کف سازی بتنی چیست

کف سازی بتنی چیست؟ + نحوه اجرای آن

هر ساختمان و بنا از اجزا و بخش های مختلف تشکیل شده است و یکی از آن بخش ها کف می باشد. کف هر ساختمان و یا بنا به دلیل جاذبه ای که از طرف زمین به آن وارد می شود، و همچنین نیرویی که ما انسان ها از طریق راه رفتن به آن وارد می کنیم، بسیار تحت فشار است به همین دلیل باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. یکی از روش های کف سازی که استحکام بالایی هم دارد، کف سازی بتنی است.ما در این مقاله درباره کف سازی بنتی چیست ، روش های اجرای این نوع کف سازی، مراحل انجام آن و همچنین مزایای این روش با شما صحبت کرده ایم تا شما نیز با این روش بیشتر آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

کف سازی بتنی چیست؟

کف سازی به طور کل به کار ها و اقداماتی گفته می شود که کف ساختمان را به سطحی با دوام، محکم و قابل استفاده تبدیل کند. کف سازی باید با استفاده از موادی انجام شود که استحکام، مقاومت و همچنین تحمل وزن بالایی داشته باشند و البته تمامی این موارد را هم در طول زمان حفظ کرده و از دست ندهد. همان طور که در مقدمه گفتیم یکی از مواد مورد استفاده برای کف سازی بتن می باشد.

بتن حاصل ترکیب سنگ، شن و ماسه می باشد. توجه داشته باشید که اندازه هر کدام از این اجزا بسیار در استحکام بتن تاثیر می گذارید به گونه ای که اگر تفاوت اندازه بزرگ ترین جز، از کوچک ترین جز بسیار کم و یا بسیار زیاد باشد، آن بتن برای کف سازی مناسب نمی باشد.

انواع روش اجرای کف سازی بتنی:

شما برای انتخاب روش کف سازی بتنی باید به نوع پروژه، بودجه، زمان، مکان و منطقه پروژه و همچنین نوع کاربری پروژه بسیار توجه نمایید. انواع روش های کف سازی بتنی عبارتند از:

  1. بتن درجا:

بتن درجا و یا همان بتن آماده روشی سریع، مقرون به صرفه، راحت و همچنین داران انعطاف پذیری بالا برای کف سازی می باشد، و به همین خاطر طرفداران زیادی نیز دارد. برای کف سازی بتن آماده را از کارخانه خریداری کرده و بعد در قالب کف ریخته و پس از تراز کردن با ماله تسطیح می کنند. این روش برای مناطق زلزله خیز بسیار مناسب می باشد. توجه داشته باشید که استحکام این روش بستگی به کیفیت بتن و استاندارد ساخت آن دارد.

 

  1. کف سازی با بتن سبک:

چگالی بتن سبک بین 1400 تا 1800 کیلوگرم بر مترمکعب است،‌ در حالی‌ که این عدد در بتن‌های معمولی بیشتر از 2240 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد، به دلیل همین سبک بودن از آن برای کف سازی طبقات استفاده می کنند.

یکی از مصالح رایج در روش کف سازی با بتن سبک، فوم بتن می باشد. به بتن سبکی که بیش از 20 درصد آن را هوا تشکیل داده و برای ساخت آن به جای سنگ از کف پایدار استفاده شده باشد را فرم بتن می گویند.

برای استفاده از بتن های سبک برای کف سازی نیاز است به چند نکته توجه نمایید:

  • هزینه پولیش بتن سبک بیشتر از بتن معمولی می باشد.
  • توجه داشته باشید که در زمان تهیه آب زیادی به آن اضافه نکنید.
  • به دلیل دوغاب زیادی که نیاز دارد، زمان پروژه را افزایش می دهد.
  • برای حفظ کف از گرد وغبار و لک علاوه بر دوغاب از آب بندی سنگینی هم انجام می شود.

 

  1. کف سازی دال تخت بتنی پیش ساخته:

قطعات از پیش ساخته شده بتن آرمه یا همان دال تخت بتنی بر روی لایه ای از جنس بتن قرار داده و نصب می شوند. ضخامت دال های بتنی بین 10 الی 50 سانتی متر می باشد و به همین دلیل برای کفسازی پارکینگ و طبقات و یا حتی کف سازی سقف آسمان خراش های نیز کاربرد دارد.

 

  1. کف سازی با بتن سخت:

برای افزایش مقاوت بتن های معمولی به آن افزودتی های زیادی اضافه می شود که یکی از آن ها بتن سخت است. بتن سخت مواد معدنی و مصنوعی مقاوم مانند کوارتز، کروندوم، بازالت و اکسید آلمینیوم به‌ دست می‌آید و باعث افزایش مقاومت بتن می شود. از مزایای این روش برای کف سازی می توان به موار زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالایی در برابر فشار و آسیب های مکانیکی دارد.
  • ضد گرد و غبار می باشد.
  • در رنگ های مختلف نیز می توانید اجرا نمایید.

 

  1. کف سازی با پودر سخت کننده:

یکی دیگر از موادی که باعث مقاومت بتن معمولی می شود، پودر سخت کننده یا هاردنر است. تفاومت این پودر با بتن سخت این است که، بتن سخت به ترکیبات بتن افزوده می شود اما پودر سخت کنند روی سطح بتن پاشیده می شود. پودر سخت هم از تنوع رنگی بالایی برخوردار است.

 

  1. کف سازی با بتن مسلح:

بتن های معمولی مستعد ترک خوردن هستند و برای جلوگیری از مشکل به آن تقویت کننده ای قوی به نام بتن اضافه می کنند تا استقامت بتن را در برابر کشش افزایش دهند. در بتن های مسلح عیار سیمان اندکی کمتر از بتنی معمولی می باشد.

 

  1. کف سازی با روش بتن استامپی:

این روش مانند کف سازی بتن درجا است با این تفاوت که روس سطع بتن را با غلتک و یا قالب طرح دار می کنند. برای این که طرح مورد نظر روی سطح بتن به درستی نقش ببندد باید قبل از خشک شدن بتن با غلطک روی آن طرح را بیندازید. فقط توجه داشته باشید که با این کار روی سطح بتن آب نیندازد. این روش را می توانید با تنوع رنگی و نقش بالا انجام دهید.

 

  1. کف سازی با روش کفپوش بتنی:

در این روش کفپوش بتنی ،اجزا و قطعه های بتنی به هم متصل نیستند و اگر قطعه ای خراب شود به راحتی می توان آن را جایگزین کرد. راحتی نصب و اجرای این روش باعث شده است که برای معابر و پیاده رو ها از آن استفاده کنند.

 

مراحل کف سازی بنتی چیست :

  1. آماده سازی کف برای کف سازی: برای این کار اگر لایه ای قدیمی از بتن دارید می توانید ان را نگه دارید و فقط سطح آن را صاف کنید. البته توجه داشته باشید که اگر لایه قدیمی ترک داشت و یا خراب شده بود باید لایه قدیمی را بردارید.
  2. عایق بندی کف: برای عایق بندی می توانید از موادی مثل پشم ، خاک رس منبسط شده، نئوپان چوبی، ایزولون رول و… استفده نمایید.
  3. تقویت کف: زمانی که فشار وارد بر کف زیاد باشد کف را تقویت و یا به اصطلاح آن را تقویت می کنند. به این منظور از میله های آهنی با ضخامت مناسب استفاده می کنند.
  4. چیدن قالب: یا استفاده از تخته های معمولی و یا تخته سه لایه استفاده می کنند تا عملیات ریختن بتن بر روی کف آسان تر انجام شود.
  5. آماده سازی بتن و ریختن آن بر روی کف: از اولین خانه شروع کرده و مواد را به صورت عمومی در هر خانه می ریزند و بعد شروع به پخش کردن مواد می کنند.
  6. تنظیم شیب و تراز کردن کف: بعد از پر کردن چند خانه با استفاده از وسیله ای به نام شمشه اقدام به تراز و صاف کردن کف می کنند.

مزایای کف سازی بتنی:

  • در پایان کار سطحی صاف و به دور از نا همواری خواهید داشت.
  • این روش تراکم بیشتری نسبت دیگر روش ها دارد.
  • با این روش در زمان کمتری به نتیجه خواهید رسید.
  • مقرون به صرفه است.
  • از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار است.
  • مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارد.

 

سخن پایانی:

ما در مقاله کف سازی بتنی چیست بر این تلاش بودیم تا با صحبت کردن درباره کف سازی بتنی، مزایای این روش، روش های اجرای این نوع کف سازی و همچنین مراحل پیاده سازی آن با شما عزیزان صحبت کنیم تا بتوانید برای کف سازی ساختمان خود بهترین انتخاب را داشته باشید. شما از کدام روش استفاده می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در سایت بتن سخت آریان با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *