مزایای چسب کاشی

بهترین چسب کاشی چه ویژگی هایی دارد؟ + معایب و مزایای آن

چسب کاشی یک سیمان غیرآلی پلیمری بوده که ماده‌ای انعطاف‌پذیر است و مزایای زیادی دارد.این متریال بر اثر تغییرات رطوبت و دما هرگز منقبض شده و ترک‌خوردگی در آن ایجاد نمی‌شود. درواقع چسب کاشی جهت جلوگیری از ریزش کاشی مورد استفاده قرا می‌گیرد. نحوه استفاده از چسب کاشی بسیار راحت است که مقاله پیشین چسب کاشی چیست به آن اشاره شده است.

در حقیقت چسب کاشی کیسه های آماده‌ای است و تنها باید با آب مخلوط شود. علوه بر این چسب‌های کاشی از پیش مخلوط که به صورت خمیری هم تولید و در بازار عرضه می‌شود. چسب کاشی جهت رفع و جلوگیری از تراوش آب در زیر کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که بهترین چسب کاشی چه ویژگی هایی دارد؟ پس برای آشنایی با ویژگی‌های بهترین چسب کاشی با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله

  • آشنایی با انواع چسب کاشی
  • ویژگی‌های بهترین چسب کاشی
  • مزایای چسب کاشی چیست؟
  • معایب چسب کاشی چیست؟
  • نتیجه‌گیری

 

آشنایی با انواع چسب کاشی

این متریال در دسته چسب های ساختمانی قرار دارد که برای نصب و اجرای کاشی کاری استفاده می‌شود. چسب های کاشی برای نصب و اجرای کاشی و سرامیک در سطوح افقی و قائم تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به‌طور کلی به چسب های ساختمانی که برای نصب و اجرای کاشی دیوار یا کف مورد استفاده قرا می‌گیرند، چسب کاشی اطلاق می‌شود . این نوع چسب‌های ساختمانی اغلب بر پایه سیمان است که با بهره‌مندی از پلیمرها بهینه شده‌اند. به موجب این امر چسب کاشی یک سیمان غیرآلی پلیمری به‌شمار می‌رود. در کل چسب کاشی به دو نوع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که عبارتند از:

  • چسب کاشی خمیری
  • چسب کاشی پودری

 

ویژگی‌های چسب کاشی خوب

امروزه استفاده از چسب کاشی به دلیل مزایای زیادی که دارد، بسیار رایج است. از بارزترین ویژگی‌های بهترین چسب کاشی عبارتند از:


1-
مناسب برای کفپوش سرامیک

به‌طور کلی چسب های کاشی بر پایه سیمان اصلاح شده پلیمری در دسته بهترین چسب کاشی محسوب می‌شوند که به‌صورت خمیری یا خمیر تولید و عرضه می‌شوند و پیش از استفاده باید آن‌ها را با آب مخلوط نمود. این نوع چسب های کاشی در قیاس با دیگر مصالخ ساختمانی مانند ملات سیمان و ماسه معمولی مزایای خاصی چون استحکام بالاتری دارند. چسب کاشی از نوع پودری ضد آب است و از آن می‌توان در مناطقی مرطوب مثل حمام، استخر، آشپزخانه و مواردی از این قبیل بهره برد.

علاوه بر این پلیمرهای مختلفی مثل اکریلیک، لاتکس، اپوکسی و مواردی مشابه جهت بهبود خاصیت چسبندگی چسب کاشی پودری به آن اضافه می‌گردد. وجود اکریلیک باعث می‌شود تا چسب کاشی در مقابل رطوبت مقاومت بالاتری داشته باشد. این متریال در کل جهت تثبیت کاشی‌های کوچک کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم‌چنین برای ثابت ماندن سرامیک، کاشی شیشه‌ای، پرسلانی و سایر موارد مشابه هم کاربرد دارند. درواقع لاتکس انعطاف‌پذیری چسب کاشی را بیشتر می‌نماید و به موجب این امر برای استفاده در فضاهای بیرونی و اماکنی که نیاز به حرکت است، گزینه انتخابی مناسبی است. علاوه بر موارد مذکور اپوکسی هم به افزایش سختی و استحکام چسب کاشی کمک شایانی می‌نماید.

 

چسب پودري

 

2- مناسب برای نصب کاشی بر دیوار 

بهترین ابزار برای این کار، چسب کاشی اصلاح‌ شده با پلیمر است. این نوع از چسب‌ها قابلیت لغزش‌ناپذیری جهت کار روی دیوارها را دارند. درواقع این نوع از چسب‌های کاشی پیش از استفاده با باید با آب مخلوط شوند. البته همان طور که در مطالب بالا عنوان شد چسب کاشی به‌صورت خمیری هم برای این کار قابل استفاده هستند . علاوه بر این می‌توان از چسب کاشی جهت تعمیر کاشی در جاهایی مثل حمام، استخر که در معرض آب قرار دارند هم، بهره برد. از دیگر مزایای استفاده از چسب کاشی می‌توان به استفاده برای کاشی‌های سرامیکی و شیشه‌ای هم اشاره کرد.

چسب کاشی برای نصب کاشی بر دیوار در قیاس با ملات سیمان و ماسه معمولی از استحکام بیشتری برخوردار است. هم‌چنین پلیمرهای متنوعی مثل اکریلیک جهت بهبود خاصیت چسبندگی در ترکیب با این نوع از چسب‌ها اضافه می‌شود. درواقع اکریلیک، چسب کاشی را در مقابل رطوبت بیشتر مقاوم می‌نماید. به‌طور کلی از این چسب‌ها جهت تثبیت کاشی‌هایی در اندازه‌های کوچک استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور از یهترین ویژگی‌های چسب کاشی که می‌توان به سطحی نفوذناپذیر و مقاومت بالا در مقابل رطوبت اشاره نمود. علاوه بر این چسب کاشی پودری را می‌توان جایگزینی مناسب برای دوغاب‌ریزی پشت کاشی برشمرد. به عنوان مثال در زمان بازسازی بناها و کاشیکاری قدیمی عموم افرار ترجیح می‌دهند کاشی‌های جدید را روی کاشی‌های پیشین نصب نمایند. جهت این منظور باید از چسب کاشی با خواص عدم لغزش و  انقباض استفاده نمود. امّا برای انجام چنین پروسه‌هایی ترکیب پلیمرهای خاص با سیمان در ترکیب با چسب کاشی است.  هم‌چنین چسب کاشی خمیری با ترکیبات پلیمری اصلاح شده غیر از چسبندگی بالا، پس از خشک شدن هم انقباض ندارند. این نوع از چسب‌های کاشی مقاومت بالایی هم در مقابل رطوبت از خود نشان می‌دهد.

 

مزایای چسب کاشی چیست؟

درواقع چسب کاشی مزایای بسیاری نسبت به ملات‌های چسبنده قدیمی در ساختمان دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • سرعت بالای اجرا خصوصاً در ترمیم ساختمان‌های که نیازی به تخریب و کندن کاشی‌های قدیمی نیست.
  • امکان استفاده روی انواع سطوح در هر شرایط جوی و محیطی مختلف
  • دارای استحکام و دوام بسیار بالا
  • جمع شدگی پس از گیرش در حد صفر
  • طول عمر بسیار بالای چسب کاشی
  • راحتی و سهولت در زمان استفاده از چسب کاشی

علاوه بر موارد مذکور در چسب کاشی خمیری هیچ نیازی به افزودن ماده دیگری ندارد و در چسب کاشی پودری تنها با آب مخلوط می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

 

معایب

شما زمانی که بهترین نوع چسب کاشی را خریداری می‌نمایید و پس باید خیالتان از اجرای درست نصب کاشی‌ها بسیار راحت باشد. در حقیقت این چسب‌ها مزایای زیادی دارند و عملیات نصب کاشی کف و دیوار را بسیار راحت‌تر نموده‌اند. شاید خیلی کم بتوان نقاط ضعفی را در چسب کاشی پیدا نمود. از تنها عیب چسب کاشی نسبت به ملات‌های سنتی، می‌توان به قیمت آن اشاره کرد. البته دلیل قیمت بالای این چسب‌ها به‌خاطر مواد پلیمری آن است.

 

نتیجه‌گیری

امروزه استفاده از چسب کاشی با توجه به خواصی که دارد، بسیار رایج شده است. به‌طور کلی چسب کاشی نسبت به دیگر ملات‌های چسبنده قدیمی دوام و عملکرد بهتری دارد. ما در این مقاله به ویژگی‌ها، مزایا و معایب چسب کاشی پرداختیم. امید است مقاله بهترین چسب کاشی چه ویژگی هایی دارد؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل مقاله نظرات شخصی خود را در زمینه بهترین ویژگی‌های چسب کاشی با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *