مقایسه کفپوش بتنی

مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها + مزایا و معایب آن

به‌طور کلی در یک مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها می‌توان به مزایا و معایب آن پی برد. کفپوش بتنی یکی از انواع کفپوش‌‌ها است که به‌خاطر ویژگی‌هایش، کاربردهای زیادی دارد. از بارزترین کاربرد کفپوش‌ بتنی می‌توان به استفاده از آن‌ها در اکثر محوطه ها اشاره کرد.

کفپوش بتنی از سختی بالایی برخوردار است و گزینه بسیار مناسبی برای بیشتر محوطه‌ها محسوب می‌ شود. از دلیل عمر بالای کفپوش بتنی باید به ساختار سخت آن اشاره نمود. به موجب این امر کفپوش‌های بتنی در ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی از کارایی بالایی برخوردار هستند. ما در این مطلب از وب‌سایت بتن سخت آریان قصد داریم تا به موضوع مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها بپردازیم، پس تا انتهای نقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • نحوه تولید کفپوش بتنی
  • آشنایی با انواع کفپوش های بتنی
  • مزایای کفپوش بتنی
  • معایب کفپوش بتنی
  • تفاوت کفپوش‌ های بتنی با اپوکسی
  • نتیجه‌گیری

نحوه تولید کفپوش بتنی

کفپوش‌های بتنی درواقع طی عملیات خاصیب از ترکیب سیمان سیاه و سفید، سولفات کلسیم، سنگدانه، آهک، چسب مخصوص، آب و رنگ تولید می‌شوند. به‌طور کلی نسبت بتن به سنگدانه‌، رنگ و نوع سنگدانه‌ها سلیقه‌ای بوده و به انتخاب اشخاص بستگی خواهند داشت.

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد کفپوش‌های بتنی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند و به‌همین خاطر در اماکن مختلفی استفاده می‌شوند. شایان ذکر است که کفپوش‌های بتنی بنا به موقعتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دو صورت روکار و زیرساز اجرا می‌شوند.

 

مقایسه کفپوش بتنی

 

آشنایی با انواع کفپوش های بتنی

در مقایسه انواع کفپوش‌های بتنی از نظر متریال و مصالح متنوع هستند. کاربرد این کفپوش‌ها به متریال استفاده شده در ساخت آن‌ها بستگی دارد. ذکر این نکته ضرورت دارد که جایی که کفپوش بتنی باید در آن اجرا بشود هم در تقسیم‌بندی انواع آن‌ها نقش بسزایی دارد. در ادامه مقاله مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها شما مخاطبین محترم بتن سخت آریان را با انواع این کفپوش‌ها آشنا می‌نماییم.

 

  • کفپوش بتنی ترافیکی

از کفپوش‌های کاربردی در اماکن پرتردد مانند پارکینگ، خیابان و سالن ورزشی است. کفپوش بتنی ترافیکی باید در مقابل عبور خودروها از مقاوت بالایی برخوردار باشد. هم‌چنین آلودگی محیط را به خود جذب ننماید تا تمز کردن آن راحت باشد.

 

  • کفپوش بتنی پیش‌ساخته

این نوع از کفپوش‌ها به‌صورت قطعات جدا از یکدیگر و پیش‌ساخته در کارخانه ساخته می‌شوندو از آنجا به محل مدنظر انتقال داده می‌شوند. هم‌چنین در  مراحل نصب کفپوش بتنی پیش‌ساخته بسیار راحت است.

 

  • کفپوش بتنی پیاده‌ رو

این کفپوش‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، بیشتر برای پیاده‌ روها استفاده می‌شود. البته کفپوش بتنی پیاده‌ رو در پارکینگ‌، حیاط‌، باغ‌ و در کل محوطه سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح، رنگ و شکل این نوع از کفپوش‌ها تنوع بالایی دارد و افراد می‌توانند آن‌ها را به سلیقه خودشان اجرا نمایند.

 

  • کفپوش بتنی پازلی

از جدیدترین کفپوش‌‌های می‌توان به بتنی کفپوش بتنی پازلی اشاره نمود. کفپوش‌های بتنی پیشین را به‌واسطه بهره‌مندی از دستگاه ویبراتور ویبره نموده و متراکم می‌نمایند. پس از عملیات متراکم کردن کفپوش‌های بتنی پازلی تولید می‌گردد. البته این نوع کفپوش به‌شکل خشک و تر عرضه می‌گردند که از کاربرد بالایی برخوردار هستند.

 

  • کفپوش بتنی آراکس

این کفپوش‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که در سه مدل مختلف تولید می‌شوند. کفپوش بتنی آراکس به‌خاطر دوام زیاد در صنعت کاربرد بالایی دارند. انواع این کفپوش‌ها عبارتند از کفپوش‌های آراکس ملاتی، آراکس پلیمری و آراکس پاششی.

 

  • کفپوش بتنی طرح سنگ

این کفپوش به‌صورت و طرح سنگ طراحی و تولید می‌گردد. استفاده از انواع سنگ‌ها در کفپوش بتنی طرح سنگ، آن‌ها را به کفپوشی طبیعی مبدل کرده است. از این نوع کفپوش‌ها بیشتر در پیاده‌روها استفاده می‌نمانید.

 

 

مزایای کفپوش بتنی

  • درمقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها باید گفت که در رنگ و طرح های گسترده‌ای تولید می‌شود که به‌سادگی با دیگر عناصر معماری فضا ست می‌گردد.
  • به‌خاطر استحکام بالای بتن در این نوع از کفپوش‌ها، آن‌ها طول عمر بالایی دارند و به‌راحتی آسیب نمی‌بینند.
  • کفپوش‌های بتنی از جذب گرمای بالایی برخوردار هستند و به‌همین خاطر در صرفه‌جویی مصرف انرژی موثرند.
  • مراحل اجرا، نگهداری و تعمیر کفپوش‌ بتنی در مقایسه با دیگر انواع به‌سادگی امکان‌پذیر است. درواقع این محصولات بتنی با مواد شوینده خیلی راحت تمیز می‌شوند.
  • این نوع از کفپوش‌ها سطحی صاف و مسطح را برای کاربران ایجاد می‌نمایند که از متریال‌های نشکن با طول عمر بالا، ساخته شده‌اند.
  • در محوطه‌هایی که نور خورشید به کفپوش‌ می‌تابد، به‌علت انعکاس نور میزان روشنایی کفپوش بیشتر می‌شود.
  • تا حال حاضر کفپوش‌های بتنی هیچ نوع حساسیتی برای افراد ایجاد نکرده‌اند.

 

معایب کفپوش بتنی

  • در مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها  باید گفت که موقع نصب کفپوش بتنی حتماً باید روی سطح آن شیارهایی را ایجاد نمایید. در صورت عدم توجه به این نکته کفپوش‌ها بسیار لغزنده و خطرساز می‌شود.
  • شدت سختی در کفپوش بتنی بسیار بالاست. درواقع میزان سختی زیاد در عین حال که نکته‌ای مثبت است، می‌تواند خطرسازهم باشد. چراکه اشخاص و اشیایی که روی این کف پوش‌ها می‌افتند آسیبی جدی می‌بینند.
  • کفپوش‌ بتنی سرما را هم در خود نگه می‌دارند و شاید باعث سردی فضا بشوند. به‌همین خاطر استفاده از کفپوش بتنی در مناطق سردسیر گزینه مناسبی نخواهد بود.
  • کفپوش‌ بتنی در هر نوعی که باشند، انعکاس‌کننده صدا هستند. همین موضوع برای برخی از اشخاص و بعضی از مکان‌ها خوشایند نخواهد بود.

 

مقایسه کفپوش بتنی

 

تفاوت کفپوش‌ های بتنی با اپوکسی

همان طور که میدانید که هم‌اکنون یکی از جلوه‌هایی که موجب زیبایی و دوام در اماکنی مثل آپارتمان، سالن اجتماعات، فضای باز، مراکز تجاری، شرکت‌های صنعتی و مواردی از این قبیل است، کفپوش‌ها هستند.

کفپوش‌های اپوکسی حساسیت ظاهری بالاتری نسبت به کفپوش‌های بتنی دارند. با وجود اینکه کفپوش اپوکسی از سطحی زیبا و براق برخوردار است امّا در صورت آسیب بیشتر خود را نشان می‌دهد که باید حتماً ترمیم انجام شود. ولی در کفپوش بتنی با ظاهر مات کمتر آسیب‌دیدگی وجود دارد. علاوه بر این کفپوش اپوکسی در مقابل نور خورشید و UV از مقاوم بالایی برخوردار نیست و خیلی زود از بین می‌رود.

 

نتیجه‌گیری

به‌طور کلی در مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها باید گفت که به دلیل دارا بودن سیمان در متریال ساختشان، از دوام بالایی نسبت به سایر انواع کفپوش‌ها برخوردار هستند. کفپوش بتنی به دلایل ویژگی‌هایی در این مقاله عنوان شد، بسیار کاربردی هستند و در اکثر ساخت و سازها از ان استفاده می‌شود.

امید است مقاله مقایسه کفپوش بتنی با سایر انواع کفپوش‌ها برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه تفاوت کفپوش بتنی با دیگر کفپوش‌ها با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *