ترمیم بتن کف سالن

ترمیم بتن کف سالن چگونه انجام میشود؟

ترمیم بتن کف سالن

با گذشت زمان و عوامل محیطی مختلف یا تغییر کاربری برخی از محیط‌ها کارفرمایان ملزم به تخریب و کفسازی مجدد می‌شوند. آسیب کف سالن یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها در سازه های بتنی به‌شمار که نیازمند اجرای عملیات ترمیم بتن کف است. درواقع کف بتنی رنگی باتوجه به اینکه میان کفپوش‌های موجود از قیمت مناسب‌تری برخودار است از بیشترین میزان آسیب‌پذیری در بین آن‌ها برخوردار است. هم‌چنین تخریب ناشی از آسیب‌دیدگی کف سالن به‌وضوح قابل رویت است که تاثیر نامطلوبی بر زیبایی سازه می‌گذارد.معمولاً تغییرات ناشی از تخریب بتن کف سالن به‌شکل از بین رفتن ناگهانی بخش یا همه لایه سطحی نمایان می‌گردد که به‌دلیل تاثیرات منفی در ظاهر سازه و کاهش عملکرد، در مواقعی باعث غیرقابل استفاده شدن سازه می‌شود. تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

یکی از فرآیندهای ضروری جهت حفظ و افزایش عمر مفید سازه بتنی در کنار بهبود سطح عملکرد آن صورت می‌پذیرد. درواقع ترمیم بتن یکی از قسمت‌های مهم در فرآيند تقویت سازه‌های بتنی محسوب می‌شود. قبل از فرآیند ترمیم کف قدیمی یا فونداسیون می‌توان میزان مقاومت کنونی بتن و فاصله آن تا مقدار مطلوب را بهره‌مندی از آزمایش بتن بدست آورد. پس از آن با استفاده از انواع مختلف ملات ترمیمی بتن، اقدام به جبران کمبود مقاومت بتن را انجام داد.

آسیب‌های ایجاد شده در بتن که عموماً به‌صورت سایش،‌ ترک در بتن، پارگی و مواردی از این دست نمایان می‌گردند که یکپارچگی ساختار بتن را دستخوش تغییرات نامطلوبی می‌کنند. هم‌چنین علاوه بر کاهش کیفیت بتن، ‌زیبایی ظاهریش را هم تحت تاثیر می‌دهد. در صورت گسترش تخریب حتّی شاید سرویس‌دهی سازه را به اختلال مواجه نماید و در نهایت آن را از دسترس خارج کند. لازم به ذکر است که یکی از رایج‌ترین آسیب‌های رخ داده در بتن کف، شستشوی سطحی است که با ترمیم بتن ضعیف می‌توان مقاومت از دست رفته سازه را تا حد بالایی جبران نمود.

 

مقدمات لازم برای ترمیم بتن چیست؟

  1. عملیات ترمیم کف لازم است که قبل از اجرای مصالح و نقاشی صورت پذیرد.
  2. چنانچه به زیرسازی کف به‌طور مناسبی صورت نگرفته باشد، ترمیم بتن کف بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
  3. ترمیم بتن کف به‌خاطر عدم اجرای صحیح بتن کف یا کیفیت پایین آن
  4. ترمیم کف باید به‌واسطه استفاده از موادی با چسبندگی بالا صورت پذیرد.

نحوه ترمیم بتن کف سالن

غیر از مواردی که آسیب وارد شده به بتن کف شدید است، ترمیم بتن کف بهترین روش جهت مقاوم‌سازی بتن محسوب می‌شود. روش ترمیم بتن کف بدین شکل است که ابتدا باید قسمت‌های آسیب دیده را به‌صورت کامل تخریب نموده تا بعد از حذف بتن قدیمی، بتن جدید را جایگزین شود. البته توجه داشته باشید که فرآیند از بین بردن قسمت‌های آسیب دیده بتن معمولاً باعث ایجاد آسیب‌های جزئی به نواحی اطراف خواهد شد که می‌تواند گسترش هم بیابد.

پس در زمان اجرای عملیات ترمیم بتن کف باید نهایت دقت و رعایت اصول را داشته باشیم. البه ترمیم بتن کف سالن روش‌های مختلفی دارد که حتماً باید توسط یک کارشناس انجام شود. زیرا در برخی موارد حذف و جایگزینی بتن جدید از لحاظ ساختاری غیرممکن خواهد بود.

شایان ذکر است که علمیات ترمیم بتن کف سالن و مقاوم‌سازی ساختمان تنها مختص به ساختمان‌های قدیمی مختص نمی‌شود و در هر زمانی که حوادث طبیعی یا خطاهای انسانی عامل کاهش مقاومت و عملکرد سازه خواهد شد، به‌صورتی که بهره‌برداری سازه را تحت تاثیر قرار دهد می‌توان عملیات ترمیم بتن را اجرا نمود.

 

مطلب پیشنهادی : کاربرد و مزایای کفپوش صنعتی

 

مراحل ترمیم بتن کف

  • تعیین نواحی به اصطلاح کرمو شده در بتن کف به کمک برسی سیمی باتوجه به ابعاد نواحی کرمو
  • تفکیک نواحی آسیب‌دیده در کف که از سستی لازم برخوردار است که به کمک برش دهنده قابل جدا کردن هستند.
  • پاکسازی قسمت‌های باقی مانده در سطح بتن کف و در نهایت خشک کردن بخش‌های مدنظر
  • ترمیم بتن کف با مواد ترمیم‌ کننده بتن و انتظار تا موقع عمل آوری
  • ایجاد سطح نهایی یکنواخت در بتن کف به‌واسطه ساب زدن

روش‌های ترمیم بتن کف سالن

  • ترمیم ترک‌های کفپوش بتنی کف کارخانجات، سوله‌ها و انبارها بتنی به‌واسطه استفاده از تزریق رزین اپوکسی
  • بهره‌مندی از بتن پلیمری در ترمیم شکستی بتن‌ها
  • استفاده از ملات خود تراز شونده جهت لول کردن سطح
  • بهره‌مندی از کفپوش‌ صنعتی جهت جلوگیری و ترمیم سایش
  • اجرای پوشش‌های آب بند باهدف جلوگیری از خوردگی و نخریب سطحی
  • استفاده از پوشش‌های با ملات شیمیایی بالا

ترمیم و تعمیر بتن چیست؟

تعمير، جايگزيني يا اصلاح مصالح، اجزاء و اعضاي خراب شده، آسيب ديده، يا معيوب يك سازه است. به عبارتی ديگر، تعمير درواقع روشی است كه به طولاني‌تر شدن عمر مفيد واقعي سازه و رسيدن به عمر مفيد طراحي آن كمكی شایان مي‌نماید.

درواقع ما در پروسه ترمیم بتن قصد داریم تا شرایط را به نحوی فراهم سازیم که سازه مشخصات خود را در دوره بهره‌برداری بیشتر حفظ نماید. اغلب سازه‌های بتنی بنا به مشکلات بهره‌برداری، شرایط محیطی و مشکلات ساخت نیازمند ترمیم و بازسازی دوباره هستند. در حال‌حاضر روش‌های استاندارد متنوعی جهت ترمیم و بازسازی سازه‌های بتنی وجود دارد. درواقع هرکدام از این روش‌ها  دارای مزای ، معایب و مجدودیت‌هایی خاص خود هستند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به مقدمات لازم برای ترمیم بتن کف سالن پرداختیم. در ادامه با شما مخاطبین محترم نحوه ترمیم را مورد بررسی قرار دادیم. به‌طور کلی همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد ترمیم بتن تنها به ساختمان و ساز‌های بتن قدیمی محدود نمی‌شود. در حقیقت اشکلات ساحت بتن در کف سازی باعث بروز مشکلاتی اساسی در سازه خواهد شد. در یک سازه ساختمانی همواره ترمیم بتن کف یک فاکتور بسیار مهم جهت عمر سازه محسوب می‌شود.امید است مقاله مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *