بتن پولیشی چیست

بتن پولیشی چیست + مزایا ، معایب و کاربردها

کف پوش بتن پولیشی

امروزه به دلیل رشد و پیشرفت در انواع صنعت، تکنولوژی ‌ها و حتی در مواد و مصالح ساختمانی شاهد تولید انواع مواد و مصالح کاربردی و مفید برای ساختمان ‌ها هستیم. یکی از این متریال ‌ها کفپوش ‌ها هستند که تنوع بسیار زیادی داشته و برای هر مکان و محیطی می ‌توان از انواع کفپوش ‌های مناسب استفاده کرد. کفپوش ‌هایی وجود دارند که ظاهری آیینه ‌ای و جذاب دارند و بسیار هم پرطرفدار هستند که کف پوش بتن پولیشی نام دارند. دارای طرح ‌های زیاد و تنوع بسیار خوبی نیز است. اما در این مقاله می خواهیم بدانیم بتن پولیشی چیست و در کجاها کاربرد دارد. با بتن سخت آریان همراه باشید.

 

بتن پولیشی چیست؟

یکی از پرطرفدارترین نوع کفپوش ‌ها بوده که امروزه دارای محبوبیت زیادی است. این کفپوش دارای یک سطح صاف و یک دست است. از نظر زیبایی هم منحصر به فرد بوده و در محیط‌ های مختلفی مانند: ساختمان ‌های تجاری، مسکونی، صنعتی از آن استفاده می ‌شود. به دلیل اینکه تمیز کردن و نگهداری از این نوع کفپوش ‌ها بسیار ساده و راحت است، باعث شده فروش این محصول هم بیشتر شود. پس در پاسخ به اینکه بتن پولیشی چیست باید گفت که کف پوش ‌های صیقلی و صاف را پولیشی می ‌نامند و برای این کار بتن را با دستگاه‌ های خاص پولیش و پرداخت و صیقل می ‌دهند تا سطح صاف و براقی داشته باشد. با این کار باعث می ‌شوند، سطح بتن کم کم دارای ظرافت شده و یک سطح بسیار صاف و صیقلی به وجود بیاید که در نهایت کفپوش آینه ‌ای شده و دارای ویژگی انعکاس نور هم می ‌شود.

 

مزایای کف پوش ‌بتن پولیشی چیست؟

بتن ‌های پولیشی به دلیل سطح صاف و صیقلی و نگهداری راحت خود بسیار پرطرفدار هستند و در مکان ‌ها و محیط‌ های زیادی می ‌توان از این نوع کفپوش ‌ها استفاده کرد. حالا می ‌خواهیم که بدانیم مزایای استفاده از بتن پولیشی چیست و بعد به توضیح کاربردهای آن بپردازیم. مزایای این کفپوش ‌ها عبارت اند از:

 

دوستدار محیط زیست

در زمان صیقلی کردن بتن و ترکیب کردن مواد از هیچ نوع تمیز کننده یا مواد شیمیایی استفاده نمی ‌شود. این کفپوش در در زمان تولید هم از انرژی کمتری استفاده می ‌کند و به کفپوش سبز هم معروف است.

 

مقاومت و دوام در مقابل مواد شیمیایی و خراش

روی سطح بتن پولیشی شده نمی ‌توان هیچ گونه خراشی ایجاد کرد و حتی این کفپوش در مقابل مواد اسیدی و قلیایی و حتی شیمیایی مقاوم بوده و واکنش پذیری دارد.

 

مقرون به صرفه

روش اجرای بتن پولیشی نسبت به روش ‌های دیگر دارای دوام و ماندگاری بیشتری است و حتی مقرون به صرفه نیز است.

 

ضد حساسیت بودن بتن پولیشی

این بتن دارای بافتی متخلخل است. مهر و موم شده و هیچ نوع باکتری و مواد حساسیت زا نمی ‌تواند در آن جمع شود که در کیفیت نهایی مکان هم بسیار موثر است.

 

بادوام

در پاسخ به اینکه مزیت مهم بتن پولیشی چیست می توان گفت که بتن پولیشی دارای استحکام زیادی است و یکی از انتخاب ‌های اول برای استفاده کردن در کف مکان های پر ترافیک و انبارها است.

 

منعکس کننده نور

این خاصیت بتن پولیشی در مکان ‌های عمومی و اداری بسیار مفید است؛ زیرا یک فضای درخشانی به وجود می ‌آورد و دیگر به نورپردازی ‌های زیاد نیاز نمی ‌شود.

 

نگهداری آسان بتن پولیشی

تمیز و نگهداری کردن از این نوع کفپوش بسیار ساده بوده و نیاز به فرایند های خاصی نیست.

 

معایب بتن پولیشی

معایب استفاده از این کف پوش ‌ها شبیه معایب کف پوش ‌های آپوکسی است که شامل موارد زیر می شوند:

  • دارای هزینه بسیار بالایی است.
  • زمان طولانی برای اجرا دارد.
  • سطح موجود لغزنده است.

 

بتن پولیشی

بیشتر بخوانید : انواع کفپوش صنعتی

 

کاربردهای کف پوش بتن پولیشی

به دلیل ماندگاری بالا و استحکام زیادی که این کفپوش پولیشی دارد، می ‌توان در مکان ‌های مختلفی از آن بهره برد. حالا می‌خواهیم بدانیم کاربردهای رایج بتن پولیشی چیست که عبارت اند از:

 

رستوران ‌ها و هتل ‌ها

این دو مکان از جمله محیط ‌هایی هستند که تمیزی و نظافت در آنها بسیار مهم است. هتل داران این امکان را دارند که بدون استفاده از سنگ ‌های گران قیمت یک کف پوش جذاب و مدرنی را تهیه کنند که به راحتی و سادگی تمیز می ‌شود و باکتری ‌ها روی این کف پوش تجمع پیدا نمی ‌کنند.

 

فروشگاه‌ ها

در محیط ‌هایی مانند فروشگاه که تردد زیاد است، باید از کفپوشی استفاده کرد که در مقابل فشار بار و قفسه‌ ها استحکام داشته باشد. همچنین به دلیل جابجایی وسایل که کار سختی است، باید از کفپوش ‌های با دوامی استفاده کرد که در مدت زمان طولانی به تعمیر نیازی نداشته باشند.

 

بیمارستان ‌ها

کف مراکز درمانی و بیمارستان ‌ها باید بهداشتی و صاف باشد. همچنین در مقابل مواد شیمیایی هم مقاومت داشته باشد که کفپوش پولیشی این ویژگی را دارا است.

 

سالن ‌های آرایش

با استفاده از کفپوش ‌های پولیشی می ‌توان جلوه بسیار زیبایی به این سالن ‌ها داد و همین طور نگهداری آسان و تمیز کردن موهای روی زمین هم راحت‌ تر انجام می ‌شود.

 

خانه‌ های مسکونی

شاید انتظار نداشتید که از این کفپوش ‌ها در منازل هم استفاده شود. اما نحوه استفاده از بتن پولیشی چیست؟ افرادی که می ‌خواهند به جای استفاده از سنگ ‌های متنوع و گران قیمت، خانه‌ های خود را شیک و مدرن جلوه دهند و امکان آن را ندارند، می ‌توانند توسط این کفپوش بتن پولیشی مشکل خود را رفع کنند.

 

دفاتر اداری

استفاده کردن از این کفپوش صیقلی در این مکان ‌ها موجب روشن ‌تر شدن فضا شده و دیگر به استفاده از انرژی بیشتر نیاز نیست.

 

انبارها

بیشتر کفپوش ‌های موجود شاید تحمل وزن سنگین و بالا را نداشته باشند، ولی بتن پولیشی در مقابل وزن تجهیزات و بار سنگین بسیار مقاوم است و حتی از ایجاد گرد و غبار و حتی رد لاستیک ماشین روی کفپوش جلوگیری می ‌کند. به همین دلیل یک انتخاب مناسبی برای سوله‌ ها و انبارها است.

 

در چه مکان ‌هایی نمی ‌توان از کفپوش پولیشی استفاده کرد؟

با توضیحاتی که در مورد کاربردهای این کفپوش ‌ها داده شد، حالا می ‌خواهیم مکان هایی را نام ببریم که نمی ‌توان از این کف پوش ‌ها در آنجا استفاده کرد و باید از انواع دیگر کفپوش ‌ها بهره‌ مند شد. باید توجه داشت که در هر مکان و محیطی نمی توان از آنها استفاده کرد و باید از دیگر محصولات بتنی که توسط چسب بتن و حتی روان کننده ‌ها مثل ژل میکروسیلیس تولید شده استفاده کرد.

سطح صاف و یکدست این کفپوش ‌ها در بعضی از مواقع موجب ایجاد آسیب ‌هایی می ‌شود. پس باید بدانیم که مکان ‌های نامناسب استفاده از بتن پولیشی چیست که این مکان ها عبارت اند از:

  • آشپزخانه‌ های بزرگ و راهروها
  • آزمایشگاه ‌ها
  • مکان ‌های در ارتباط با داروسازی
  • تعمیرگاه‌ های خودرو و کارخانه‌ های خودرو سازی
  • گاراژ‌ها

 

کلام آخر

مزایا و کاربردهای زیادی که این کفپوش ‌ها دارند، باعث شده امروزه بیشتر پیمانکاران برای ساخت ساختمان ‌های تجاری، مسکونی و … به آن توجه بیشتری کنند. در این مطلب در مورد بتن پولیشی چیست، توضیحاتی داده شد و مکان ‌هایی که مناسب استفاده از این کف پوش ‌ها است نیز معرفی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *