ملات خود تراز شونده

منظور از ملات خود تراز شونده بتن چیست؟

ملات خود تراز شونده یا همان تراز کننده کف، درواقع نوعی ملات تک جزئی آماده مصرف پایه پلیمری است. این ملات با توجه به خصوصیاتی که دارد جهت زیر سازی کفپوش‌ها، ترمیم کرمو شدگی کاربرد دارد. در این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان به منظور از ملات خود تراز شونده بتن چیست؟ می‌پردازیم.

امروزه ملات خود تراز شونده بتن از موضوعات جالبی باست که مهندسین به‌واسطه تکیه بر این قابلیت، توانسته‌اند تا تحولاتی بزرگ در زمینه ساخت و ساز را ایجاد بنمایند. درواقع بتن معمولی از متریال‌های سیمان، ماسه سنگ و آب تشکیل شده که دانه‌های سیمان بر اثر رطوبت حالتی چسبنده می‌یابد و کناره‌های دانه‌های ماسه سنگ را می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که منظور از ملات خود تراز شونده بتن چیست؟

فهرست مطالب در این مقاله:

  • ملات خودتراز شونده چیست؟
  • نحوه اجرای ملات خودتراز شونده
  • کاربرد ملات خودتراز شونده
  • مزایای ملات خودتراز شونده
  • نتیجه گیری

 

ملات خود تراز شونده چیست؟

به‌طور کلی بتن و ساختارهای بتنی از مقاوم‌ترین مصالح در هر سازه به‌شمار می‌روند. درواقع این مصالح با توجه به استحکام و قدرت نگهدارندگی بالا، مثل دیگر مواد و اجزای ساختمانی با گذشت زمان به ترمیم و تعمیر نیاز دارند. زیرا عوامل مخرب زیادی مثل شرایط جوی، رطوبت، ضربات شدید در کاهش کیفیت بتن و ماندگاری آن نقش بسزایی دارد. از بهترین راه‌کارها برای ترمیم و بازسازی بتن، می‌توان به ملات خودتراز شونده اشاره کرد. در خقیقت این روش غیر از عمل‌آوری ساده و چسبندگی مطلوب، از نظر اقتصادی هم بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه خواهد بود.

ساختار اصلی ملات خود تراز شونده بتن شامل ترکیباتی اعم از ذرات پلیمری و دیگر مواد معدنی است. واکنش پلیمرهای در ملات خودتراز وجود دارند به صورتی است که به‌واسطه گیرش سریع، در نهایت سطح صاف و صیقلی را ایجاد می‌نماید. درواقع این ماده به‌شکل پودر سیمانی و در وزن های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که در ترکیب با آب و عمل آوری مناسب، به ماده‌ای چسبناک و خمیری مانند مبدل می‌شود.

در حال حاضر از ملات خودتراز برای بازسازی کفپوش و سرامیک، زیرسازی ستون و رفع شکستگی و ترک خوردگی سازه‌های بتنی استفاده می‌گردد. با توجه به شدت تعمیرات وماهیت بستر کف برای ترمیم، حجم آب مورد نیاز در ملات خودتراز متغیر خواهد بود. به موجب این امر ملات نهایی به دو شکل خمیری در غلظت ماده بالا و درصد آب کمتر و دیگری ملاتی دوغابی با غلظت ماده پایین‌تر و حجم آب بیشتر تهیه می‌شود.

 

ملات خود تراز شونده

 

نحوه اجرای ملات خود تراز شونده

روش اجرای ملات خودتراز به سادگی قابل انجام است. در مرحله نخست باید سطح زیرین از نظر شدت آسیب دیدگی مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه روی سطح لک یا غباری باشد، باید سریعاً پاکسازی شود. زیرا در غیر عدم توجه به این موضوع میزان چسبندگی ملات خودتراز بسیار کاهش می‌یابد.

مرحله بعدی باید پودر سیمانی ملات به نسبت معینی با آب ترکیب گردد. در این بخش با توجه به سطح مد ظر و میزان خرابی آن، نسبت افزودن آب به پودر تغییر می‌کند. در نهایت همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد ملات خودتراز به دو صورت خمیری یا ملات دوغابی تهیه و با کمک کاردک و ماله روی سطح مورد نظر هدایت می‌شود.

مرحله سوم براساس استانداردهای مشخص شده چنانچه استفاده از ملات خمیری لازم باشد، باید ملات به ضخامتی حدود 7 سانتی‌متر بر روی سطح اعمال گردد. ولی چنانچه از ملات دوغابی برای بازسازی و تعمیر بتن استفاده نمایید ضخامت آن چیزی در حدود 5 سانتی‌متر برای این کار کافی خواهد بود. چنانچه عمل آوری به صورت نادرست و عدم رعایت مقادیر و اندازه های تعیین شده در اجرای آن باشد، ملات خودتراز شوند بازدهی مطلوب را برای پوشش دهی عیوب و ترمیم سطوح بتنی ندارد.

مرحله آخر بعد از اجرای ملات خودتراز روی سطح مدنظر 2 ساعت زمان برای خشک شدن مواد سطوح لازم است. اگر ملات بتنی خودتراز بر سطح کفپوش به درستی اعمالشود حدود 6 ساعت زمانجهت خشک شدن سطح مدنظر نیاز داریم.

 

کاربرد ملات خود تراز شونده

در کل ملات خودتراز شونده به خاطر وجود خواصی پلیمری و مقاومت زیاد مواد آن به‌واسطه پراکنده سازی ذرات سیمان، در بهبود کف‌سازی و لایه‌های زیرین نقش بسزایی دارد. به‌طور کلی می‌توان کاربرد بارز ملات بتنی خودتراز را در دو گروه روکش‌سازی و زیرسازی سطوح تقسیم‌بندی کرد. از کاربردهای ملات خود تراز شونده بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مندی از ملات تحت عنوان مایعیبرای پر نمودن حفره‌ها و فرورفتگی‌های موجود در سطوح مختلف
  • از این ملات برای روکش کردن سازه‌های بتنی در ساختمان استفاده می‌کنند.
  • بهره‌مندی از ملات بتنی برای زیرسازی کفپوش، سرامیک و مواردی از این دست
  • ماده ترمیم کننده برای سازه‌های بتنی سقف و کف جهت از رفع نمودن ترک خوردگی‌ها

 

کاربرد ملات خود تراز شونده

 

مزایای ملات خود تراز شونده

از مزایای بارز اصلی ملات بتنی خودتراز، می‌توان به مقرون صرفه بودن آن از نظر اقتصادی اشاره کرد. علاوه بر این ملات خود تراز شونده باعث کاهش بهره‌مندی از نیروی انسانی در فرآیند عمل آوری و اجرای آن هم از دیگر مزایایی به‌شمار می‌رود که در نهایت باعث کم شدن هزینه‌های جانبی خواهد شد.

این ماده از وزن بسیار سبکی برخوردار است و با آب خیلی راحت ترکیب می‌شود. هم‌چنین به خاطر چسبندگی و مقاومت زیاد مواد در ترکیب با آب، قابلیت نفوذپذیری آن کاهش می‌یابد و تراز شوندگی آن نیز افزایش خواهد یافت.

ملات خود تراز شونده از نفوذ آب و رطوبت به سازه‌های بتنی هم جلوگیری بعه عمل می‌آورد. در کل ملات بتنی خودتراز از خاصیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و در قسمت طراحی و پرداخت عمل کرد بسیار خوبی دارد. علاوه بر موارد مذکور این ماده به خاطر مقاومت مکانیکی مناسب و چسبندگی زیاد، به مراتب از سرعت عمل آوری و اجرای بسیار بالاتری برخوردار است که از اتلاف وقت نیز صرفه جویی می‌شود.

 

ملات خود تراز شونده بتن

 

نتیجه گیری

در این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان به ماهیت ملات خود تراز شونده و کاربردهای آن پرداختیم. در ادامه مزایای استفاده از این مواده را مورد بررسی قرار دادیم. امید است مقاله منظور از ملات خود تراز شونده بتن چیست؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه ملات خود تراز شونده با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *