فرق کفپوش بتنی با موزاییک

فرق کفپوش بتنی با موزاییک چیست؟

موزاییک‌ها و کفپوش های بتنی هردو از مصالح ساختمانی هستند که بر پایه بتن ساخته شده‌اند و به‌خاطر فشردگی بالایی که دارند از استحکام خوبی برخوردار هستند.هر یک از این مصالح ساختمانی روش نصب، کاربرد، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. این مصالح همه‌روزه درحال تکامل و تغییرات زیادی هستند که به‌واسطه اضافه شدن مواد شیمیایی خاص کاربردی‌تر می‌شوند و اکثر ضعف‌هایشان برطرف شده است. در این مقاله می خواهم بدانیم که فرق کفپوش بتنی با موزاییک چیست؟پس جهت آشنایی با فرق کفپوش بتنی با موزاییک با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت بتن سخت آریان همراه باشید.

 

موزاییک و کفپوش بتنی

برای بررسی این کفپوش‌ها ابتدا باید تعریفی کلی از هرکدام آن‌ها داشته باشیم، سپس مزایا و معایب هر یک از این کفپوش‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. درنهایت کاربرد هرکدامشان را بیان نماییم تا به نتیجه درست در انتخاب نوع کفپوش برسیم.

موزاییک ساده چبیست و چه کاربردی دارد؟

موزاییک ساده یا همان موزاییک حیاطی، از سنگ معدنی و سیمان سیاه تولید می‌شود. درلایه رویی این کفپوش هیچ‌نوع سنگ تزئینی به‌شکل تکه‌ای استفاده نشده و به‌همین خاطر به آن موزاییک ساده اطلاق می‌شود.

این کفپوش تک لایه‌ای است و فرایند تولید آن هم، دستگاه یا تجهیزات پیچیده‌ای ندارد. در ساخت موزاییک ساده تنها یک همزن، پیمانه کن و یک تسمه نقاله مجهز به ویبراتور کفایت می‌کند. روند تولید موزاییک ساده بسیار راحت صورت می‌پذیرد، امّا محصول نهایی تولید شده مزایایی دارد که کاربرد این کفپوش را مشخص می‌کند.

مزایای موزاییک :

  • مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه
  • عدم لیزی و لغزندگی در سطوح موزاییک
  • کفپوشی سبک
  • مقاومت مناسب در برابر گرما، سرما و رطوبت

کاربرد موزاییک :

این کفپوش به‌خاطر سادگی و عدم برخورداری از تنوع طرح و رنگ کاربردهای محدودی دارد که عبارت هستند از:

  • کفسازی برای پشت بام
  • کفسازی پارکینگ ساختمان یا پارکینگ‌های عمومی
  • کفپوش برای انباری
  • کفسازی زیر لمینت و پارکت

کفپوش موزاییک ساده باتوجه به اینکه از روند تولید ساده‌ای برخوردار است، امّا محصولی بسیار مقاوم است که توانایی تحمل فشارهای بالا در محیط‌های پرتردد همانند پارکینگ‌های عمومی را دارد. هم‌چنین استفاده از این کفپوش در ساختمان‌های مسکونی بیشتر در کف انباری یا پشت بام است.

معرفی انواع کفپوش بتنی مزایا معایب آن

این کفپوش از ترکیب سیمان و آب ساخته شده و باتوجه به کاربرد و هدف تولید آن برخی مواقع از مواد دیگری در ساختار کف سازی بتنی استفاده می‌شود. اضافه کردن هر ماده با ساختار اصلی کفپوش بتنی در کاربرد و کیفیت محصول نهایی نقش بسزایی خواهد داشت.

از متریال‌های مهم دیگر که در این کفپوش مورد استفاده می‌شود می‌توان به پیگمنت و رزین (فوق روان‌کننده) اشاره نمود. کفپوش بتنی از سطحی صاف و سمباده زده برخوردار است و به‌طور کلی در دو دسته  بلوک پازلی و دال بتنی تخت تقسیم‌بندی می‌شود.

مقاله پیشنهادی : کفپوش بتنی پرسی چیست

 

کفپوش بتنی پازلی چیست؟

این کفپوش، از ظاهری بسیار ساده‌ای برخوردار است، امّا مزیت‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقاومت فشاری بالا، وزن و طول عمر بالا اشاره کرد.

کفپوش پازلی به‌خاطر عدم برخورداری از ظاهر زیبا در محوطه‌های داخلی و بیرونی ساختمان‌ها کاربرد چندانی ندارد. امّا در حوزه صنعت، این کفپوش کاربردهای مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:

  • انواع پارکینگ‌های عمومی
  • کف‌سازی پالایشگاه‌ها و اماکن سوخت‌گیری
  • انواع پیاده‌روها و معابر پر تردد
  • کف‌سازی مناطق صنعتی و بهداشتی
  • انواع انباری‌ها

کفپوش‌ دال بتنی تخت چیست؟

این نوع از محصولات برخلاف کفپوش صنعتی ، با وجود اینکه از ضخامت کمتری نسبت به بتنی پازلی برخوردار هستند، امّا به‌خاطر برخورداری از ظاهر طبیعی و زیبا که آن‌ها را بیشتر شبیه به سنگ طبیعی نموده است، کاربردهای بسیار مختلفی دارند.

کفپوش‌ دال بتنی به‌خاطر تفاوت در متریال اولیه در پنج دسته کلی تولید می‌شوند.

کفپوش پلیمری چبست؟

در این کفپوش از رزین اپوکسی و پلی‌یورتان استفاده می‌شود و به‌علت ایجاد یک واکنش قوی بین مواد تشکیل دهنده، شبکه یکپارچه و غیرقابل نفوذی دارد.

هم‌چنین تراکم در کفپوش پلیمری به‌خاطر بهره‌مندی ار رزین سنگ مصنوعی (رزین پلیمری) صورت می‌پذیرد. درواقع طی فرایندی میان ترکیبات پلیمری و افزودنی‌های شیمیایی چسبندگی ایجاد می‌گردد که موجب مقاومت بالای محصول می‌شود. علاوه بر موارد مذکور کفپوش پلیمری به‌خاطر جذب آب بسیار پایین و تراکم بالا در انوع آب‌وهوای سرد از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد.

واش بتن چیست؟

این کفپوش که به بتن شسته هم شهرت دارد، به‌خاطر برخورداری از سنگ دانه‌های طبیعی، چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و روان‌کننده محصولی با تنوع و مقاومت بالا به‌شمار می‌رود.

واش بتن غیر از تنوع طرح و رنگ با ابعاد مختلفی هم تولید می‌شود و مشتریان باتوجه به نیاز و دیزاین محوطه خود می‌توانند طرح و سایز دلخواه را انتخاب نمایند. این کفپوش در روش‌های مختلفی تولید می‌شود که روش پرسی و ویبره آن بسیار استفاده می‌شود.

کفپوش پرسی چیست؟

موزاییک پرسی همه تراکم خود را بر اثر فشار بدست می‌آورد. این کفپوش به‌خاطر تنوع در طرح، رنگ و سایز از پرکاربردترین مصالح ساختمانی به‌شمار می‌رود.

کفپوش پرسی به‌علت مقاومت سایشی بالایی که دارد در محیط‌هایی زیادی کاربرد دارد که عبارتند از:

  • پیاده‌روها
  • معابر پرتردد
  • فضاهای سبز
  • پارک‌ها
  • حیاط ساختمان، ویلا و موارد مشابه

مقاله پیشنهادی : کاربرد و مزایای کفپوش صنعتی

کفپوش ویبره‌ای چیست؟

در تولید و ساخت کفپوش ویبره‌ای، اصلاً اعمال فشاری وجود ندارد و تراکم بتن و مواد افزودنی به‌واسطه کمک دستگاه ویبره صورت می‌پذیرد.

موزاییک پرسی اتوماتیک چیست؟

این کفپوش درواقع همان موزاییک ساده است که مراحل تولید آن تماماً اتوماتیک و پیشرفته است و به‌همین جهت محصول تولیدی بسیار مقاوم‌تر از موزایک ساده است و هم‌چنین کمتر دچار خوردگی و سایش خواهد شد.

موزاییک پرسی اتوماتیک از مقاومت خمشی بالایی برخوردار بوده و به‌دلیل به روز بودن دستگاه از جلای بسیار خوبی برخوردار است.

نتیجه‌گیری

باتوجه به مطالب مذکور در این مقاله، همان‌طور که مشخص است موزایک ساده و کفپوش بتنی، هر دو دارای مقاومت فشاری و طول عمر نسبتاً بالایی برخوردار هستند. امّا فرق کفپوش بتنی با موزاییک در این است که کفپوش‌های نبتی از تنوع و کاربردی‌های بیشتری برخوردار هستند. در زمان انتخاب هرکدام از این محصولات ابتدا مشخص نمایید که برای چه مکانی قصد خرید کفپوش دارید؛ سپس کارشناسان بتن سخت آریان می‌توانند مناسب‌ترین گزینه را در خصوص انتخاب بهترین کفپوش به شما معرفی نمایند.

امید است مقاله فرق کفپوش بتنی با موزاییک چیست؟ مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *