کفپوش بتنی چیست

کفپوش بتنی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

کفپوش بتنی چیست؟  این کفپوش یکی از انواع کفپوش‌هایی است که به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، کاربردهای فراوانی دارد. مهم‌ترین کاربری کفپوش‌ بتنی استفاده از آن‌ها در اکثر محوطه است. چراکه این نوع از کفپوش‌ها از سختی زیادی برخوردار هستند و انتخابی مناسب برای بیشتر محوطه‌ها محسوب می‌شوند. ساختار سخت کفپوش‌های بتنی موجب شده تا آن‌ها از عمر مفید بالایی برخوردار باشند. به‌همین دلیل این کفپوش‌ها از کارایی بالایی در ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی برخوردار هستند.در صورت تمایل می توانید از خدمات سایت بتن سخت آریان استفاده کنید.

روش ساخت کفپوش بتنی

 

کفپوش بتنی از ترکیب سیمان سیاه و سفید، سنگدانه، سولفات کلسیم، آهک، چسب کاشی مخصوص، آب و رنگ در فرآیند عملیاتی خاص تولید می‌گردد. نسبت بتن به سنگدانه‌ها، نوع و رنگ سنگدانه‌ها کاملاً به‌صورت سلیقه‌ای است بسته به انتخاب افراد متفاون خواهد بود. کفپوش‌های بتنی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و به‌همین دلیل در امکانی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کف پوش‌ بتنی را به دو صورت روکار و زیرساز اجرا می‌نمایند. البته کفپوش‌های جنس بتن بیشتر به‌صورت روکار اجرا می‌شوند که از ظاهری یک‌دست و زیبایی برخوردار هستند. هم‌چنین این کفپوش‌ها استحکام و دوام بالاتری دارند و کم‌تر از دیگر کفپوش‌ها دچار ترک و شکستی می‌شوند. در مقابل کفپوش‌های بتنی که بیشتر به عنوان زیرساز اجرا می‌شوند، ظاهری یک‌دست و همگنی ندارند. چراکه در این نوع کفپوش‌ها تنها نیاز به پایه محکم کفایت کرده و معمولاً از سنگدانه‌های بزرگ هم در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه مقاله کفپوش بتنی چیست؟ شما را با انواع کفپوش‌ها آشنا خواهیم کرد.

انواع کفپوش بتنی

 

باتوجه به انواع مصالح و متریال‌ها کفپوش‌ها از انواع مختلفی برخوردار هستند. هم‌چنین کاربرد هرکدام از آن‌ها به متریال استفاده شده در ساخت کفپوش‌ها بستگی دارد. البته مکانی که کفپوش باید در آن اجرا گردد هم در تقسیم‌بندی انواع کفپوش‌های بتنی نقش بسزایی خواهد داشت.

کف پوش بتنی ترافیکی

این کفپوش از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. به‌همین جهت در اماکن شلوغ که میزان تردد در آن‌ها بسیار بالاست، اجرا می‌گردند. کفپوش‌های ترافیکی در دو طرح مستطیلی و شش ضلعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. طیف رنگی در این نوع از کفپوش‌ها تنوع بسیار بالایی دارد. درواقع شما می‌توانید با توجه به مکان مدنظر و سلیقه خود آن‌ها را انتخاب نمایید.

کف پوش بتنی پیش‌ساخته

کفپوش بتنی پیش‌ساخته به‌صورت قطعات جدا از یکدیگر و پیش‌ساخته در کارخانه تولید می‌گردند. این کفپوش‌ها از کارخانه تولید شده به محل مدنظر انتقال داده می‌شوند و نصب آن‌ها بسیار راحت است.

کف پوش بتنی پیاده‌ رو

این کفپوش‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، بیش‌تر در پیاده‌ روها اجرا می‌شود. البته از این کفپوش‌ها در پارکینگ‌ها، حیاط‌ها، باغ‌ها و به‌طورکل پیاده رو و محوطه سازی استفاده می‌شود. طرح، رنگ و شکل کفپوش‌های بتنی پیاده‌رو تنوع زیادی دارد و شما می‌توانید آن‌ها را به دلخواه و سلیقه خود اجرا نمایید.

کف پوش بتنی پازلی

این کفپوش‌ها درواقع نوع جدیدی از کفپوش‌های بتنی محسوب می‌شوند. کفپوش‌های بتنی قدیمی را به‌واسطه استفاده از دستگاه ویبراتور ویبره نموده و متراکم می‌نمایند. پس از عملیات متراکم کردن کفپوش‌های بتنی پازلی تولید می‌گردد. این نوع محصولات به‌صورت خشک و تر عرضه به بازار می‌شوند که  از کاربردهای زیادی برخوردار هستند.

از انواع کف پوش بتنی پازلی می‌توان به ضد سایش پازلی طرح پنج ضلعی، طرح آی، طرح موج، کنگره و طرح شش ضلعی اشاره کرد.

کف پوش بتنی آراکس

کفپوش بتنی آراکس از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند که در سه مدل مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع کفپوش‌های بتنی به‌دلیل دوام بالا در حوزه صنعت، کاربرد بسیار زیادی دارند. از انواع کفپوش‌های بتنی آراکس می‌توان به کفپوش‌های آراکس ملاتی، آراکس پلیمری و آراکس پاششی اشاره نماییم.

کف پوش بتنی طرح سنگ

این کفپوش‌ها به شکل و طرح سنگ طراحی و تولید می‌شوند. استفاده از انواع سنگ‌ها آن‌ها را به کفپوشی طبیعی مبدل کرده است. از این نوع محصولات هم بیشتر در پیاده‌روها استفاده می‌نمایند.

علاوه بر موارد عنوان شده کفپوش‌های بنتی از انواع دیگری نیز برخودار هستند که عبارتند از:

  • شیاردار ویژه نابینایان
  • کف پوش‌ بتنی پوست ماری

مزایای کفپوش بتنی

 

  • این نوع کفپوش‌ها از طیف رنگ و طرح گسترده‌ای برخوردار هستند و به‌سادگی با دیگر عناصر معماری فضا ست می‌شوند.
  • به‌دلیل استحکام بالای بتنی که در کفپوش‌ها، کفپوش بتنی به‌سادگی آسیب‌پذیر نسیتند و از عمر نسبی بالایی برخوردار هستند.
  • کفپوش‌ بتنی جذب گرمای بالایی دارد و به‌همین خاطر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌نمایند.
  • اجرا، نگهداری و تعمیر کفپوش‌ بتنی به‌سادگی امکان‌پذیر است. محصولات بتنی با یک طی و مواد شوینده در دسترس بوده به آسانی تمیز می‌شوند.
  • این محصولات سطح صاف و مسطحی را برای شما به ارمغان می‌آورند که از متریال‌های نشکن با طول عمر بالا ساخته شده‌اند.
  • در محوطه‌هایی که نور خورشید به کفپوش‌های بتنی می‌تابد، به‌خاطر انعکاس نور آن‌ها میزان روشنایی بیشتر خواهد شد.
  • تاکنون کفپوش‌های بتنی برای کسی حساسیت خاصی ایجاد نکرده‌اند.
  • مراقبت از کفپوش بتی بسیار راحت بوده و می‌توان آن را به‌راحتی با تی  و مواد شوید شست.

معایب کفپوش بتنی

 

  • در زمان نصب حتماً باید روی سطح کفپوش بتنی شیارهایی را ایجاد نمایید. زیرا در غیر این صورت کفپوش‌ها بسیار لغزنده خواهند شد و خطراتی جدی را به دنبال دارند.
  • میزان سختی در کفپوش بتنی بسیار بالا است. میزان سختی بالا در عین حال که یک نکته مثبت برای کفپوش‌ بتنی محسوب می‌شود، امّا می‌تواند خطرساز هم باشد. چراکه افراد و اشیایی که روی این کف پوش‌ها می‌افتند آسیب جدی می‌بینند.
  • کفپوش‌ بتنی سرما را در خود نگه می‌دارند و شاید همین امر موجب سردی فضا شوند. به‌همین جهت استفاده از آن‌ها در مناطق سردسیر گزینه خوبی نخواهد بود.
  • کفپوش‌های بتنی درواقع از هر نوعی انعکاس‌کننده صدا هستند. این موضوع برای برخی از اشخاص و برخی از مکان‌ها اصلاً خوشایند نیست.
  • تعمیر و رفع نقص در کفپوش بتنی به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • این نوع کفپوش‌ها امکان کپک و قارچ زدن در صورت مجاورت با رطوبت را دارند.

رنگ‌آمیزی کفپوش بتنی

  • کفپوش بتنی رنگ اسیدی: با واکنش خاص با بتن یکی شده و دوام بالایی برخوردارند.
  • رنگ اکریلیک: بر پایه آب بوده و با بتن یکی نمی‌شوند، امّا سطح براقی را به وجود می‌آورند.
  • کفپوش بتنی رنگ خشک: متشکل از دانه‌های ریز و پودر بوده که روی بتن پاشیده می‌شوند. درواقع با این کار بتن را سخت‌تر و مقاوم‌تر می‌نمایند.
  • لکه‌های رنگی: نوع متفاوتی از رنگ‌های بتن محسوب می‌شود که پس از قرار گرفتن روی بتن مزیت‌های مختلفی را برای آن ایجاد می‌کنند.

در ادامه مقاله کفپوش بتنی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ شما را با نحوه نگهداری از این کفپوش‌ها آشنا خواهیم کرد، پس همچنان با بتون سخت آریان همراه باشید.

نحوه نگهداری از کف پوش بتنی

کفپوش بتنی بهتر است با بافت و طرح مناسب فضای مدنظتان انتخاب شود. نحوه چینش آن‌ها هم بسیار حائز اهمیت است. باید در ابتدا یک طراحی کلی را جهت چینش این کفپوش‌ها در نظر داشته باشیم. درواقع الگوهای مختلفی جهت چینش کفپوش‌های بتنی وجود دارند. شما می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید و یا اینکه یک الگوی جدید را برای خود به وجود بیاورید. استفاده از ترکیب رنگی مناسب که با محیط اطراف هم‌خوانی داشته باشد، در این موضوی امری ضروری است. در مطالب زیر با نکات نگهداری از این کفپوش‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • چنانچه روی آنها مانند کفسازی صنعتی لکه‌ای ایجاد شود، حتماً خیلی زود آن را پاک کنید.
  • جهت نگهداری از کفپوش بتنی برنامه مناسبی داشته باشید.
  • از ابزار و مواد شوینده مناسب جهت پاک کردن کفپوش بتنی استفاده نمایید.
  • از مواد اسیدی که به سطح بتن آسیب می‌زنند، هرگز استفاده نکنید.
  • حتماً سیلر کفپوش را به‌صورت منظم تمدید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *