بتن کف سازی پارکینگ

هر آنچه که باید درباره بتن کف سازی پارکینگ بدانید!

کف سازی پارکینگ یکی از روش های تخصصی محسوب می‌شود که برای محیط های پرتردد وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما می‌خواهیم تا در این مقاله شما را با هر آنچه که باید درباره بتن کف سازی پارکینگ بدانید! آشنا نماییم.

به‌طور کلی کف سازی پارکینگ انواع مختلفی دارد، که ما در این مقاله می‌خواهیم تا تنها به بتن کف سازی پارکینگ بپردازیم. پس برای هر آنچه که باید درباره بتن کف سازی پارکینگ بدانید! با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کف سازی پارکینگ با بتن
  • ابزار لازم برای کف سازی پارکینگ با بتن
  • مزایای کف سازی بتنی پارکینگ
  • روش بتن سخت برای پارکینگ
  • ضخامت بتن کف پارکینگ
  • نتیجه‌گیری

 

کف سازی پارکینگ با بتن

همان‌طور که با این نکته واقفید انواع بتن به موارد مختلفی تقسیم می‌شود که اگر پارکینگی موقعیت بتن ریزی را داشته باشد، کف سازی به‌راحتی انجام می‌گیرد، امّا در صورت نبود این امکان نباید از بتن سخت استفاده نمود. چراکه در شرایط مذکور برای اجرای روش باید از ابزارهای مخصوص بتن ریزی استفاده نمود و سپس بتن سخت باید به صورت پورد شده روی بتن تازه ریخته بشود.

درواقع به واسطه بهره‌مندی از ابزارها روزانه تا 500 متر مربع کف سازی صورت می‌پذیرد، که خوشبختانه عملیات کف سازی پارکینگ‌های بزرگ را می‌توان در مدت زمانی کوتاه انجام داد.

لازم به ذکر است که در زمان انجام کف سازی پارکینگ باید تمام علائم لازم برای هدایت وسایل نقلیه مانند هشدارها، خط کشی وعلائم راهنمایی اجرا شود.

 

ابزار لازم برای کف سازی پارکینگ با بتن

همان طور که می دانید برای انجام هر کاری به ابزاری مخصوص نیاز است. کف سازی در پارکینگ هم به بازار خودش نیاز دارد که در ادامه مقاله به معرفی و تشریح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

1- موتور وایبراتور و شیلنگ

زمانی که صحبت از بتن برای کف سازی پارکینگ در میان باشد، از ابزار تخصصی می‌توان به موتور ویبراتور و شیلنگ آن نیاز است.

2- ماله پروانه‌ای و شمشمه ماله

پس از انجام مراحل بتن ریزی کف پارکینگ، نوبت به لایه بیرونی یا همان نمای بیرونی پارکینگ می‌رسد. پس برای ایجاد سطحی صاف و یکدست به ماله پروانه‌ای و شمشمه ماله مورد نیاز است.

از ماله پروانه ای جهت فشرده‌سازی سطح بتن دفع هوای سطحی و صیقلی نمودن آن استفاده می شود. امّا شمشه ماله درواقع موتوری است که جهت تراز نمودن بتن و صاف نمودن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بتن کف سازی پارکینگ

 

مزایای کف سازی بتنی پارکینگ

بتن به دلیل ماهیت ساختاری که دارد از دوام بالایی برخوردار است. از بارزترین مزایای کف سازی با بتن می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • ضد لغزش بودن در شرایط مرطوب یا خشک جهت ایمنی عابرین پیاده و وسایل نقلیه
  • مقاومت بالا در برابر صدمات ناشی از آب ، نمک زدایی و انواع موارد پتروشیمی‌ها
  • مقاومت مناسب درمقابل درجه حرارت بالا و بسیار پایین مانند شرایط یخ زدگی یا ذوب و گرمای شدید
  • این کف سازی برای ساخت و سازهای جدید و سطوح موجود نیاز به تعمیر گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
  • خط کشی ، فلش‌های جهت دار و علائم ایمنی بر روی سطوح بتنی بسیار با دوام است.
  • مراقبت از کف پارکینگ‌های بتنی به مراتب از دیگر انواع کف سازی‌ها راحت‌تر است.

روش بتن سخت برای پارکینگ

همان طور که در مطالب بالا عنوان شد روش کف‌سازی با بتن سخت، برای پارکینگ‌هایی که نمی‌توان در آن‌ها عملیات بتن‌ریزی را اجرا نمود، اصلاً مناسب نیست. چراکه بتن سخت را باید روی بتن تازه و به‌شکل پودر بریزند که جهت انجام این کار به وسایل مخصوص بتن‌ریزی نیاز است.

درواقع بتن سخت از سیمان، سنگدانه‌های معدنی، پلیمرها و مواردی دیگر تشکیل شده که به‌صورت خشکه پاشی بر روی بتن تازه  اجرا می‌گردد. نحوه اجرای بتن سخت برای پارکینگ به‌طور یکپارچه بوده که دیگر مشکلات سیستم­‌های تایلی که مهم­ترین آن فرسایش درزها و لغ شدن است را نخواهد داشت. امروزه بتن سخت صنعتی به عنوان پوششی نهایی روی یک سطح تازه بتنی اعمال می‌گردد. در اصل پودر بتن سخت با آب بتن ترکیب می‌شود سطح نهائی را پدید می‌آورد. به موجب این امر طبله نمودن و جدا شدن بتن سخت از سطح کاری غیر ممکن است.

 

ضخامت بتن کف پارکینگ

به‌طور کلی ضخامت بتن به عوامل مختلفی مثل باربری، نوع کف، مقاومت مورد نیاز، شرایط زمین و دیگر موارد بستگی دارد. با تمام این اوصاف، جهت کف سازی ساختمان‌های مسکونی عموماً ضخامت بتن چیزی در حدود 10 سانتیمتر و برای اماکن تجاری و صنعتی شاید کمی بیشتر باشد. علاوه بر این، جهت کف سازی زیر سازه‌های حمل بار، ضخامت باید بالاتر باشد تا از مقاومت لازم در مقابل باربری وارد شده برخوردار باشد.

ضخامت بتن هم به‌صورتی باشد که توان مقاوت در برابر بار و فشار وزن خودروها و تردد درون پارکینگ را به‌راحتی تحمل نماید. به موجب این امر، ضخامت بتن کف باید چیزی در حدود 15 سانتی‌متر باشد. امّا در کل جهت پوشش دادن به مقاومت و استحکام لازم، ضخامت برای پارکینگ را چیزی در حدود 20 تا 25 سانتی‌متر درنظر می‌گیرند.

علاوه بر موارد مذکور جهت بتن‌کاری کف پارکینگ، از بتن مقاومت بالا استفاده می‌شود. البته در برخی مواقع هم از بتن خودتراکم برای کف سازی پارکینگ استفاده می‌نمایندد. علاوه بر این باید از فولاد ضد زنگ و ضد خوردگی هم جهت تسلیح بتن کف سازی پارکینگ بهره برد.

لازم به ذکر است که با توجه به نوع پارکینگ و وسایل نقلیه‌ای که در آن تردد دارند، در برخی مواقع شاید نیاز به ضخامت بیشتری از بتن برای کف سازی نیاز باشد. به همین جهت، برای اطمینان از ضخامت مناسب بتن کف پارکینگ، ابتدا بهتر است که حتماً با یک مهندس معمار یا مهندس عمران در این مورد مشورت نماییم.

 

نتیجه‌گیری

بتن به دلیل ماهیت و مقاوتی که دارد در اکثر پروژهای ساخت و سازه از عناصر اصلی سازه به شمار می رود. در پارکینگ با توجه به فشاری که وسایل نقلیه به کف وارد می آورند، استفاده از بتن بهترین گزینه انتخابی است. امروز در کف سازی اماکن پر تردد برای کف سازی از بتن استفاده می نمایند. در کل کف سازی پارکینگ مزایای خاص خودش را دارد که در این مقاله به آنها اشاره شد.

امید است این مقاله برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً نظرات شخصی خود را در زمینه بتن کف سازی پارکینگ با ما در وب‌سایت بتن سخت آریان به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *