بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار

خدمات اجرایی بتن در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار

اجرای بتن در ساختمان‌ سازی

استفاده‌ از متریال و مصالح بتنی در ساخت‌وساز بسیار مفید و کاربردی است. ‌طوریکه همیشه اکثر مهندسان به دنبال ساختن سازه‌هایی هستند که بسیار مناسب و مقاوم بوده و در مقابل عواملی که آسیب‌زا هستند، مقاومت کافی از خود نشان دهند. استحکام و مقاومت بتن‌ ها در دوام و استحکام ساختمان‌ها بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل روی سختی و سفتی این مصالح ساختمانی نظارت‌های دقیق و قابل‌ توجهی انجام می‌گیرد. خدمات اجرایی بتن در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار بسیار موثر بوده و همیشه از مصالح مورد استفاده در ساخت‌ و سازها  است.

 

بتن چگونه ساخته می‌شود؟

اگر بخواهیم به‌ صورت ساده بیان کنیم، ترکیبی از سنگ‌ دانه‌ها ، ملات و یا سنگ‌ها، متریالی به نام بتن را تشکیل می‌دهند. ملات هم معمولا از سیمان پرتلند و آب تشکیل شده که می‌تواند سطح سنگ‌ دانه‌ های درشت و ریز را کاملا بپوشاند. این ملات توسط واکنش شیمیایی هیدراتاسیون سفت و مستحکم شده تا بتواند یک توده سنگی مانند بتن را تشکیل دهد.

در این فعالیت یکی از خصوصیات مهم بتن، انعطاف‌پذیری در زمان ترکیب‌ شدن است که تا قبل از سفت‌ شدن وجود دارد. این خصوصیت مهم بتن دلیلی بر استحکام مناسب بتن در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار، استفاده در آسمان‌ خراش‌ها ، بزرگراه‌ها، سدها، پیاده‌روها، پل‌ها و… است.

 

ساختمان‌های بتنی به چه میزان ایمن هستند؟

با توضیحاتی که داده شد، مشخص گردید که بتن یکی از مصالح پر مصرف در کل جهان محسوب می‌شود. به دلیل اینکه مقرون‌به‌صرفه بوده و پایدار است، منافع زیادی را هم همراه دارد. بتن‌ بسیار بادوام و متنوع بوده و نه‌تنها در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد، در آسفالت سازی نیز کاربردهای زیادی دارد. یکی از روش‌های بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار و بهبود کارایی بهتر بتن، استفاده از روان‌کننده در بتن است. پس می‌توان باتوجه‌به میزان مصرفی که دارد، مزایای این مصالح را بر شمرد. مزایای استفاده از بتن عبارت‌اند از:

 

دوام

به دلیل استحکام و مقاومت بتن از جمله مصالحی است که عمر زیادی دارد و باگذشت زمان قوی‌تر می‌شود. ساختمان‌هایی که توسط بتن ساخته می‌شوند دیگر نباید نگران هزینه‌های اضافی و آسیب‌زدن آن به محیط‌زیست باشید. زیرا بتن در برابر عواملی مانند پوسیدگی، سوختگی، ارتعاشات آب،  باد و حتی زلزله مقاوم است و همین موجب کاهش هزینه و ایمن نگه‌داشتن مردم می‌شود. پس بادوام‌ترین مصالح ساختمانی در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار در زمان بلایای طبیعی مانند: زلزله و آب‌وهواهای شدید است.

 

تطبیق‌پذیری

بتن سفت شده بسیار قوی و بادوام است و بتنی که تازه ساخته می‌شود، پلاستیسیته و متنوع است. طراحی و تولیدکنندگان از بتن تازه مخلوط شده می‌توانند به هر شکل و فرمی قالب بزنند. دارای عملکردهای خاص و کاربردهای زیادی است که با روش‌های خلاقانه جدید برای پایداری بیشتر سازگار می‌شوند. ساختمان‌هایی که با بتن ساخته شدند را می‌توان به‌راحتی برای استفاده مجدد آماده کرده و با کاربرد جدید سازگار می‌شوند. زمانی که ساختمانی را رها می‌کنند، تغییر کاربری داده می‌شود و محیط‌ زیست هم آسیب نمی‌بیند و حتی منابع هم در آن حفظ می‌شود.

 

پایداری و مقاومت

بتن بسیار پایدار بوده و به روش محلی تولید می‌شود. در محل ساخت‌وساز و با مصرف منابع محلی تولید می‌شوند که موجب کمترشدن هزینه حمل‌ونقل آلودگی می‌شوند. حتی رونق اقتصادی را هم بیشتر می‌کند و قابل‌بازیافت نیز هست. از بتن در اکثر مکان‌ها مانند: پارکینگ‌ها، بستر جاده‌ها و در حفاظت از خطوط ساحلی استفاده می‌شود؛ ولی اگر قرار است ماشین‌آلات سنگین نصب شوند، بهتر است از گروت اپوکسی استفاده شود.

 

ایمنی

بتن حالت خنثی دارد و دچار سوختگی، پوسیدگی، کپک و حتی تجزیه هم نمی‌شود و برای ساکنین ساختمان‌ها و محیط‌زیست هم امنیت دارد. زمانی که بتن به روش درست تولید می‌شود، دیگر مجوز ورود گردوغبار و آلاینده‌های موجود در هوا را نمی‌دهد و می‌توان اطمینان داشت که ایمن بوده و در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار مناسب است.

طراحان و تولیدکنندگان به دلیل شناخت بتن از تکنیک‌های جدید در ساخت‌وساز استفاده می‌کنند. دیوارهایی که از بتن ساخته می‌شود، بسیار محکم و ساکنین ساختمان امنیت را در حریم خود حس می‌کنند. به دلیل یکپارچگی قوی که دارد، افراد را در برابر زلزله و آب‌وهواهای شدیدی ایمن می‌کند.

 

دوست دار محیط‌ زیست

بتن‌ها از مصالحی هستند که کربن کمتری نسبت به مصالح دیگر در یک سازه دارند و به دلیل اینکه دارای توانایی بازیافت و دوام و کارایی‌های زیاد هستند، نگرانی‌های پایداری را رفع می‌کنند. بتن‌ها مصرف انرژی بالایی دارند؛ زیرا قدرت ذخیره انرژی را دارند که جرم حرارتی نام‌گرفته است و موجب می‌شود نیاز گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌ها کمتر شود. دلایل زیادی در بتن وجود دارد که در ایجاد و بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار را موجب می‌شود. ساختمان‌های بتنی تقاضای انرژی را در اکثر نقاط کمتر می‌کند؛ یعنی این مصالح هیچ ترکیب سمی، گاز یا ترکیبات الی که ضرر دارد را انتشار نمی‌دهد.

 

چرا در ساخت‌ و سازهای امروزی بتن دارای اهمیت است؟

بتن را می‌توان در بیشتر مکان‌ها مشاهده کرد. زیرا از این مصالح ساختمانی در ساختن سازه‌هایی مانند: پل‌ها، پیاده‌روها، کف‌ پوش‌ ها، جاده‌ها و حتی ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. پس هر جایی که سازه‌ای وجود دارد مطمئناً بتن هم وجود دارد. در ساخت‌ و سازهای مدرن مصرف بتن دارای اهمیت زیادی است. زیرا در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار ضروری است و استحکام سازه‌های پایدار هم به بتن مربوط می‌شود. بتن مصالحی ارزان بوده و در شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل تطبیق‌ پذیری و انعطاف‌پذیری که دارد، از محبوب‌ترین مصالح در ساخت‌ و سازها در جهان محسوب می‌شود. بتن‌ از مواد طبیعی تولید می‌شود و به همین دلیل با محیط‌ زیست سازگار بوده و قابل‌ بازیافت است. از بتن‌ های بازیافت شده و خرد شده می‌توان به‌ عنوان سنگ‌ دانه‌ های خشک در تهیه بتن‌ های جدید استفاده کرد و تا زمانی که ساخت‌ و سازها در جهان وجود دارد تقاضا برای بتن هم وجود دارد.

 

مقاومت بتن چه اهمیتی دارد؟

بتن‌ها از طریق ترکیب مواد طبیعی و افزودنی‌هایی که با آن اضافه می‌شود، دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می‌شوند که در ساخت اکثر سازه‌ها از آن استفاده می‌شود. از جمله مصالح مهم و ضروری در ساخت‌وسازها به‌حساب می‌آید که در زمان کنترل کیفیت بتن ویژگی مقاومت از جمله خاصیت‌های مهم بتن به شمار می‌رود که اندازه آن هم تعیین می‌شود.

آزمایش و اندازه‌گیری دوام و مقاومت بتن نسبت به دیگر متریال یا مصالح ساختمانی بسیار ساده و راحت انجام می‌شود. خاصیت بتن شامل: ضد آب بودن، نفوذناپذیری، مدول ارتجاعی و دوام در مقابل هوازدگی ارتباط مستقیمی با مقاومت بتن‌ها دارد که از این طریق می‌توان درجه مقاومت بتن را تشخیص داد و به خواص آن هم پی برد.

 

کلام پایانی

استفاده‌ از مصالح بتنی در ساخت‌ و سازهای امروزی بسیار مهم و کاربردی است و مهندسان به دنبال راه‌هایی برای ساختن سازه‌هایی مقاوم‌تر و مناسب هستند. مقاومت بتن در بهبود ساختمان باکیفیت و پایدار نقش بسیار مهمی دارد و به همین علت نظارت‌های سفت و سختی را روی آن اعمال می‌کنند. امیدواریم این مقاله که در سایت بتن سخت آریان منتشر شده است برای شما عزیزان سودمند بوده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *