آشنایی با انواع کفپوش صنعتی

آشنایی با انواع کفپوش صنعتی و کاربرد هر کدام از آنها

آشنایی با انواع کفپوش صنعتی و کاربرد هریک: کفپوش صنعتی از انواع مقاوم کفپوش‌ها محسوب می‌شود و اغلب در اماکنی که در معرض مواد شیمیایی و اسیدی قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کفپوش‌ها باید از مقاومت مطلوب در برابر خوردگی، آتش، سائیدگی، رطوبت و مواردی از این دست برخوردار باشند.کفپوش‌های صنعتی از سطحی صاف و بدون خلل و فرج برخوردارند؛ از این رو آب و مواد اسیدی یا بازی نمی‌توانند درونشان نفوذ نمایند و به آن‌ها آسیب رسانند. امروزه کفپوش صنعتی از متریال‌های مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام برای مکانی خاص مناسب هستند. برای آشنایی با انواع کفپوش صنعتی با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

 

انواع کفپوش صنعتی

هنگامی که صحبت از کفپوش سالن‌های صنعتی می‌شود با انواع مختلفی کفپوش مواجه هستیم. هر کدام از این کفپوش‌ها از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند. در ادامه مقاله به بررسی انواع کفپوش صنعتی و کاربرد هریک خواهیم پرداخت، پس همچنان با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

کفپوش بتنی

همان‌طور که می دانید بتن تنوع زیادی دارد. درواقع این کفپوش پایه اکثر کفپوش‌های صنعتی بوده که می‌تواند با انواع دیگر کفپوش‌ها مثل اپوکسی یا پلی اورتان ترکیب گردد و یک کف بسیار پایدار را ایجاد نماید.

  • کفپوش بتنی صنعتی

کفپوش بتنی صنعتی پرکاربردترین کفپوش بتنی در سراسر جهان محسوب می‌شود. معمولاً از این کفپوش در ساخت جاده‌ها، طراحی پارکینگ‌های چند طبقه و معابر استفاده می‌شود. کفپوش بتی صنعتی فوق العاده بادوام بود و می‌تواند فشار مداوم را تحمل نماید.

امّا این کفپوش‌ها از لحاظ ظاهری خسته کننده بوده و به‌دلیل متخلخل بودن مستعد جذب رطوبت، مواد شیمیایی و انواع آلودگی‌ها هستند. به‌همین علت استفاده از آن به عنوان کفپوش خصوصاً برای صنایعی که به رعایت برخی استانداردهای بهداشتی متکی هستند می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

  • بتن پولیشی و بتومکس

بتن پولیشی یا کفپوش بتنی براق به‌خاطر ظاهر زیبا و دوام فوق العاده‌ای که دارد، همه روزه بر محبوب‌یت آن افزوده می‌شود. درواقع این کفپوش همان کفپوش بتنی صنعتی است که با کمک مواد مخصوص خلل و فرج آن را پر می‌نمایند. سپس سطح آن را پولیش می‌دهند تا به درخشندگی مدنظر برسد. بتومکس تکنولوژی به‌روز شده بتنی پولیشی است که متریال، تجهزیات و فرایند آن بهبود یافته و کیفیت به مراتب بهتری از بتن پولیشی را ارائه می‌نماید.

شایان ذکر است که کفپوش بتنی پولیشی مشکلات مربوط به جذب رطوبت و مواد شیمیایی را ندارد و در مقابل فشار ناشی از ترافیک سنگین و ضربات شدید از مقاومت مطلوبی برخوردار است. این کفپوش صنعتی به‌دلیل استحکام بالا و طول عمر زیاد، یک کفپوش همه کاره محسوب می‌شود که در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه کفپوش بتی براق و بتومکس در گالری‌های هنری، رستوران‌ها، انبارها، مراکز تجاری و صنعتی، کف سازی سوله‌های صنعتی و حتّی در منازل مورد استفاده است.

کفپوش لاستیکی

کفپوش لاستیکی به‌خاطر برخورداری از سطح راحت و سازگار بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش در مقابل لغزش، آتش و آب مقاومت بالایی دارد. هم‌چنین به‌دلیل راحتی و ایمنی کفپوش لاستیکی استفاده از آن برای کفپوش کف کارخانه که اشخاص به مدت طولانی در آن راه می‌روند بسیار مناسب است. رنگ، خط و خش و لکه در این نوع کفپوش‌های صنعتی به‌خاطر ظاهر کلی مواد هرگز نمایان نمی‌گردد.

با تمام این اوصاف برخلاف کفپوش بتنی معمولاً کفپوش لاستیکی به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این به اندازه بتن سخت نیست.

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی از محبوب‌ترین گزینه‌های کفپوش برای بسیاری از صنایع است. درواقع اپوکسی مبتنی بر رزین بوده و نگهداری آن راحت است. از اپوکسی می‌توان روی هر کفی از جمله بتن، کاشی و موارد دیگر استفاده نمود. این کفپوش از دوام، تنوع و طول عمر بالایی برخوردار است و در برابر ترافیک‌ سنگین، مواد شیمیایی، اسیدها و بازها مقاومت بالایی دارد. علاوه بر وارد مذکور قیمت اپوکسی کف سالن بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

با توجه به ویژگی‌های مذکور، کفپوش اپوکسی به عنوان کف پوش سالن تاسیسات تولیدی، انبارها، صنایع سنگین، انبارها، شرکت‌های لجستیک، تولیدات سنگین، رستوران‌ها و آشپزخانه‌های تجاری انتخاب بسیار مناسبی است.

البته لازم به ذکر است که کفپوش اپوکسی صنعتی با کف اپوکسی بسیار متفاوت است. نوع صنعتی این کفپوش از چندین لایه اپوکسی قوی تشکیل شده است که موجب افزایش مقاومت آن در برابر ترافیک‌های مداوم و سنگین می‌شود. اپوکسی کف کارخانه مثل کف‌های بتنی متخلخل نیست، بنابراین مشکل نشت جذب رطوبت و مواد روغنی که باعث ایجاد لکه و رشد باکتری‌ها می‌گردد را ندارد. به‌همین خاطر جهت استفاده در صنایع لبنی یا صنایع غذایی نیز مناسب است.

اپوکسی به عنوان یک نوع کفپوش رزینی عایق الکتریکی و مقاوم به حرارت به‌شمار می‌رود. هم‌چنین پایداری خوبی در مقابل مواد شیمیایی دارد و به‌همین جهت از آن به عنوان کفپوش صنعتی در صنایع داروسازی، کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و آزمایشگاه‌ها، صنایع نساجی استفاده می‌شود.

پلی یورتان

از دیگر انتخاب‌های محبوب برای کف‌های صنعتی باید به کفپوش پلی اورتان اشاره کرد. سطح این کفپوش سطح ضد خش و ضد آب است. ترکیب شیمیایی پلی اورتان از کف در مقابل رطوبت، باکتری و هم‌چنین در برابر نوسانات شدید دما محافظت می‌نماید. این کفپوش صنعتی در مقابل اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی، ضربه و سایش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

کفپوش صنعتی پلی اورتان یک گزینه‌ بسیار مناسب برای طیف وسیعی از صنایع مختلف از جمله داروسازی، نساجی، واحدهای فرآوری مواد شیمیایی، آشپزخانه تجاری، سردخانه، انبارها است.

علاوه بر موارد مذکور پلی اورتان به عنوان لایه محافظ دیگر کفپوش‌های صنعتی هم کاربرد دارد. مثلاً می‌توان آن را با اپوکسی ترکیب نمود و کفی را ایجاد کرد که عملاً نفوذناپذیر است.

کفپوش وینیل

کفپوش وینیل یک نوع کفپوش نسبتاً جدید به شمار می‌رود که هم‌اکنون  به‌صورت انبوه در سراسر جهان تولید می‌گردد. این کفپوش در مقابل لغزش مقاومت بالایی دارد و نگهداری آن بسیار آسان است. یک ویژگی منحصربه‌فرد کفپوش صنعتی وینیل خاصیت ضد استاتیک آن است که آن را برای کارخانه‌های تولید تجهیزات الکترونیک، آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی مناسب می‌نماید. هم‌چنین این کفپوش یک بسیار مقرون‌به‌صرفه است. می‌توان جهت افزایش ماندگاری کفپوش وینیل را با روکش‌های اضافی مثل اپوکسی پوشاند.

کاشی‌های صنعتی

کاشی‌های صنعتی یک گزینه‌ جدید کفپوش برای صنایع محسوب می‌شود. این کاشی‌ها بسیار خشن و محکم بوده و می‌توانند ترافیک سنگین و حرکت وسایل نقلیه را به‌راحتی تحمل نمایند.

علاوه بر موارد مذکور چسب کاشی و دوغاب کاشی جهت پشتیبانی بیشتری از کاشی‌هایی که برای مصارف صنعتی مورد نیاز است، استفاده می‌شوند. چسب کاشی مقاوم در مقابل حرارت است کاشی‌های سنگین را به گزینه‌ای مناسب برای صنایع با دمای متغیر مبدل می‌نماید. هم‌چنین باعث مقاومت کاشی در مقابل حرکت ماشین آلات، حرکت لیفتراک و غیره می‌شود. دوغاب کاشی دارای ویژگی آسپتیک بوده که باعث می‌شود این کفپوش صنعتی مناسب آشپزخانه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و استخرهای تجاری باشد.

باتوجه به آنکه نصب کاشی‌های صنعتی ساده و مقرون‌به‌صرفه است، بهترین گزینه برای مناطق تجاری مثل بازارها، پارک‌های عمومی، مترو، راه آهن و واردی از این دست است. هم‌چنین این کاشی‌ها می‌توانند در مراکز ورزشی، مراکز خرید، انبارها و کارخانه‌های فرآوری مورد استفاده قرار بگیرند.

کفپوش رزینی صنعتی سنگین

این نوع کفپوش صنعتی از مقاوم بلایی برخوردار بوده، زیرا که پر از سنگ‌دانه‌هایی است که دوام آن را بسیار افزایش می‌دهد. به‌دلیل خاصیت نفوذ ناپذیری که دارد، در مقابل درجه حرارت بالا، مواد شیمیایی و مایعات فوق العاده مقاوم است.

 

ویژگی‌های کفپوش صنعتی

  • کفپوش‌های صنعتی به‌طور کلی از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • تمام این کفپوش‌ها ضد خط و خش هستند.
  • این کفپوش‌ها طول عمر بسیار بالاتری نسبت به کفپوش‌های معمولی دارند.
  • کفپوش‌های صنعتی از دوره‌های گارانتی و ضمانت مختلفی برخوردارند.
  • این کفپوش‌ها در برابر رطوبت و مایعات نفوذناپذیر هستند.
  • این محصول چسبندگی بالایی به سطح زیرسازی دارد.
  • کفپوش‌های صنعتی از ایجاد و انتقال گرد و غبار در محیط جلوگیری می‌کنند.
  • این کفپوش‌ها در مقابل ترک خوردگی بسیار مقاومند.
  • کفپوش صنعتی از ظاهر خوبی برخوردار است که باعث زیباتر شدن محیط می‌شود.

نتیجه‌گیری

کفپوش صنعتی با کفپوش تجاری تفاوت‌های زیادی دارد، چراکه عمدتاً در محیط تولید استفاده می‌شود. هم‌چنین گزینه‌های مختلف کفپوش صنعتی جهت مصارف مختلف برای پاسخگویی به سلایق و نیازهای گوناگون وجود دارند. حتّی امکان تغییر و متناسب کردن در آن‌ها نیز وجود دارند. استفاده از روکش و انواع سیلر بر کفپوش آن‌ها را مناسب محیطی می‌نماید که در آن اجرا می‌شود.

امید است مقاله آشنایی با انواع کفپوش صنعتی و کاربرد هریک مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *