موزاییک واش بتن چیست ؟ نحوه اجرای آن چگونه است ؟

یکی از مسائل مهمی که هر کشوری با آن درگیر است، زیبا سازی شهری و محیط است. زیبا سازی محیط، به موارد زیادی بستگی دارد. مثلاً به طرح های ساختمان ها , استفاده از فضای سبز وابستگی زیادی دارد. اما یکی از مهم ترین این موارد زیبا سازی پیاده رو و محوطه سازی و یا کلاً کف و محیط مکان های شهری می باشد. مهندسین برای زیبا سازی کف و پیاده رو ها از موارد و مواد مختلفی استفاده می کنند.

که یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین این موارد، موزاییک های واش بتن می باشد. ما در این مقاله درباره ی موزاییک واش بتن صحبت میکنیم. و مزایا و نحوه اجرای این نوع از موزاییک را بیان میکنیم.  و همچنین نکاتی مربوطه به خرید واش بتن را اشاره میکنیم. در پایان این مقاله به طور کامل با واش بتن ها و نکات مهم آن آشنا می شوید. پس ما را تا آخر این مطلب همراهی نمایید.

موزاییک واش بتن چیست؟

موزاییک های واش بتن. کفپوش بتنی می باشد. این کفپوش از سیمان و چسب بتن تولید شده است. موزاییک های واش بیت از رنگ های متفاوت و زیبایی تولید می شوند.

موزائیک های واش بتن به صورت تک رنگ و چند رنگ می باشند. و از رنگ های معروف آن ها سفید خالص، سفید لیمویی، سفید مشکی، سفید قرمز و نهایت به سفید سبز می باشد. لازم به ذکر است، که از در تعریف موزاییک واش بتن باید ذکر کنیم، که این اسم را از عبارت Washed Concrete به معنای بتن شسته الهام گرفته اند.

توجه داشته باشید، که در پایان ساخت موزاییک های واش بتن، آن را با آب و یا مواد خاصی می شویند. تا سطح آن و سنگ های داخل موزاییک به میزان معیینی دیده شود. در واقع هر چقدر کارخانه ، موزاییک های واش بتن را بشوید، سنگ ها بیشتر معلوم می شوند. و هر چه قدر کمتر بشوید سنگ ها به میزان کمتری دیده می شوند.

انواع موزاییک های واش بتن:

از انواع موزاییک های واش بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزاییک های واش بتن آنتیک:
  • برای تولید این نوع از واش بتن ها، سنگ های ریز و با رنگ های زیبا استفاده شده است. توجه داشته باشید، راه رفتن بر روی این نوع از واش بتن ها بسیار راحت تر از سایر مدل ها می باشد.
  • موزاییک های واش بتن معمولی:
  • در این نوع از واش بتن ها از هم از سنگ های درشت و هم از سنگ های ریز استفاده شده است. به همین دلیل سطحی نا هموار تر دارد.
  • موزاییک های واش بتن ساب خورده:
  • این نوع از موزاییک ها در دسته ی موزاییک های آنتیک قرار می گیرند. با این تفاوت که در تولید آن ها از سنگ های درشت استفاده شده است. در پایان کار این موزاییک ها را کاملاً شسته و با دستگاه های ساب، سطح آن را صاف کنید.

 

 مزایای موزاییک های واش بتن:

برای افرادی که عاشق طبیعت و نچرال بودن هستند این موزاییک ها عالی می باشد، چرا که ظاهر سه بعدی سنگ ها و همچنین رنگ های طبیعی آن اجزا به بیننده های مواییک های واش بتن حس طبیعی بودن را القا می کند.

یکی ارزان ترین و به صرفه ترین موزاییک های موجود در بازار، موزاییک های واش بتن می باشد.

این نوع از موزاییک ها، اصطحکاک بیشتری نسبت به سایر موزاییک ها دارند. زیرا با سنگ های ریز و درشت تولید می شود. این اصطحکاک زیاد باعث کمتر شدن لغزش هنگام راه رفتن افراد می شود. موارد استفاده بالای این موزاییک ها یکی دیگر از مزایای واش بتن ها می باشد.

از کاربرد های موزاییک های واش بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمامی پیاده رو ها و مکان های عبوری انسان.

2- حیاط و محوطه هایی که نیاز به زیبا سازی دارند. مثل حیاط ساختمان های مسکونی، اداری، تفریحی، خدماتی، ویلا ها و … .

3- پشت بام ها و یا روف گاردن ها.

4- تمامی مسیر های عبوری خودرو ها سبک.

نکات مهم :

موزاییک های واش بتن نسبت به دیگر موزاییک ها عمر بالاتری دارند. واش بتن ها هزینه ی نگهداری کمتری دارند. از میان انواع موزاییک های واش بتن، موزاییک های آنتیک به دلیل حفره و فضای خالی کم، بهتر و راحت تر از باقی واش بتن ها تمیز می شود.

واش بتن ها مخصوصاً واش بتن های آنتیک، مقاومت بیشتری در برابر فرسایش در اثر باد، باران، برف و یخ دارد.

موزاییک های واش بتن نسبت به دیگر موزاییک ها راحت رت و سریع تر اجرا می شود. البته ما در بخش نحوه ی اجرای موزاییک های واش بتن به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

یکی دیگر از مزیت های مهم موزاییک های واش بتن، طیف رنگی موجود در بازار این موزاییک ها است.

 

نحوه ی اجرای موزاییک های واش بتن:

  1. در مرحله ی اول باید با توجه به اصول کف سازی، کف را شیب بندی کنید. سطح زیر موزائیک را باید به طور کامل بکوبید.
  2. در مرحله ی بعد باید موزائیک ها را بر روی سطح کار قرار دهید. در هنگام نصب موزاییک ها، باید بین 1 تا 5 سانتی متر، برای بند کشی بین موزاییک ها در نظر بگیرید. برای پر کردن این فاطله می توانید از سنگ ها و چمن های مصنوعی استفاده نمایید.
  3. هنگام بند کشی و دوغاب ریزی، نباید سیمان و یا همان دوغاب را بر روی موزاییک های واش بتن بریزید. زیرا به شیار و حفره های موزاییک هایتان نفوذ می کند.
  4. برای تمیز کردن موزاییک های واش بتن نباید از اسید ها، مواد شوینده ی قوی و یا نمک ها استفاده نمایید.

 

برای انتخاب موزاییک واش بتن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کیفیت واش بتن:

برای تشخیص این مورد می توانید با جسم و یا چکشی فلزی به این موزاییک ضربه بزنید، اگر با ضربه ای آرام واش بتن مورد نظر ترک برداشت و شکست، یعنی از کیفیت پایینی بر خوردار است.

عیار واش بتن:

برای تشخیص عیار واش بتن ها باید به نکاتی توجه کنید. دقت کنید که، پس از شکست موزاییک، سنگ ها و سیمان از هم جدا نشوند. و همراه با آن، سنگها نیز بشکنند.

میزان حفره های واش بتن:

در برش های عرضی و طولی که این موزاییگ ها می خورند باید کمترین میزان حباب و حفره وجود داشته باشد. چرا که هر چه این حفره ها بیشتر باشند، آب باران بیشتر نفوذ کرده و موزاییک زود تر خراب می شود.

نوع کاربری:

باید قبل از انتخاب واش بتن ها حتماً مکان و مواردی که قرار است از آن استفاده کنید را در نظر بگیرید.

شرایط جوی محیط:

بهتر است از واش بتن ها در محیط های خیلی سردسیر و خشک استفاده نکنید. البته لازم به ذکر است که واش بتن ها با کیفیت و مرغوب می توانند درجه دمای بین منفی 40 تا 66 درجه ی سانتی گراد را تحمل کنند.

تراکم و یکنواختی پخش سنگ ها:

باید در هر قسمت از موزاییک ها، سنگ بکار رود. زیرا پراکندگی و یکنواختی میزان سنک ها در همه جای موزاییک به استحکام آن بسیار کمک می کند.

رنگ واش بتن:

رنگ مورد استفاده واش بتن در جذابت فضا خیلی تاثیر می گذارد، مثلاً در فضا های بزرگ بهتر است از ترکیب رنگی استفاده نمایید.

اندازه و متراژ محیط:

این مورد در انتخاب رنگ واش بتن ها تاثر می گذارد، چرا که اگر از رنگ های تیره برای محیط های کوچک استفاده کنید فضای شما را بسیار خفه و کوچک تر نشان می دهد.

سایز واش بتن ها:

اندازه های استاندارد موزاییک های واش بتن 40×40 و یا 60× 30 می باشد، اما شما می توانید اندازه های مد نطر خود را نیز سفارش دهید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که موزاییک های بزرگ را می توانید برای هر فضایی استفاده کنید اما موزاییکک های کوچک را بهتر است برای فضا های کوچک استفاده نکنید، چرا که مکان را شلوغ تر نشان می دهد.

 

سخن پایانی ما با شما عزیزان:

هر مهندسی با توجه به موارد و موضوعاتی که برای او مهم است، یک روشی را برای زیبا سازی کفسازی خود انتخاب می کند. که یکی از آن ها روش ها، استفاده از موزاییک های واش بتن می باشد. در این مقاله از سایت بتن سخت آریان بر این تلاش بودیم، تا با صحبت کردن در رابطه با موزاییک واش بتن، انواع آن و مزایا و نحوه اجرای این نوع از موزاییک، و همچنین نکاتی که بهتر است در زمان خرید واش بتن ها به آن ها توجه کنید، شما را با این روش نیز آشنا نماییم.

آیا تا به حال از موزاییک های واش بتن استفاده کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *