کف سازی محوطه با بتن

کف سازی محوطه با بتن چگونه انجام میشود؟

کف سازی محوطه با بتن

این پروسه یکی از عملیات‌های پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود که عمدتاً در مراحل نهایی پروژه‌ها به اجرا در می‌آید. روش‌ها و مصالح بسیار متنوعی جهت کف سازی در بازار موجودند که باید باتوجه به نوع محوطه و هدف کاربری آن، می‌توان نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام نمود.

کف سازی محوطه با بتن باتوجه به مزایای بالقوه‌ای که دارد مورد توجه کارفرما‌ها قرار‌‌ می‌گیرد. درواقع این نوع کف سازی یکی از پراستفاده‌ترین روش‌ها در ساخت و ساز است. کف سازی بتنی به‌عنوان بخشی از طراحی و معماری جدید جریان تازه‌ای را پدید آورده است. بتن بادوام، ظریف و براق، اغلب با موفقیت در کف سازی محوطه کف پارکینگ، حیاط و حتی در برج‌های لاکچری استفاده می‌شود. از طرفی دیگر، کف سازی بتنی مزایای عملی‌ بسیاری مانند سهولت اجرا، تمیز بودن، مقرون‌به‌صرفه بودن و حتّی بهتر شدن با گذر زمان برخوردار است.

از نکات مهم دیگر که محبوبیت کف سازی با این متریال را دوچندان کرده؛ باید به تطبیق‌پذیری آن اشاره کرد. البته در این روش همه چیز به نوع پروژه و بودجه بستگی دارد. قصد داریم تا شما را با این نوع از عملیات ساختمانی آشنا نماییم. پس برای اینکه بدانید این عملیات چیست و چگونه انجام می‌شود با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

 

کفسازی با استفاده از بتن در اشکال مختلفی صورت می‌پذیرند. از مراحل مهم آن می‌توان به نازک‌کاری ساختمان در قسمت کف هر سازه اشاره کرد. درواقع این عمل در سازه‌ها و ساختمان‌های بسیار پر رفت‌و‌آمد که فشار روی آن سطح بیشتر است، استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها، سالن اجتماعات، کف‌ کارخانه و به‌طور کل اماکن عمومی بسیار کاربرد دارد.

نکته مهم اینجاست که در کف سازی پیاده رو و محوطه سازی با بتن در مرحله اجرا باید یک سری استاندارهایی لازم حتماً رعایت گردد. چراکه در غیر اینصورت، مشکلاتی ایجاد می‌شود که با گذر زمان تاثیرات سوء خود را نشان می‌دهند. هم‌چنین ظهور ترک در سطوح کف سازی بتن، تراز نبودن سطوح، اعوجاج نبودن بتن و مواردی از این قبیل جملگی از نتایج نامناسب خطاهای اجرایی محسوب می‌شوند. از دیگر کارهایی که در ایجاد اثرات نامطلوب در کف سازی محوطه با بتن تاثیر بسزایی دارد، استفاده از بتن نامرغوب است.

انواع کف سازی محوطه با بتن

درواقع کف سازی بتنی در سطوح صفر و هم راستای زمین و یا در سایر طبقات، اعم از زیرزمین و بالای همکف اجرا می‌شود. چنانچه کف سازی در طبقات اجرا گردد، در نظر داشتن سرباره این جسم بتنی امری بسیار مهم به‌شمار می‌رود. امّا بیشتر مباحث مربوط به کف سازی بتن در مورد سطح زمین است. هم‌چنین اغلب کف سازی محوطه با بتن در نواحی صنعتی مانند سوله‌ها صورت می‌پذیرد، امّا از این سیستم در مواردی دیگر مانند کارخانه، پمپ‌بنزین و پیاده‌روها هم استفاده می‌شود.

انواع بتن برای کف سازی

این پروسه، باتوجه به محل و نوع کاربری آن به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد، درادامه انواع بتن برای کف سازی را خدمت شما مخاطبین محترم بتن سخت آریان معرفی می‌نماییم.

بتن پیش‌ساخته در کف سازی

درواقع بهره‌گیری از علوم پیشرفته و دستگاه‌های مدرن به‌راحتی پروسه کاری کمکی شایان می‌نماید. قطعات پیش‌ساخته بتنی از جمله محصولات جدیدی محسوب می‌شوند که مشکلات اجرایی دیگر روش‌ها را در محل ندارند. هم‌چنین قابلیت استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در آن‌ها، بسیار گسترده‌تر از دیگر روش‌های کف سازی است. به‌همین خاطر از این روش در امکانی که در معرض دید است، بیشتر استفاده می‌شود. ذکر این نکته ضرورت دارد که با استفاده از این روش، هزینه و زمان پروژه بسیار کاهش می‌یابد.

بتن درجا کف سازی

این بتن یا به عبارت دیگر، ریخته‌گری در محل، به پروسه‌ای اطلاق می‌شود که طی آن بتن در محل مدنظر ریخته‌گری، قالب‌گیری و پخته می‌شود. برخلاف روش پیش ساخته، در بتن درجا کف سازی دیگر نیازی به نقل و انتقال قطعه‌های بتنی نداریم. همین موضوع برای پروژه‌هایی که به قالب‌های بتنی بزرگ نیاز دارند یک مزیت بسیار مهم به‌شمار می‌شود.

برای افرادی که در مناطق مستعد زلزله ساکن هستند، ریخته‌گری در محل انتخابی ایمن‌تر است. هم‌چنین، بسته به نوع پروژه،‌ این روش می‌تواند با ایجاد هزینه کمتر، کمکی برای بودجه کارفرما باشد.

دال تخت بتنی

درواقع دال تخت بتنی نوعی از بتن درجابوده که جهت ایجاد یک سطح تخت و قابل استفاده، ساخته می‌شود. این تخته‌ها در ساخت طبقات همکف،‌ ایجاد سنگفرش و سقف طبقات آسمان خراش‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌چنین میزان ضخامت و مسلح بودن یا نبودن دال‌های تخت موجب تفاوت کاربرد در آن‌ها می‌شود.

در کل دال بتنی در سه دسته تولید و به بازاز عرضه می‌شود، که عبارتند از:

  • دال بتنی تخت
  • یک طرفه
  • دوطرفه

بتن پولیشی

پولیش درواقع نوعی ساینده شبیه سمباده بوده که دانه‌هایش بسیار نرم‌تر و ریزتر است. پرداخت بتن با پولیش با ظرافت انجام شده و بعد از انجام کار، بتن مانند آینه براق می‌شود. در طرح اختلاط بتن پولیشی از رنگ و سنگدانه‌های بسیار زیبایی استفاده می‌شود. شدت صیقلی کردن بتن با پولیش قابل تنظیم است و عموماً بتن را پس از خشک شدن پولیش می‌زنند. جهت شروع کار ابتدا باید سطح از ذرات اضافی پاک شده و درزگیری ترک‌ها و اتصالات با رزین انجام ‌شود.

درواقع عملیات پولیش در چندین مرحله و باتوجه به میزان صیقلی بودن مدنظر صورت می‌پذیرد. برای انجام این روش، باید حداقل 28 روز از بتن‌ریزی گذشته باشد. گرچه ظاهر این بتن بسیار صیقلی و براق است، امّا اصلاً لغزنده نیست. نظافت روزانه کفپوش صنعتی جهت جلوگیری از وقوع حادثه بسیار الزامی بوده و هزینه ساخت آن در قیاس با دیگر موارد کمتر است. در این کفپوش منافذ بتن باز است و اصطلاحاً بتن نفس می‌کشد. هم‌چنین انعکاس بالای نور در این کفپوش، موجب گرایش مشاغل تجاری مانند هتل و رستوران و دیگر فعالیت‌های نمایشگاهی است.

مزایای کف سازی محوطه با بتن

از مزایای اصلی کف سازی محوطه با بتن، باید بهره‌گیری از یک محیط در بازه زمانی بلند مدت بدون برخوردن به مشکل در حین بهره‌برداری اشاره کرد. مشاهده پروژه‌های موفق گذشته و تجارب مفید دیگران در بهره‌برداری از کفسازی بتنی ، باعث گسترش این روش شده است. برخی از مزایای کف سازی بتنی که در اهداف سایر پروژه‌ها است، عبارتند از:

  • ایجاد سطح صاف و هموار
  • ساخت یک کف سازی غیرقابل نفوذ
  • تراکم بیشتر نسبت به دیگر روش‌های کف سازی
  • مقاومت زیاد در برابر فرسایش
  • مدت زمان لازم نسبتاً کم نسبت دیگر روش‌های کف سازی
  • توجیه اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *