخریب شکاف موجود با این مشکلات مواجه می‌شود و سپس، تحت فشارهای زمانی، باید راه‌حلی مناسبی یافت. درواقع این امر نیاز به دانش و تجربه فنی زیادی دارد. چراکه عواقب آن به‌هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود.

 

مقاله پیشنهادی : نحوه اجرای پودر سخت کننده بتن

 

مشکلات ابتدایی پلیمری

بهره‌مندی از بتن کم ضخامت پلیمری به عنوان کف سازی بتنی سوله روی بتن‌های موجود و جدید کار ساده‌ای نخواهد بود. بتن کم ضخامت پلیمری درواقع نسل اول بتن با نسبت آب به سیمان (مواد چسبنده) بسیار کم ( در حدود 0.2 تا 0.25) است که در مقایسه با دیگر سیستم‌های سنتی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. باتوجه به نسبت پایین آب به سیمان مخلوط و حساسیت بالای بتن پلیمری و پخش آن در یک سطح گسترده، باید تدابیر مخصوصی با هدف جلوگیری از تبخیر سریع آن داشت. باتوجه به رئولوژی (Rheos) و قوام ویژه بتن، ماله کشی و پرداخت مکانیکی در قیاس با یک بتن معمولی بسیار متفاوت و دشوارتر است.

هم‌چنین، بتن‌های UHPPC و HPPC (پلیمری) در 24 ساعت با دمای 20 درجه سانتیگراد تقریباً به 45٪ از مقاومت نهایی خود خواهند رسید. این امر نشان می‌دهد که بخش اعظمی از انقباض، خصوصاً انقباض ذاتی، در 24 ساعت اولیه اتفاق خواهد افتاد. به موجب این امر تنش‌های زیادی به نواحی اتصال بتن کم ضخامت جدید و بتن قدیمی وارد می‌گردد.

رفع مشکلات ابتدایی

در نسل‌های بعدی بتن پلیمری از نسبت آب به مواد سیمانی بالاتری در حدود 0.25 تا 0.3 جهت رسیدن به خاصیت نیمه خود تسطیح شده و گرانولیتیک استفاده شد. هم‌چنین این نسل از بتن‌های پلیمری حاوی دود سیلیس کمتری بودند. خود این امر منجر به ایجاد یک قوام شد تا سطح بسیار صاف‌تری حاصل گردد. باتوجه به نسبت بیشتر آب به مواد سیمانی در هنگام مخلوط کردن پس از جایدهی، تراکم و عمل‌آوری این نسبت خیلی کمتر می‌شودو لازم به ذکر است که این فرآیند که چندین ساعت طول می‌کشد.

ضخامت کف سازی خودتراز

بتن کم ضخامت پلیمری در کف‌سازی سوله و پارکینگ با خاصیت خودترازی در ضخامت 4 تا 8 میلی‌متر استفاده می‌شود. تنظیم ویسکوزیته (Viscosity) بتن پلیمری ب‌واسطه استفاده از میکسر و پمپ امکان‌پذیر است. درکل کار کمتری جهت جایدهی و پرداخت به بتن مورد نیاز خواهد بود. بعد از پخش، می‌توان سطح را با غلتک یا با بوکسیت اشباع شده پرداخت کرد. درواقع این کار را جهت افزایش مقاومت در برابر لغزش انجام می‌دهند.

ضخامت کف سازی نیمه خودتراز

در ملات نیمه خودتراز شونده، ضخامت 8 تا 12 میلی‌متر است. ویسکوزیته بتن پلیمری به‌واسطه استفاده از میکسر و پمپ امکان‌پذیر است. باتوجه به آنکه در بتن با ضخامت کم نیمه خودتراز شونده ازسنگدانه های بزرگتر استفاده شده، مقاومت سایشی بیشتری به دست می‌آید. هم‌چنین جهت مقاومت بیشتر در مقابل ضربه می‌توان الیاف فولادی کوچک را به ملات اضافه نمود. در این دسته از موارد بتن با ضخامت کم از پرایمر جهت بهبود چسبندگی استفاده می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی : بهترین متریال برای کف پارکینگ

 

نکات کف سازی پارکینگ با بتن پلیمری

روش‌های انتخابی برای رفع تمامی سستی‌ها و آلودگی‌ها جهت اجرای بتن پلیمری با ضخامت کم باید دارای کمترین ریسک در مقابل ایجاد ریز ترک‌ها در سطح زیرین شوند. چراکه این ریز ترک‌ها باعث کاهش مقاومت، چسبندگی و در نهایت عملکرد بتن خواهند شد.

زمانی که روشی مانند روتومیلینگ یا اسکراچ سطح جهت برداشتن یک لایه ضخیم‌تر و تراز نمودن بتن پایه در حد محدوده مجاز ارتفاعی برای اجرای کف‌سازی پارکینگ انتخاب شد، باید سطح 20 تا 30٪ از ضخامت لایه از بتن پلیمری اعمال شود. هم‌چنین تمام آلودگی‌های سست باید ترجیحاً با جاروبرقی یا با تمیز کردن آب در فشاری بالا برداشته شود.

حداقل مقاومت چسبندگی باید چیزی در حدود 1.5 مگاپاسکال جهت اجرای کف سازی سوله باشد. امّا در اکثر مواقع مقاومت چسبندگی بالاتر ضرورت دارد، زیرا بسیاری از اماکن که در آن از بتن کم ضخامت پلیمری، استفاده شده در معرض تنش‌های مکانیکی بالا قرار دارند.

کاربرد بتن کم ضخامت پلیمری

  • محافظ در مقابل ساییدگی و خرابی
  • محافظ در برابر محیط تهاجمی
  • بازسازی کف‌سازی قدیمی
  • تقویت کف‌سازی قدیمی
  • کف سازی پارکینگ
  • کف سازی سوله و اماکن صنعتی
  • ترمیم بتن کف محیط‌های صنعتی، کف انبار، اپرون فرودگاه، اماکن  اسیدی و قلیایی
  • ترمیم بتن‌های کف کارخانه مواد غذایی
  • رویه‌های بتنی

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به ضخامت کف سازی پارکینگ پرداختیم. در ادامه مقاله با شما مخاطبین محترم ویژگی‌های کف‌سازی بتن پلیمری را مورد بررسی قرار دادیم.

امید است این مقاله مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه ضخامت کف سازی پارکینگ با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *