استفاده از چسب کاشی

چسب کاشی چیست؟ | نحوه استفاده از چسب کاشی

چسب کاشی چیست؟ این ماده بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر است. با توجه به پلیمرهایی در چسب کاشی است، بعد از خشک شــدن در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارد. درواقع چسب کاشی پودری است که قابلیت چسبانـدن انواع کاشی و سرامیک روی کف و بدنه سالن، دیوارهای بتنی، سیمانی و هم‌چنین کاشی روی کاشی را به‌راحتی ایجاد می‌نماید. علاوه بر این استفاده از چسب کاشی سطحی نفوذ ناپذیر و مقاومی را در مقابل رطوبت فرهم می‌آورد. ما در این مقاله قصد داریم بدانیم که چسب کاشی چیست؟. سپس در ادامه با شما مخاطبین محترم وب‌سایت بتن سخت آریان نحوه استفاده از چسب کاشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب در این مقاله

  • چسب کاشی چیست؟
  • تفاوت دوغاب با چسب کاشی
  • کاربرد چسب کاشی
  • انواع چسب کاشی
  • نحوه استفاده از چسب کاشی
  • ویژگی های چسب کاشی
  • نتیجه گیری

 

چسب کاشی چیست؟

امروزه از این متریال به نسبتاً جدید، که در بند نمودن انواع مصالح ساختمانی و هم‌چنین ایجاد اتصال و استحکام در کاشی سرامیک کاری و کاشی کاری استفاده می‌شود. درواقع چسب کاشی به‌دلیل موادی که در تولید آن استفاده شده از مزایای زیادی نسبت به ملات‌های سنتی کاشی کاری برخوردار است.

لازم به ذکر است که چسب کاشی در کیسه‌هایی به‌صورت آماده در بازار عرضه می‌شود. استفاده از چسب کاشی و اجرای آن در ساختمان‌سازی بسیار ساده است. برای کار با چسب کاشی ابتدا به این ملات آماده را با آب مخلوط  می‌نماییم و سپس درزهای خالی میان کاشی، سرامیک، سنگ و موزاییک را با آن پر می‌کنیم.

 

این چسب با دوغاب چه تفاوتی دارد؟

چنانچه تا حال حاضر آشپزخانه یا حمام خود را کاشی کاری نموده باشید، شاید برای انجام این پروسه اصطلاحاتی مثل دوغاب، ملات، چسب کاشی، ماستیک و مواردی مشابه به گوشنتان خورده باشد. در حقیقت تمام مصالح مذکور جهت چسباندن کاشی به دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ امّا تفاوت میان چسب کاشی و دوغاب چیست؟ به‌طور کلی می‌توان از تفاوت‌های بارز میان چسب کاشی و دوغاب در هدف استفاده از آنهاست. این دو مصالح به‌صورت دو مرحله مجزا از فرآیندی کامل هستند. در حقیقت چسب کاشی ترکیبی است که جهت چسباندن کاشی به دیوار یا کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. امّا دوغاب، ملاتی به‌شمار می‌رود که جهت پر نمودن درزها و شکاف‌های بین کاشی و ایجاد ظاهری یکنواخت در سطح استفاده می‌شود.

 

کاربرد چسب کاشی

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد چسب کاشی نوعی متریال به صورت خمیری یا پودری است جهت چسباندن کاشی روی سطح دیوار یا کف از آن استفاده می‌شود. به‌طور کلی خرید و استفاده از چسب کاشی بسیار مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود، زیرا از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است.

استفاده از چسب کاشی بسیار راحت است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. در اغلب موارد، کاربرد این موارد در جاهایی که کاشی نصب می‌شود، بهترین گزینه انتخابی جهت چسباندن کاشی است.

در ادامه مقاله چسب کاشی چیست؟ به انواع مختلف این متریال خواهیم پرداخت، پس همچنان با تا انتهای این مقاله از بتن سخت آریان همراه باشید.

 

انواع چسب‌ کاشی

چسب کاشی درست همانند دیگر متریال ها در دو نوع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود، که عبارتند از:

1- چسب کاشی پودری

نوع پودری آن درواقع رایج‌ترین و پرکاربردی ترین چسب کاشی به‌شمار می‌رود. این دسته از چسب کاشی به‌صورت سنتی، بر پایه سیمان است. زمانی که چسب کاشی پودری مخلوط می‌گردد، قوام صاف و چسبناک به خود می‌گیرد. سپس به‌واسطه استفاده از ملات رقیق‌کننده پیوند مستحکم میان کاشی و سطح ایجاد می‌شود. علاوه بر این چسب کاشی پودری در مقابل حرارت و رطوبت مقاومت بالایی دارد و در برابر کپک بسیار ایمن است. همین امر باعث می‌شود که برای مناطق مرطوبی مثل حمام یک گزینه بسیار مناسب باشد. امّا از نقاط ضعف این چسب شاید بتوان مستعد بودن در برابر ترک‌خوردگی اشاره کرد. به موجب این امر و جلوگیری از ترک خوردن می‌توان افزودنی‌های لاتکس را جهت بهبود انعطاف‌پذیری چسب پودری کاشی، با آن مخلوط نمود. لازم به ذکر است که از لحاظ قیمتی چسب کاشی پودری کمی از نوع خمری خود گران‌تر است.

2- چسب کاشی خمیری

چسب کاشی خمیری (ماستیک کاشی) چسبنده‌ای است که به‌صورت از پیش مخلوط شده در بازار عرضه می‌شود. ماستیک کاشی درواقع چسب اکریلیک بر پایه آب است. از این چسب بیشتر برای مناطق خشک استفاده می‌شود، چراکه در مقابل رطوبت یا حرارت مقاومت بالایی ندارد. استفاده از چسب کاشی خمیری بسیار ساده است و به‌راحتی قابلیت تمیز شدن دارد. علاوه بر این ماستیک کاشی از ماندگاری بالایی برخوردار است. این بدان معناست که می‌توان چسب کاشی خمیری را پیش از استفاده طولانی‌تر از نوع دیگر آن نگهداری نمود. نقطه ضعف ماستیک کاشی این است که نمی‌توان از آن برای کاشی‌های شیشه‌ای بهره برد.

 

چسباندن سراميك

 

نحوه استفاده از چسب کاشی

پیش از شروع باید اطمینان بیابید که سطح مدنظر برای کاشی کاری آماده است. دستورالعمل‌های کاربردی و روش آماده سازی چسب کاشی پودری و خمیری روی بسته‌بندی درج شده است و اینکه با چه نوع کاشی می‌توان از آن استفاده نمود. علاوه بر این میزان آب مورد نیاز  در زمان مخلوط نمودن در  دستورالعمل‌ مشخص شده است.

به عنوان مثال نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری شامل موارد زیر است:

  1. ابتدا مقدار مورد نیاز آب را داخل سطل می‌ریزیم.
  2. باید مطمئن شویم که لباسهای ما محافظ مناسب باشد، زیرا این پودر موجب تحریک پوست شود.
  3. چسب را هم بزنیم تا اطمینان یابیم که محتوای طرفین و کف سطل به‌درستی مخلوط شده باشد.
  4. به هم زدن ادامه می‌دهیم تا موقعی که یک مخلوط صاف و بدون پودر یا توده ایجاد شود و پس از آن چسب را به دیوارها می‌مالیم.
  5. زمانی که چسب کاشی روی دیوار پخش شد، شاید خیلی زود خشک شود؛ پس برای شروع، ایتدا یک ناحیه کوچک می‌چسبانیم.
  6. با ماله شیاردار جهت ایجاد شیار استفاده می‌کنیم؛ زیرا این کار در قدرت چسبندگی تاثیر می‌گذارد.
  7. کاشی را به چسب فشار داده و کمی آن را می‌چرخانیم. درواقع این کار آن را محکمتر روی دیوار قرار خواهد داد و هوای میان کاشی و سطح دیوار را کاهش می‌یابد.
  8. این کار را با کاشی چندین بار دیگر تکرار می‌نماییم، سپس با بهره‌مندی از فاصله‌گذار کاشی‌ها را در زمان کار آن‌ها را از هم جدا می‌کنیم.

 

ویژگی های چسب‌کاشی

چسب کاشی از متریال تا ترکیبات و همچنین روش استفاده از آن مزایای بیشتری نسبت به دیگر مصالحی که در کاشی کاری استفاده می‌شود، برخوردار است. از ویژگی‌های بارز چسب کاشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قدرت چسبندگی بالا
  • استحکام و مقاومت زیاد
  • قابلیت ضد آب بودن
  • مقاوم در برابر لغزش
  • نحوه اجرا و استفاده از چسب کاشی بسیار ساده است.
  • سهولت و سرعت اجرا
  • مقرون‌به‌صرفه

در ادامه مقاله به کاربردهای چسب کاشی خواهیم پرداخت، پس همچنان با ما همراه باشید.

 

کاربردهای چسب کاشی

از کاربرهای مهم و رایج چسب کاشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب انواع کاشی و سرامیک روی انواع سطوح
  • نصب نمودن کاشی و سرامیک روی سطوحی که به‌صورت مستقیم در معرض رطوبت هستند.
  • امکان نصب کاشی بر روی کاشی
  • نصب انواع مختلف کاشی، سرامیک، سنگ و موزاییک روی انواع سطوح
  • نصب نمودن کاشی بر روی کاشی
  • قابلیت استفاده در سطوحی که به‌طور با آب درتماس هستند.
  • امکان نصب پوشش‌های روی سطوح بتنی، گچی، سنگی و مواردی از این قبیل

 

نتیجه گیری

چسب کاشی در حقیت متریالی شیمیایی است که به‌واسطه آن کاشی‌ها در محل مدنظر خود جای گرفته و مستحکم می‌شوند. همان طور که در مطالب بالا اشاره شد چسب کاشی در نوع مختلف دارد و بر پایه‌ی نحوه تولید و مواد تشکیل دهنده تقسیم شده‌اند. ما در این مقاله به ماهیت چسب کاشی و انواع پرداختیم. سپس در ادامه نحوه استفاده از چسب کاشی را مورد بررسی قرار دادیم.

امید است چسب کاشی چیست؟ برای شما مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در  زمینه استفاده از چسب کاشی با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *